Izgalmas csatával indult a rali vb idei szezonja
Nem sokat pihenhettek a Rally Világbajnokságban (WRC) versenyző csapatok, múlt hétvégén már le is zajlott az évad első futama, a legendás Monta Carlo Rally, amely szokás szerint nagyon kemény, embert és gépet egyaránt próbára tevő csatákat hozott a csapatok és pilóták között. A címvédő Toyota legeredményesebb pilótája, Tanak remek formában kezdte a versenyt, és első helyen állt a csütörtök esti első szakaszokat követően. Pénteken egy kerékcsere miatt visszaesett a hetedik helyre, majd szombaton az összes szakaszt megnyerte, utána pedig vasárnap is az első kettőt; mindezzel több mint egy percnyi hátrányt dolgozott le, és feljött a harmadik helyre, itt zárta a futamot, míg csapattársai, Latvala és Meeke az ötödik illetve hatodik helyen futott be.
Ott Tänak fantasztikus hajrával dobogós helyhez segítette
a TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapatot a 2019 évi idénynyitó rallyn
Monte-Carlóban. Jari-Matti Latvala és Kris Meeke szintén az első hat között
fejezték be a versenyt, emellett Meekének még a gyorsasági szakaszt is sikerült
megnyernie, így igen biztató szerepléssel mutatkozott be első versenyén a
Toyota Yaris WRC kormánya mögött. Latvala szintén versenyben volt a dobogóért,
majd végül alig 1,7 másodperccel maradt le a negyedik helyről. Miután korábban
több percnyi hátrányt halmozott fel defektes abroncsok miatt, Meeke hatodik
helyen futott be. Ám előtte már remekelt új autójával – nyolc hónap óta az első
WRC futamán –, négy szakaszon is másodikként végezve Tänak mögött, majd
megnyerve a finálét és begyűjtve ezért a maximális ötpontos bónuszt.
Shigeki Tomoyama (a TOYOTA GAZOO Racing
elnöke)
„Tavaly sikerült
megnyernünk az autógyártók világbajnoki címét második idényünkben, de számos
nehézséggel kellett megbirkóznunk, és többször fel kellett adnunk futamokat. Az
egész csapat közösen dolgozott az idény méltó megnyitásán, és tovább
’Kaizen-oltuk’ magunkat, hogy új szintre emeljük a gyorsaságot és
kiegyensúlyozottságot a nyitó fordulóban. A már minden évben megszokott,
rohamosan változó útviszonyok mellett a korábbinál erősebb és gyorsabb
vetélytársaknak köszönhetően is nagyon nehéz volt az idei Monte-Carlo Rally.
Azonban mindezen nehézségek ellenére is nagyon jól helytállt mindhárom
legénységünk, és sikerült kiemelkedően izgalmassá tennünk ezt a rallyt. Ott és
Martin különösen kiemelkedő küzdőképességről tettek tanúbizonyságot, ahogyan
már tavaly is. Dacára annak, hogy sok időt veszítettek egy defektnek
köszönhetően, hét szakaszgyőzelmet arattak, és végül megszerezték a harmadik
helyet. Jari-Matti és Miikka végig higgadtan versenyeztek, és az ötödik helyen
végeztek. Kris és Seb hihetetlenül gyorsak voltak a gyorsasági szakaszon,
miközben láthatóan tényleg élvezték első versenyüket a Yaris WRC-vel. Ezek a
remek teljesítmények megmutatták, hogy nagyszerű eredményekre számíthatunk
ebben az idényben. A Yaris WRC kiegyensúlyozott teljesítményétől kezdve a
fantasztikus csapatmunkáig minden azt jelzi számomra, hogy csapatunk elszántan
dolgozik az összes bajnoki cím megszerzésén idén. Szeretnénk ebben az idényben is
támogatásukat kérni a TOYOTA GAZOO Racing csapata számára.”
Tommi Mäkinen (csapatfőnök)
„Nagyszerűen alakult a rally utolsó része számunkra, és nagyon pozitív lett az eredmény. Sikerült hasznos pontokat szereznünk a bajnokságban. A 15 szakaszból kilencben mi voltunk a leggyorsabbak, ami jól mutatja autónk teljesítményét. Kris szereplése különösen impozáns volt első rallyján a mi színeinkben. Úgy gondolom, szereplése az idény egészére érvényes figyelmeztetésként szolgál mindenki más számára, így aztán mindenki nagyon odafigyel majd arra, amit ő csinál.”
