Ismerd meg az összes hibrid hajtást

Hibrid, hybrid, plug-in hibrid, lágy hibrid… Könnyű elveszni a megnevezések között. A full hibrid autók akkor elektromos autók? Mi a mild hybrid jelentése? Sokan csak vakarják a fejüket… Ezért úgy döntöttünk, hogy egy cikkben összefoglaljuk a hibrid autó fajták, azaz a hibrid hajtás fajtái közötti különbségeket, hogy rendet tegyünk a káoszban!

Segítünk eligazodni a hibrid autó fajták között

A részben, vagy teljesen elektromos autók évről évre népszerűbbek, nemcsak a sofőrök, hanem az autógyártók körében is. Korábban is többször foglalkoztunk már cikkben és videós tartalomban is a hibridekkel, hybridekkel, plug-in hibridekkel, mild-hibridekkel és a tisztán elektromos autókkal. Mindezen információkat most egyetlen áttekintő cikkbe gyűjtöttük össze, hiszen kevés olyan tudományos-műszaki terület van jelenleg, amely az (elektromos) autóiparhoz hasonlóan robbanásszerűen, vagy – stílszerűen – villámgyorsan fejlődne.

Jelen cikk alapja a Schiller TV videója, amelyben Schiller Márk és Katona Mátyás, az autonavigator.hu főszerkesztője négy népszerű, más-más töltési móddal üzemelő elektromos autót mutatott be ártól, töltéstől, fogyasztástól és használattól függően. Ha szívesebben fogyasztotok videós tartalmat, nyugodtan megnézhetitek azt is a cikk helyett.

Elektromos, hibrid vagy hybrid?

Mielőtt belemennénk a hibrid hajtás típusok taglalásába, pár fontos kérdés tisztázandó. Minden autó, amely villanymotorral (is) működik, elektromosnak számít, így minden hibrid autó elektromos autó.

Hibridnek nevezzük azokat az autókat, amelyek a meghajtáshoz szükséges energiát több, egymástól eltérő elven működő energiaforrásból nyerik. A legtöbbször ez a belső égésű és a villanymotor kombinációját jelenti.

Miért írjuk sokszor y-nal, hybrid-nek?

A Toyota miatt, a japán autógyártó ugyanis az elsők között, már 1993-ban felismerte a környezetbarát technikában rejlő forradalmi lehetőségeket, és 1997-re ki is rukkolt a világ első, sorozatgyártású hibrid modelljével. Ez volt a Toyota Prius Hybrid, melynek nevét – hogy megkülönböztessék magukat a többi piaci szereplőtől – szisztematikusan y-nal írják. A Toyota azóta is diktálja a tempót a hibridekkel kapcsolatos innovációban, így nem csoda, hogy az eredetileg kizárólag a Toyota modellekre vonatkozó Hybrid kifejezést ma már minden hibridre vonatkoztatva is használjuk.

A hibrid technológia legnagyobb előnyei

Amellett, hogy környezetbarát, az alacsonyabb fogyasztás, a regeneratív fékrendszer és az értéktartás miatt voksolnak egyre többen a hibrid hajtásláncú gépkocsikra. Lassításkor, araszoláskor, fékezéskor, vagy csak amikor kiállunk vele a garázsból, a mozgási energia elektromossá alakul, azaz az autó tölti magát – anélkül, hogy a sofőrnek ezzel foglalkoznia kellene. Ez a kombináció leginkább azoknak hasznos, akik városban járnak az autóikkal, de a mai hibrid vagy teljesen elektromos modellek többsége akár több száz km-nyi tisztán emissziómentes hatótávolságra is képes, az agglomerációban élőknek is tökéletes megoldást nyújtva.

A károsanyag-kibocsátás csökkenése és az egyre javuló fogyasztási adatok mellett pedig a hibrid vagy teljesen elektromos modellek csendesek, kényelmesek, hosszú távon jobban megérik és tartják is az árukat. Kevesebb szervizmunka van velük, emellett elképesztően vagányak és jövőbe mutató dizájnnal készülnek kívül-belül – miközben reflektálnak gyártóik stílusára is.

A hibrid hajtás fajtái

A hibrid technológia többféle alkategóriát foglal magába. Tekintsük át röviden, mi az, amit a tisztán elektromos autókról, a hibridekről és az egyes altípusairól tudni érdemes!

Lágy hibrid / mild hibrid / mild hybrid autók

A mild hybrid jelentése magyarul lágy-hibrid, ami azt jelenti, hogy ezekben autókban van ugyan akkumulátor, de kicsi, minimális tisztán elektromos meghajtásra képes a benne lévő ISG-rendszernek köszönhetően.

