Itt az ideje, hogy felkészítsük közlekedési eszközeinket a tavaszi indulásra

Bár a közlekedési adatok szerint évről évre egyre többen olyan elszántak, hogy egész évben tekernek, rollereznek, azért az első 10 fok feletti napokon szemmel láthatóan azonnal megnő a biciklisek és rolleresek száma a városokban. Mi a teendő, ha sok hónap állás után vesszük elő mikromobilitási eszközeinket? A városi közlekedés sokszínűségét népszerűsítő Jövő Mobilitása Szövetség szakértői most ebben adnak tanácsokat.

A BKK kerékpárszámláló pontjainak adatai szerint az elmúlt hat évben 92 százalékkal nőtt a biciklivel történő áthaladások mértéke a téli időszakban, azaz a kerékpározás egyre inkább elveszíti szezonális jellegét. Ennek okai a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint az emelkedő üzemanyagköltségek mellett a kerékpárutak és -sávok számának növekedésében, a fenntarthatóságra való törekvésben keresendők, amellett, hogy a városban a kerékpár és a roller valóban hatékony és gyors közlekedési mód. Azért sokan vannak, aki bizonyos időjárási körülmények mellett nem ülnek biciklire vagy nem rollereznek – a BKK adatai szerint tavaly a legtöbben májusban használták a kerékpársávokat, ekkor 319 ezren haladtak át a kihelyezett mérőpontok egyikén. A növekedés minden évben márciustól indul (tavaly ekkor 153 ezer áthaladást mértek) és az első hidegebb napokig nem is csökken a kerékpározók, rollerezők száma. Ám akik csak március és október között használják eszközeiket, azoknak általában a több hónapos állás után kell felkészíteniük azokat az újbóli használatra.

„Idén folytatjuk a megkezdett munkát és továbbra is arra szeretnénk rávilágítani, hogy főként a városi közlekedésben egyre szélesebb az élhető lehetőségek tárháza az autón túl is. A jó időben újra előkerülnek a kerékpárok, robogók és rollerek, amik akár saját vagy megosztott autózással, akár tömegközlekedéssel kiegészítve megadják a számunkra éppen legmegfelelőbb közlekedési módozatokat. Az egyéni közlekedésünkbe érdemes minél több különböző megoldást is beépíteni, hiszen sok esetben azokkal olcsóbb, gyorsabb, stresszmentesebb vagy kényelmesebb lehet a célunkig való eljutás” – mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.

Így készítsd fel hagyományos eszközöd!

Nem csak az első tavaszi út előtt, hanem rendszeresen, párnaponta érdemes ellenőrizni a guminyomást, a kerekek állapotát. A túl puha gumi nehezen irányítható, lassú és balesetveszélyes, a túl kemény pedig könnyebben megcsúszik – meg kell találni a megfelelő guminyomást, ami függ a gumi szélességétől és fajtájától és a bringás testsúlyától is. Ha hónapokig állt a kerékpárunk leeresztett belsővel, akkor az első utunk előtt pár nappal érdemes felfújni, majd ellenőrizni, hogy tartja-e a nyomást.

Első tavasz útja előtt egy mosást is mindenképpen megérdemel a bicikli, de ezt ne magasnyomású autómosóban, inkább vödörrel, tisztítószerrel, kefével végezzük, a lánchajtás alkatrészeit hagyjuk ki. A tisztítás során ügyeljünk arra, hogy véletlenül se kerüljön olaj például a féktárcsára, vagy a felni fékezőfelületére.

Ezután következhet a kenés: ennek hiányában tavasszal sok nyekergő bringát hallani. Üzembe helyezés előtt mindenképpen forgassuk párszor hátra a hajtókart és ha nem forog könnyedén, akkor olajozásra lesz szükség.

Indulás előtt fontos ellenőrizni a fékeket is, érdemes végignézni a csavarokat is, ellenőrizni a lámpákat.

E-bike, e-roller, e-robogó

Az elektromos meghajtású mikromobilitási eszközök első tavaszi útja előtt szintén ellenőrizzük a guminyomást és mindenképpen töltsük fel teljesen az akkumulátort. A töltőt mindig először a konnektorba csatlakoztassuk és csak utána eszközünkbe, a kábel pedig ne legyen feltekerve!

Az első utunk alatt figyeljünk, hogy az újra elővett roller nem nyikorog-e. Ha a próbaút során valami szokatlant tapasztalunk, forduljunk szakszervízhez, ugyanis az a tapasztalat, hogy ilyenkor sokkal kisebb és olcsóbb szervízzel javítható az eszköz. Aki a téli időszakban nem használta a járművét, óvatosan induljon el az első néhány alkalommal: mindannyian élvezzük a várva várt tavaszi időjárás simogatását, de a szokásosnál nagyobb odafigyeléssel vegyünk részt a forgalomban, hiszen akár néhány hónap kihagyás is érezhető a korábban megszokott mozdulatsorokban. Sőt, a többi közlekedő is elszokott a rolleresektől, kerékpárosoktól, emiatt is érdemes óvatosabban hajtani.

Magunkat is készítsük fel

És persze az eszközök mellett nem árt magunkat is felkészíteni: a tavaszi 10-15 fokban még figyelni kell a megfelelő öltözködésre, hiszen egy átlagos városi 20 km/órás sebesség is 7 fokkal tudja csökkenteni a hőérzetet – könnyen fázhat kezünk, nyakunk és fülünk az egyébként már kellemes sétaidőben is.

Ha hónapok óta nem tekertünk vagy rollereztünk, akkor hagyjunk időt a bemelegedésre, hogy újra visszatérjenek a rég nem használt rutinok, mozdulatok – ha nem így teszünk, annak sokszor baleset a vége, figyelmeztetnek a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői. „Érdemes erre is felkészülni: már létezik a piacon kifejezetten kerékpárosokat és rollereseket célzó – balesetbiztosítással és felelősségbiztosítással kiegészíthető – asszisztencia szolgáltatás is, melyet újonnan vásárolt kerékpárok és rollerek tulajdonosainak nyújtunk, hogy baj esetén is tudják, fordulhatnak gyors és szakszerű segítségért” – mondta el Bányai Amir az Autohome Magyarország Üzletfejesztési igazgatója.