Itt vannak az év legfontosabb autós technológiái
Lexus ES
Mivel rúghat labdába egy prémium nagyautó két olyan tűzokádó sárkány ellen a technológiai versenyben, mint a Ferrari és a Lamborghini? Például a világ első tükörmentes visszapillantó technológiájával. A japán mérnökök megvalósították a mindennapokban a tanulmányautók szintjén már évtizedek óta létező csodát, és megszabadították autójukat attól az esztétikai, aerodinamikai és funkcionális rémálomtól, amit külső visszapillantó tükörnek neveznek. Az ennek a helyébe lépő, digitális oldalsó kamerarendszer a műszerfal két végén elhelyezett, 5 colos kijelzőkön jeleníti meg az A-oszlop tövében elhelyezett kamerák képét. Az előnyöket felsorolni is nehéz: a kisebb légellenállás csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, és javítja a szélzaj-komfortot; az időjárástól védett kamerák működését nem befolyásolja a csapadék, így esőben, hóban is tökéletesen tiszta képet mutatnak (egy hagyományos autóban a koszolódó tükörlap mellett a bepárásodó oldalablak is akadályozhatta a hátra tekintést). És akkor még nem beszéltünk a digitális rendszerek legfőbb előnyéről, az állíthatóságról: módosítható látószög, nagyítható kép, a fényviszonyokhoz igazodó megjelenítés teszi különösen biztonságossá és kényelmessé a Lexus fejlesztését.
Videó: https://youtu.be/MSruk_75Rss
Porsche 911 GT3 Cup
Még egy versenyautó, gondolhatják sokan csalódottan, ám szerencsére szó sincs arról, hogy az IEEE Spektrum szerkesztői ennyire fantáziátlanok lennének. A Porsche 911 GT3 Cup fedélzetén alkalmazott világelső technológia ugyanis alapjaiban írja át a belső égésű motorok működését. Az újszerű ötlet a gyújtógyertya mikrohullámokkal történő kiváltása: ez lehetővé teszi ugyanis, hogy az égésteret megtöltő keverék minden molekulája egyszerre gyulladjon be. Ha nem kell várni a lángfront terjedésére, pontosabban időzíthető a gyújtás, csekélyebb a hőveszteség, és ami még fontosabb: számottevően csökkenthető a károsanyagok képződése. A technológiát fejlesztő MWI szerint nem mellesleg 30 százalékos üzemanyag-megtakarítással is számolhatunk.
A fejlesztést támogató Porsche először a motorsportban kívánja bevetni a kísérleti technológiát: a hosszú távú bajnokságokban a csekélyebb fogyasztás kevesebb tankolást, az pedig jobb átlagsebességet jelent. A végső cél a közúti felhasználás, ahol az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások fényében a túlélés kulcsát jelentheti egy ilyen léptékű fogyasztáscsökkenés.
Videó: https://youtu.be/vrTwvUo9ygs
RAM 1500
Az Európában hivatalosan nem létező RAM (korábban Dodge RAM) márka az észak-amerikai piac egyik legismertebb haszonjármű-gyártója – gondoljunk csak a platós kisteherautók szárnyas ajtóként kétfelé nyitható, de egyben lefelé is billenthető hátfalára, amelyet idén tavasszal mutattak be. Az IEEE mégsem ezért az ergonómiai varázslatért válogatta be a legjobbak közé a márkát, hanem a legtöbb motorváltozathoz alapkivitelben kínált, 48 voltos eTorque mild hibrid (lágy hibrid) technológia miatt. A regeneratív fékrendszerrel és fejlett start-stop technológiával felszerelt berendezés a V6-os és V8-as belső égésű motorokat érintő, további fejlesztésekkel együtt családi autókhoz mérhető üzemanyag-fogyasztással vértezi fel a nehéz haszonjárműveket, így téve tisztábbá és felelősségteljesebbé az USA első számú autópiaci szegmensét. A RAM nem titkolt célja egyébként, hogy a világ legnagyobb hibridgyártójától, a Toyotától ellesett trükkök segítségével a platós kisteherautók kategóriáját „hibridizálja” a következő években. Ehhez még a Toyotának is lesz egy-két szava…
Videó: https://youtu.be/coeasX0ZyTk
Fotók: Ferrari, Lamborghini, Lexus, Porsche (DG Sport), RAM