• Egyéb

Japánban felpörgetik a hidrogén töltőállomások telepítését

Japánban 11 vállalat részvételével megalakult a Japan H2 Mobility elnevezésű közös vállalat a hidrogéntöltő állomások telepítésének felgyorsítására, meggyorsítandó a jövő abszolút zöld, károsanyagkibocsátásmentes energiahordozójának tekintett hidrogént használó hidrogén üzemanyagcellás gépjárművek térnyerését. Az alapító tagok technológia fejlesztésében élen járó, jelenleg a világon egyetlen autógyártóként hidrogén üzemanyagcellás személyautót, buszt, teherautót és targoncát is kínáló Toyota mellett a Nissan, a Honda, a JXTG Nippon Oil&Energy, az Idemitsu Kosan, az Iwatani, a Tokyo Gas, a Toho Gas, az Air Liquide Japan a Toyota Tsusho és a Japán Feljesztési Bank.

A mai napon tizenegy vállalat, köztük a Hidrogén Tanács egyik vezető és egyben alapító tagja, a hidrogén üzemanyagcellás technológia és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésében élen járó Toyota bejelentette, hogy közösen megalapították a Japan H2 Mobility LLC (továbbiakban: JHyM) véget a céllal, hogy az új szervezet minden eszközzel elősegítse az üzemanyagcellás járműveket (FCV) kiszolgáló hidrogéntöltő állomások létesítését Japánban. A frissen alapított JHyM a Japán Központi Kormány Megújuló Energiáért, Hidrogénért és az ezekkel kapcsolatos ügyekért felelős miniszteri tanácsának útmutatása alapján felügyeli a hidrogéntöltő állomások telepítését egész Japánban. Összhangban a központi kormány politikájával, a 11 alapító tagvállalat annak érdekében fogott össze, hogy létrehozzák a világ első olyan szervezetét, melyben nemcsak infrastruktúra-fejlesztők és autógyártók képviseltetik magukat, hanem befektetők is részt vesznek az együttműködésben – azon közös meggyőződés alapján, hogy a hidrogén és FCV-k hatékony megoldást kínálnak a mobilitás és a folyamatos, fenntartható társadalmi fejlődés kihívásaira. Annak érdekében, hogy megbirkózzanak az FCV-k bevezetésének kezdeti szakaszaiban felmerülő nehézségekkel, a JHyM gondoskodik majd arról, hogy az infrastruktúra-fejlesztők, az autógyártók és a befektetők is elvégezzék a maguk feladatait a hidrogéntöltő állomások sikeres stratégiai bevezetésével kapcsolatban Japánban, hozzájárulva azok hatékony üzemeltetéséhez, az FCV-felhasználók kényelméhez. A JHyM végső célja a japán utakon futó FCV-k számának egyenletes növelése, ezzel pedig a hidrogéntöltő üzletág fenntartható úton történő felépítése.
A JHyM célja, hogy tíz éven belül elvégezze küldetését. A tervei szerin a Japán Központi Kormány „Hidrogénre és üzemanyagcellára vonatkozó stratégiai ütemtervével összhangban a vállalat a 2021-es pénzügyi év végére elkezdi 80 töltőállomás építését országszerte, majd tovább bővíti a hálózatot. A Hidrogén és Üzemanyagcella-stratégiai Tanács által kiadott ütemterv szerint nagyjából 40.000 darab FCV-t kiszolgáló, 160 tagból töltőállomás-hálózat építését kell befejezni a 2020-as pénzügyi év végéig.

 

A JHyM az alábbi konkrét kezdeményezéseket vállalja

1. Hidrogéntöltő állomások stratégiai telepítése
Az új vállalat – miközben számol a központi kormánytól érkező támogatásokkal és a helyi önkormányzatoktól származó ösztönzőkkel –, kidolgozza saját „Hidrogéntöltő állomás telepítési tervét”, hogy olyan környezetet hozzon létre, melyben számos felhasználó lelheti örömét egy üzemanyagcellás jármű használatában Japánban.
Törekszik az alapító tagok mellett további partnereket is bevonni a telepítési célok megvalósításába.

2. Hozzájárulás a hidrogéntöltő állomások hatékony üzemeltetéséhez
A hidrogéntöltő állomások kivitelezésére és üzemeltetésére vonatkozó információknak az állomások majdani üzemeltetését végző infrastruktúra-fejlesztők révén történő begyűjtése és hasznosítása által az új vállalat – ami az állomások tulajdonosa és üzemeltetője lesz – az alábbi módokon járul majd hozzá a hatékony üzemeltetéshez és az ütemterv céljainak megvalósításához:
Az FCV-felhasználók kényelmének javítása: azért, hogy a felhasználókat a hidrogén használatára ösztönözze, a JHyM együttműködik a hidrogéntöltő állomás fejlesztők szakmai szövetségével, a Hidrogén Ellátó és Hasznosító Technológiai Szövetséggel (HySUT), s ennek révén fokozza a töltőállomások kényelmét, például a fokozódó keresletnek megfelelően alakítva a nyitva tartást.
Költségcsökkentés és szabályozás felülvizsgálata: a költségcsökkentés érdekében a JHyM együttműködik majd külső szervezetekkel, például a Japán Üzemanyagcella Forgalmazási Konferenciával (FCCJ) és a HySUT-tal az olyan kérdések megoldásában, mint a berendezések szabványosítása vagy a szabályozás felülvizsgálata.

A JHyM alapító tagvállalatai az alábbi központi feladatokat és felelősségi köröket vállalják:
Az infrastruktúra-fejlesztők tőkét biztosítanak, hidrogéntöltő állomásokat létesítenek, és üzemeltetik azokat.
Az autógyártók a JHyM-én keresztül megbízzák az infrastruktúra-fejlesztőket a hidrogéntöltő állomások üzemeltetésével, hogy ezzel segítsék a hidrogéntöltő állomások és FCV-k elterjedését.
A befektetők pénzügyi eszközökkel járulnak hozzá a hidrogéntöltő állomások széles körben történő telepítéséhez a jövőben. A JHyM-be eszközölt befektetések révén részben fedezik az állomások telepítési költségeit. A hidrogéntöltő állomás üzletág pénzügyi önfenntartásának eléréséig biztosított finanszírozás révén segítenek csökkenti az infrastruktúra-fejlesztők kezdeti pénzügyi terheit, és segítenek az új részvevők bevonásában.

A JHyM 2018 áprilisában kezdi meg működését azzal a céllal, hogy szélesebb körből vonjon be potenciális töltőállomás-üzemeltetőket és befektetőket, illetve hogy megalapozza Japánban a fenntartható hidrogéntöltő üzletág létrejöttét és az FCV-k elterjedését.

„Hazánkban az első hidrogén üzemanyagtöltő állomás megnyitása még várat magára, ám már több üzemanyagforgalmazó vállalat és szakmai szervezet részvételével folyik egyeztetés ennek lehetőségéről. Amint ez megtörténik, hazánkban is megkezdődhet a világ első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás autója, az abszolút zöld, melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó Toyota Mirai forgalmazása, ezt követőei pedig a közösségi közlekedés zölddé tételéből is kivehetik részüket a hidrogén üzemanyagcellás Toyota buszok.” – fogalmaz a hír kapcsán Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.