A mild hibrid hajtás alapja egy elektromos motor és egy generátor, amely a kis méretű (12 vagy 24 voltos) akkumulátorba gyűjti a felszabaduló mozgási energiát. Ezt az energiát aztán amikor szükséges, az autó gyorsításába táplálja be, csökkentve a terhelést és a fogyasztást is. Bár fogyasztásuk így sem olyan alacsony, mint a full hibrid, vagy a tölthető és a tisztán elektromos autók esetében, de jól használható stop-start rendszerrel rendelkeznek, kellemes vezetési élményt nyújtanak, és dinamikus gyorsulásúak. Külsőleg tölteni nem kell őket, könnyű, mozgékony kocsik.

Ez a technológia részben az EU-nak is köszönhető, hiszen egyre szigorúbbak az Európa útjait koptató autókra vonatkozó károsanyag-kibocsátási szabályok (2021-től, azaz az idei évtől az új autók 95%-ának mérsékelnie kell a szén-dioxid kibocsátását a tavalyi átlagosan 120,5 g-ról 95 g-ra).

A hibrid autók rendszerben működnek, amelynek nem egyetlen motor a központja, hanem három fő összetevőből áll: belső égésű motorból, elektromotorból és akkumulátorból – mint ez a Corolla

Plug-in hibrid autók

Ezeket a modelleket szándékosan úgy alkották meg, hogy külső áramforrásról is tölthetők legyenek, de a belső égésű motor azért ezekből sem hiányzik.

A technológia ugyanazon az elven működik, mint a sima hibrid esetében, csak kiegészül egy megnövelt méretű és hatótávú  (akár 50 km, de a Škoda ENYAQ iV már akár 300 km-t is képes megtenni tisztán elektromosan), tölthető akkumulátorral is, így kiváló utazóautó. A plug-in hibridek sem tudnak lemerülni, hiszen ugyanúgy visszatöltik az elektromotort fékezésnél és a lassításnál, elektromos energia hiányában pedig autónk a robbanómotort használja. A konnektoros töltésnek köszönhetően a plug-in hibridek jelenleg zöld rendszámot is kapnak.  A zöld rendszám a zéró emissziós, tisztán elektromos hajtású, vagy elektromos üzemben 25 vagy 50 km megtételére képes autóknak jár. A zöld rendszám számos előnyt biztosít (pl. cégautós adómentesség, a vagyonszerzési illeték elengedése, több városban ingyenes parkolás).

A plug-in hibridek kiváló értéktartású, nagy teljesítményű, tágas csomagterű, kényelmes, városban és hosszú utazások alatt is remekül használható modellek. Az autót viszont valóban tölteni kell, így éri meg igazán az árát.

A plug-in hibridek kiváló értéktartású, kényelmes, városban és hosszú utazások alatt is remekül használható modellek.

Tisztán elektromos autók

Talán a leginkább ismeretlen terület a legtöbb magyar autóvezető és reménybeli autótulajdonos számára – annak ellenére, hogy a fogyasztói tudatosság, a jó értéktartás és a zöld rendszám nyújtotta előnyök hazánkban is egyre népszerűbbé teszik a tisztán elektromos modelleket.

Mivel Magyarországon átlagosan napi 40, max. 50 km-t teszünk meg a volán mögött, a tisztán elektromos modellek – a plug-in hibridekkel ellentétben – nem igényelnek napi szintű töltést, hiszen akár több száz km-es hatótávra is képesek. Ezeknek a modelleknek a többségét ugyanakkor nem száguldásra tervezik, de kiválóan gyorsuló, játékos városi kisautók. Azonban ha ilyen modellre fáj a fogunk, végig kell gondolnunk, hogyan, milyen árammal tápláljuk őket.

A 100 km-nyi hatótávhoz szükséges energia otthoni, egyfázisú töltés esetén nagyjából egy éjszaka alatt elérhető, míg 3-fázisú háztartási töltővel (11 kW) ez az idő jóval rövidebb, akár alig több mint 5 óra is lehet. Ha kevesebb az otthon rendelkezésre álló szabad áramerősség, az hosszabb töltési időt is eredményez.

Otthonra tehát fali töltőt kell beszerelnünk a tisztán elektromos modell töltéséhez, amihez nem árt villanyszerelő segítségét kérni. Ha hosszabb útra indulunk elektromos autónkkal, mindenképp ellenőrizzük, akad-e útközben, vagy a célállomáson töltési lehetőség.

+1 bónusz jó tanács

Aki rendszeres olvasója a Schiller blognak, már megszokhatta, hogy a bónusz tanácsok sem maradhatnak ki.  Most arra biztatunk, hogy ne csak tesztvezetésre próbáld ki azokat a hibrid és elektromos modelleket, amik régóta érdekelnek, hanem ismerd meg alaposabban, vidd magaddal egy hétvégére – hiszen a Schiller Rent szolgáltatás 3 napos hétvégi bérleteiben 1 nap ajándékba jár. Részletek itt: http://schillerrent.hu/