Ismeretlen terepen bizonyíthat a Toyota Yaris WRC Görögországban

A Toyota a Rally Világbajnokságba 17 éves kihagyás után történt 2018-as visszatérése óta sikert sikerre halmozó, azóta egy konstruktőri és két egyéni világbajnoki címet is elhódító versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing számára teljesen új terepen bizonyíthat azzal, hogy a legendás Akropolisz Rally bekerült a WRC 2021-es programjába. A futamot szeptember 9-12. között, a 12 fordulós versenysorozat 10. eseményeként rendezik meg a Covid helyzet miatt törlésre került Chile Rally helyett.

Túlzás nélkül állítható, hogy a Toyota a Rally Világbajnokságba történt 2017-as visszatérése óta rally (és úgy általában véve motorsport) tevékenységének második aranykorát éli, amire az azóta megszerzett két egyéni és egy konstruktőri világbajnoki cím fémjelez.

A gyártó számára az első legendás időszakot a 90-es évek jelentették, ebben az időszakban az első japán autógyártóként rally világbajnoki diadalt szerző Toyota 4 egyéni világbajnoki címet és három konstruktőri világbajnoki címet zsebelt be. 1990-ben Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165 ) majd 1992-ben ismét Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD) hozta el az egyéni világbajnoki címet a japán autógyártó számára, amit 1993-ban Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD), 1994-ben pedig Didier Auriel (Toyota Celica Turbo 4WD) egyéni világbajnoki címe követett. A Toyota Celica által fémjelzett sikerkorszakban két konstruktőri címet is bezsebelt a márka 1993-ban és 1994-ben, amit 1999-ben egy Toyota Corolla WRC által elhozott konstruktőri világbajnoki címmel koronázott meg, diadallal búcsúzva a versenysorozattól. Kevesen gondolták, hogy a patinás márka visszatérésére 17 évet kell majd várni, az azonban látványosra sikeredett. A japán autógyártó már 2018-ban újra elhódította a konstruktőri világbajnoki címet, 2019-ben pedig Ott Tanak (Toyota Yaris WRC), míg 2020-ban Sebastian Ogier (Toyota Yaris WRC) szerzett egyéni világbajnoki címet a márka számára, 2021-ben pedig, két futam után a Toyota élen áll a pilóták és a konstruktőrök mezőnyében egyaránt. A Toyota így összesen eddig hat egyéni (1990, 1992, 1993, 1994, 2019, 2020) és négy konstruktőri (1993, 1994, 1999, 2018) rally világbajnoki címet tudhat magáénak, és minden esélye meg van arra, hogy a Toyota Yaris WRC által fémjelzett új aranykor további diadalokat hozzon a gyártó számára, amelynek motorsport tevékenységét immáron a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló fogja össze. A Toyota Yaris WRC idén egy számára új terepen bizonyíthat (jóllehet csapategy része, például a csapatfőnök Jari-Matti Latvala és a hétszeres rally-világbajnok Ogier számára azért nem ismeretlen a terep) azzal, hogy nyolc év kihagyás után a mezőny visszatér Görögországba.

Visszatér a legendás Akropolisz Rally

Nyolc évnyi szünetet követően Görögország visszatér a FIA Rally Világbajnokság helyszínei közé, miután a híres Akropolisz Rally a mai napon bekerült a 2021-es versenynaptárba. Ez a kimerítő, murvás talajon rendezett verseny már első, 1973-as megrendezését követően az egyik legikonikusabb eseménnyé vált a WRC programjában. Most a WRC Promoter több évre szóló megállapodást kötött a görög kormánnyal az Akropolisz Rally újjáélesztéséről. Ez a futam lesz majd az idény 10. fordulója, amit szeptember 9-12. között rendeznek majd meg a Copec Chile Rally helyett, miután azt sajnos törölni kellett a járvány miatt tovább folytatódó utazási és egyéb hivatalos korlátozások miatt. Az Akropolisz 38 alkalommal szerepelt a WRC versenynaptárában, és kultikus státuszt élvezett a szurkolók között, mielőtt 2013-ban kikerült a világbajnokság programjából. A rallyn eddig legeredményesebben szereplő versenyző Colin McRae volt, aki ötször tudott itt győzni. Mellette más világbajnokok, mint például Sébastien Loeb, Juha Kankkunen, Walter Röhrl és Carlos Sainz is diadalmaskodtak Görögországban. Az istenek versenyeként is ismert Akropolisz Rally a rajt hagyományos helyszínéről, a híres athéni Parthenon templom alól indul, amivel a sportág egyik leghíresebb látványossága is visszatér a WRC-be. A vendéglátó várossal és az útvonallal kapcsolatos információkat a szokásos bejárást követően teszi közzé a FIA és a WRC Promoter.

