Itt vannak a világ legnépszerűbb hibrid autói

Magyarországon épp úgy, mint világszerte sosem látott népszerűségnek örvendenek a környezetbarát, a benzines és elektromos hajtást kombináló hibrid autók, amelyek városi felhasználás esetén akár 70%-ban elektromos üzemben, nulla károsanyag-kibocsátás és fogyasztás mellett működnek. A technológiát idén 20 éve a világ leginnovatívabbnak és legzöldebbnek tartott autógyártója, a Toyota indította világhódító útjára, amely prémium márkájával, a Lexus-szal mára több, mint 10,7 millió hibrid autót értékesített, és összesen 34 hibrid modellt kínál világszerte.

Idén 20 éve született meg a mára az autóipart forradalmasító környezetbarát hibrid technológia, amely a Toyota Prius első generációjában mutatkozott be először. Az elmúlt két évtizedben a technológiát folyamatosan tökéletesítő, annak fejlesztésében valamennyi versenytársához képest évtizedes előnnyel rendelkező Toyota, és prémium márkája, a Lexus több, mint 10,7 millió hibrid autót értékesített világszerte (9,52 millió Toyota és 1,18 millió Lexus), és ma 34 modellel (Európában és Magyarországon 16) a piac legszélesebb hibrid modellportfólióját kínálja. Ezzel a Toyota és a Lexus több hibrid autót értékesített, mint valamennyi versenytársa együttvéve (az összes többi autógyártó által eladott hibrid, plug-in hibrid és elektromos autók száma valamivel 2 millió fölött van).

Jóllehet, gyakran a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi generációs hibrid technológiára alapozva ma már valamennyi mértékautó autógyártó kínál külső töltést nem igénylő, a fékezési energiát elektromos árammá alakító full hibrid, vagy külső töltéssel további tisztán elektromos kilométerek megtételére alkalmas plug-in hibrid modelleket (utóbbi technológiát szintén a Toyota jegyzi), a Toyota és a Lexus hegemóniája ezen a területen megkérdőjelezhetetlen. Olyannyira, hogy miközben Magyarországon az elmúlt három évben megnégyszereződött a hibrid értékesítések száma, az idehaza eladott hibrid autók mintegy 80%-át a Toyota és a Lexus modelljei teszik ki. A Toyota magyarországi értékesítéseiben egyébiránt 30%, a Lexus esetében pedig 98% magasságában alakul a hibrid eladások aránya, a cél pedig az, hogy 2020-ra a Toyota világszintű eladásainak 50%-át tegyék ki a környezetbarát hibridek.

Mindezek ismeretében nem véletlen, hogy a dízel értékesítések drámai visszaesésének köszönhetően minden korábbinál gyorsabb ütemben teret nyerő hibrid technológia sosem látott népszerűségéből is a Toyota és a Lexus profitál leginkább (idén a Toyota 57%-al, a Lexus 126,3%-al növelte értékesítéseit a mindössze 13,2%-al bővülő magyarországi személyautó és haszongépjármű piacon), de azért természetesen a versenytársak is igyekeznek felzárkózni.

Miközben ma már kétségkívül a többi autógyártó is kínál kedvelt hibrid modelleket – amit a Toyota egyébiránt üdvözöl a technológia népszerűsítése és a piac zöldülése miatt – a világ legnépszerűbb hibrid autóit továbbra is a Toyota és a Lexus jegyzi.

Az alábbi két táblában két szemszögből kerülnek megvizsgálásra a Toyota és a Lexus által kínált gyártott hibrid autók: egyszer a teljes eladott darabszámot tekintve (gyártásának megkezdése óta hány darab hibrid talált az adott modellből gazdára), egyszer pedig az éves átlagos eladást tekintve, hiszen lehet, hogy egy modellt később kezdtek gyártani, így a totál darabszámban még elmarad régebb óta forgalmazott modellektől, éves átlagos eladása azonban már most jelzi, hogy a jövő nagy sikervárományosa lesz.