Ott Tänak (a 8. rajtszámú autó pilótája)
„Nagyon elégedett vagyok a dobogós helyezéssel. A pénteki nap után nem voltak túlzott reményeim. Csodálkoztam is, hogy sikerült ekkora időhátrányt behozni aszfalton, viszonylag száraz útviszonyok mellett. Jól mentünk reggel, utána meg csak tartanunk kellett a helyünket a célig. Nagyon elégedett vagyok a csapattal, a legénységemmel és az autóval. Tökéletes munkát végeztünk szombaton és vasárnap, mindannyian büszkék lehetünk magunkra.”
Jari-Matti Latvala (a 10. rajtszámú autó pilótája)
„Szoros volt a küzdelem egész hétvégén, de azt kell mondjam, hogy nekem nem ment a legjobban. Csalódott vagyok, hogy ma nem sikerült megszerezni a negyedik helyet. Azonban már belátom, hogy hibáztam a teszteléskor, és nem a legjobb beállításokat választottam erre a rallyra. Emiatt túl alulkormányozott volt az autó a vezetési stílusomhoz, és nem voltam elég magabiztos ahhoz, hogy gyorsabban menjek. De tiszta hétvégénk volt, nem hibáztunk, és sikerült hasznos pontokat begyűjteni, ami lényeges az idénykezdéskor. Tudjuk, hogy ezzel az autóval lehet győzni.”
Kris Meeke (5. rajtszámú autó pilótája)
„Hihetetlen élmény
volt a gyorsasági szakasz megnyerésével befejezni első rallymat a TOYOTA GAZOO
Racing színeiben. Csak egy szakaszon sikerült a legjobb időt elérnünk ezen a
hétvégén, de azt akkor, amikor igazán számított. A többi pilóta még a helyezésekért
harcolt az utolsó pillanatig, szóval mindent feltenni egy lapra és behúzni az
öt pontot egyszerűen csodás érzés volt. Voltak műszaki problémaink a hétvégén,
amik kihatottak az eredményre – elképzelhető lett volna a negyedik hely is –,
de nagyon jólesett megmutatni, milyen gyorsak vagyunk. Nagyon jól érzem magam
az autóban. Összességében úgy néz ki, hogy minden összeáll számomra, de még
csak egy rallyn vagyunk túl, vagyis tovább kell koncentrálnunk és már
Svédországra kell figyelnünk.”
A Monte-Carlo Rally végeredménye
1 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) 3ó 21p 15.9mp
2 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +2.2mp
3 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +2p 15.2mp
4 Sebastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +2p 28.2mp
5 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +2p 29.9mp
6 Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +5p 36.2mp
7 Gus Greensmith/Elliott Edmondson (Ford Fiesta R5) +13p 04.6mp
8 Yoann Bonato/Benjamin Boulloud (Citroën C3 R5) +13p 56.5mp
9 Stephane Sarrazin/Jacques-Julien Renucci (Hyundai i20 R5) +14p 06.8mp
10 Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (Citroën C3 R5) +16p 03.4mp
A bajnokság állása
A pilóták rangsorában az első futam után Tanak így a harmadik helyen áll, míg Meeke a hatodikról előugrott a negyedik helyre a finálé megnyeréséért járó bónusz pontokkal. A gyártók rangsorában a Toyota jelenleg a harmadik helyen áll, ám lemaradása az első helyről csupán 5 pont, így a címvédő a pilótáinak hagyományosan jó fekvő havas pályákon akár már a következő futamon ismét az élre állhat.
Mi következik most?
A Svéd Rally (február 14-17.) az egyetlen teljesen téli WRC futam, ahol havon és jégen versenyeznek a részvevők. A szöges abroncsok segítik a tapadást, míg a kanyarokban a versenyzők az út szélére tolt hófal segítségével maradnak az úton. 2017-ben ezen a rallyn szerezte meg a Toyota Yaris WRC első győzelmét Jari-Matti Latvalának köszönhetően.