Az Akropolisz igen emlékezetes fejezete a WRC történetének, és nagyra értékeljük a görög kormány teljes elkötelezettségét amellett, hogy visszatérhessen a világ rallysportjának legmagasabb osztályába!” – fogalmaz Jona Siebel, a WRC Promoter ügyvezetőj, aki szerint az egész sportág nagy lelkesedéssel várja az egyik klasszikus rally visszatérését.

Mindenki emlékszik majd e verseny örökségére, de ez már a modern kori Akropolisz lesz, ami jól illeszkedik a másik 11 forduló mellé. Ez nem jelenti azt, hogy kisebb lett a kihívás, sőt biztosak lehetünk abban, hogy a nehéz hegyi utak miatt a legkeményebb összecsapást látjuk majd. A chilei helyszín népszerű állomása volt a 2019-es WRC versenynaptárnak, de sajnos a járvány igen súlyos hatással volt tavaly erre az országra, és a helyzet továbbra is nehéz. Nagyon csalódottak vagyunk, amiért le kell mondanunk az idei versenyről, de Chile nagyon is része marad a WRC családnak.”

Bizonyos vagyok abban, hogy a chilei motorsport szövetség és a szervezőcsapat munkája nem vész kárba, és a jövőben nagyszerű Chile Rallykban lesz még részünk. Az Akropolisz Rallyt – ami így lehetőséget kapott a visszatérésre – nem kell bemutatni. Ez egy legendás verseny, amihez engem is különleges emlékek fűznek, hiszen 1970 és 1981 között ötször is versenyeztem itt navigátorként, csapatfőnökként pedig győzni is sikerült a Peugeot-val 1985-ban, illetve 1986-ban. Hatalmas öröm tehát azt látni, hogy a görög hatóságok támogatásának és a szervezők erős elkötelezettségének köszönhetően az Akropolisz visszatér a sportág legmagasabb osztályába.” – fogalmaz az Akropolisz Rally felélesztése kapcsán, Jean Todt, a FIA elnöke.

A rally a kormány elszánt támogatását élvezi, és Kyriakos Mitsotakis miniszterelnök szerint Görögország büszke rá, hogy a WRC visszatérését ünnepelheti.

„Hetven évvel ezelőtt az Akropolisz egy nagyon különleges verseny hátterében jelent meg, ami később az Istenek Rallyjaként híresült el, ami egy évente megrendezésre kerülő, semmi máshoz sem hasonlítható kihívást jelentő, eposzi összecsapás volt. Igazán stílszerű, hogy a verseny nyolc évnyi kihagyást követően éppen az ország drámai megújulásának idején tért vissza.” – véli Kyriakos Mitsotakis görög miniszterelnök.

Nagy öröm számunkra, hogy teljesíteni tudjuk a görög embereknek és világszerte sokszázezer motorsport-rajongónak tett ígéretünket. Görögország készen áll a világ minden részéről érkező szurkolók fogadására szeptemberben, hogy bebizonyítsa: ismét jelentős szereplője a nemzetközi sportéletnek.” – teszi hozzá Lefteris Avgenakis helyettes sportminiszter.

A Toyota Yaris WRC tehát egy számára teljesen ismeretlen terepen bizonyíthat idén, ám a versenygép képességeit és a csapatot ismerve mindenki biztos lehet abban, hogy mindent megtesznek majd azért, hogy egy újabb legendás helyszínen gazdagíthassák a trófeák sorát.