A legtöbbet, közel 4,8 milliót érthetően a hibrid technológia szinonimájává vált Priusból adott el a Toyota, az Európában is forgalmazott és népszerű Toyota Auris 470 000 darabbal a negyedik helyen áll, amelyet rögtön a Lexus legendás crossovere, az RX követ 375 000 darabbal, majd a Toyota Yaris jön 359 000 és a kompakt Lexus CT következik 303 000 darabbal. A Toyota két sláger SUV-je, a RAV4 és a C-HR a 10. illetve a 13. helyen áll 157 000 és 125 000 darabbal, de nem szabad elfelejteni, hogy az előbbi csak nemrégiben kapott hibrid hajtást, míg utóbbi egy vadonatúj modell, amelynek forgalmazását csak tavaly év végén kezdte meg a japán gyártó. Őket a Prius Plug-in Hybrid követi a 16. helyen, 105 000 darabbal. A hazánkban legnépszerűbb Lexus modell, az NX crossover a 17. helyet szerezte meg 104 000 darabbal (szintén egészen új modellről beszélünk), míg az IS szedán 63 000 darabbal a 26. helyen, a GS luxus szedán pedig 61 000 darabbal a 28. helyen áll. Érdekesség, hogy a luxus sportkupéként rétegmodellnek számító, idén negyedik éve forgalmazott RC-ből 6 500 darabot adtak el világszerte, míg a vadonatúj, hatalmas várakozások övezte, és csupán néhány hónapja forgalmazott szupersportkupé LC-ből ilyen elképesztően rövid időn belül is gazdára talált 294 darab (utóbbi nem akkora meglepetés tudva, hogy Japánban az első évben 50 darab eladásával számoltak, de már egy hónap után 1800 megrendelés volt rá). Az év végén érkező Lexus zászlóshajó, az LS luxus limuzin komoly hagyományokra alapozhat: eddig 42.000 hibrid talált belőle gazdára világszerte, ami a 31. helyre elég.

Izgalmas észrevételeket tehetünk ugyanakkor, ha az éves átlagos eladás szerint vizsgáljuk a modelleket: a Prius 238 000 darabbal továbbra is az élen áll, ám a hihetetlen sikerrel berobbanó vadonatúj C-HR máris feljön a harmadik helyre 62 000 darabbal, a Yaris a 4. helyen áll 59 000 darabbal, a 6. a RAV4 52 000 darabbal, a 7. az Auris szintén 52 000-el, a 8. a Lexus CT 43 000-es darabszámmal, a Lexus RX a tizedik 28 000 darabbal, és befér még az élbolyba a Lexus NX is a 13. helyen 26 000 darabbal.

A totál darabszámok a világ vezető hibrid márkái, a Toyota és Lexus lenyűgöző, 20 éves hibrid hagyományaiba adnak betekintést, az éves átlagos eladások ugyanakkor jól mutatják, melyek ma a világ kedvenc hibrid autói.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációért felelős vezetője.

A legendás, fogalomnak számító Prius-t természetesen lehetetlen megfogni, de láthatjuk, hogy a piac legszélesebb, a Toyota Yaris városi kisautótól a Lexus LC szupersportkupéig terjedő hibrid modellportfóliójának számos tagja szerepel a világ legnépszerűbb hibridjei között. Külön érdemes kiemelni a Lexus NX és RX modelleket, amelyek prémium márka lévén is ilyen előkelő helyen szerepelnek, illetve a hibrid hajtással csupán nemrégiben forgalmazni kezdett Toyota RAV4-et és a vadonatúj, kategóriateremtő C-HR-t. Az RAV4 várhatóan még látványosabb eredményeket produkál majd, tudva, hogy a modell az Európában nem forgalmazott Camryhoz és az Európában hibridként egyelőre nem elérhető Corollához hasonlóan évek óta egyike a világ 10 legnépszerűbb autójának. A C-HR helyezése pedig egyenesen megdöbbentő, hiszen tavaly csupán egyetlen hónap, idén pedig még csak hét hónap állt rendelkezésre ennek az eredménynek az eléréséhez. Mindezt persze jobban megértjük annak ismeretében, hogy hazánkban például az RX-et 100%-ban, az NX-et 98%-ban, a RAV4-et 75%-ban, míg a C-HR-t 70%-ban hibrid hajtással keresik az ügyfelek.” – avat be Varga Zsombor