Jelentős lépéseket tesz az MAN a fenntarthatóság terén

  • Több mint háromszorosára nőtt az elektromos buszok rendelésállománya 2022-ben
  • Az elektromos teherautók sorozatgyártása 2024-ben kezdődik Münchenben
  • A vállalat megerősítette azt a célkitűzését, hogy legkésőbb 2050-re a mérlege szempontjából semlegessé váljon az üvegházhatású gázokat illetően
  • Az üzemek környezetvédelmi beruházásainak összege 20 millió euróra nőtt (6,3 millió euró 2021-ben)

Az elektromos közlekedés és a járművek digitális hálózatba kapcsolásának terjeszkedése

Nagyszabású éghajlatvédelmi céljainak eléréséhez a vállalat elsősorban a saját értékesített termékeinek villamosítására összpontosít, amelyek a vállalat szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 97 százalékáért felelősek. Az elektromos autóbuszok esetében a megrendelések száma 2022-ben jóval több mint 600 járművel több mint háromszorosára nőtt 2021-hez képest. Az elektromos közlekedés terén az autóbuszok a nehézkategóriás elektromos teherautók előfutárainak tekinthetők, amelyeket a tervek szerint 2024-ben kezdenek el gyártani Münchenben.

Az elektromos teherautókhoz és autóbuszokhoz a nagyfeszültségű akkumulátorok tömeggyártása 2025-ben indul Nürnbergben. A vállalat mintegy 100 millió eurót ruház ebbe a területbe az elkövetkező öt évben. A töltőinfrastruktúrát is tovább bővíti a TRATON cégcsoport, a Daimler Truck és a Volvo cégcsoport által létrehozott vegyesvállalat: a tervek szerint több mint 1700 elektromos töltőállomást létesítenek Európa-szerte az elkövetkező néhány évben.

Emellett a nagyobb flották járműveinek digitális hálózatba kapcsolása is egyre fontosabbá válik fenntarthatósági szempontból. A tehergépjárművek, kishaszonjárművek és autóbuszok már jelenleg is a leginkább hálózatba kapcsolt közúti közlekedési eszközök. Például 2017 óta az MAN által gyártott összes teherautó gyárilag alkalmas online adatkapcsolatra. A hálózatba kapcsolás és az adattovábbítás elengedhetetlen előfeltételei a hatékonyság és a biztonság javításának a közlekedési ágazatban, valamint teljes rendszerek vezérlése által a szén-dioxid-kibocsátás jelentős csökkentésének. A jelentés időszakában a hálózatba kapcsolt járművek aránya az MAN márkánál mintegy 30 százalékkal, valamivel több mint 300 ezer járműre nőtt.

Kis szén-dioxid-kibocsátású termelés a tervek szerint 2030-ra

Az MAN energiaellátásának következetes átalakításával és korszerűsítésével, megújuló energiaforrások használatával és energiahatékonysági intézkedések bevezetésével folyamatosan csökkenti a termelésével járó szén-dioxid-kibocsátást. A szén-dioxid-kibocsátásnak felére kell csökkennie 2025-re, míg a járműgyártásnak „kis szén-dioxid-kibocsátásúnak” kell lennie 2030-ra. Ez azt jelenti, hogy a vállalat a tervek szerint addigra 95 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, és ellensúlyozza a fennmaradó kibocsátást, amelyet a folyamatok jellege miatt nem lehet elkerülni. Ehhez a 2015-ös értékek szolgálnak viszonyítási alapként.

„Legkésőbb 2050-re a mérlegünk szempontjából semlegesek szeretnénk lenni az üvegházhatású gázok kibocsátását illetően. Ez iránt 2021-ben köteleztük el magunkat a Tudományos Alapú Célkitűzések Kezdeményezés (Science Based Targets Initiative – SBTi) nevű éghajlatvédelmi kezdeményezés részeként. Az EU-ban értékesített járműveink felének helyileg nulla károsanyag-kibocsátású hajtáslánccal kell rendelkeznie 2030-ra. Továbbá célunk, hogy 2040-től az MAN által értékesített minden új haszonjárművet fosszilis üzemanyagtól mentes motor hajtson” – mondta Alexander Vlaskamp, az MAN Truck & Bus SE igazgatótanácsának elnöke.

Gyarapodtak a környezetvédelmi beruházások a gyártóüzemekben

Jelentősen gyarapodtak a környezetvédelmi intézkedések az üzemekben. Az MAN gyártóüzemek körülbelül 20 millió eurónyi beruházásokról tettek jelentést a 2022-es évre vonatkozóan, a megelőző évi 6,3 millió euróval szemben. Például a krakkói üzemben a gázfűtéses rendszert kicserélték fapelletesre. A nürnbergi gyárban pedig távhőállomást helyeztek üzembe.

Egyre fontosabbá válik a körforgásos gazdaság

A nyersanyaghiányok és instabil ellátási láncok korában az MAN úgy véli, hogy a körforgásos gazdasági modell jelentős mértékben hozzájárul az értékteremtéshez és a környezetvédelemhez egyaránt. Ez magában foglalja a nyersanyagok hatékony és felelős felhasználását, az alkatrészek és részegységek újra felhasználását, valamint a környezetszennyezés megelőzését. A jelentés tárgyévében több mint háromezer eredeti MAN motort újítottak fel és használtak tovább termékekben. A termeléssel összefüggő hulladék 91 százalékát újra hasznosították (90 százalék 2021-ben).