Jelentősen takarékosabbak lesznek a Toyota-csoport autói

Új, innovatív hajtásláncokat mutatott be a Toyota-csoport. Ezek eléggé kifinomultnak ígérkeznek ahhoz, hogy a Lexus prémium modelljeiben is helyet kaphassanak, így segítségükkel mindkét márka tovább növelheti emissziós előnyét versenytársaival szemben.

A következő öt évben szinte teljesen lecseréli motorkínálatát a Toyota és a Lexus. Az új generációs erőforrások arra a TNGA műszaki platformra épülnek, amely (moduláris kialakításának köszönhetően eltérő méretekben) a két márka tucatnyi jelenlegi és leendő modelljének adja az alapját, a Toyota Priustól a Lexus LS-ig.

A legfontosabb újdonság az a 2.0 literes, közvetlen befecskendezéses Dynamic Force benzinmotor, amely önmagában és egy második generációs hibrid (THS II) rendszer belsőégésű elemeként egyaránt szerephez jut majd a márkák elkövetkező modellgenerációiban. A négyhengeres erőforrás hosszú löketű és nagy kompresszióviszonyú lesz; változó szelepvezérléssel, valamint igény szerint változó hűtési és kenési rendszerrel rendelkezik. Ezeknek, valamint egy sor további, előremutató technológiának (például a világon elsőként alkalmazott lézerbemetszéses dugattyúköpeny) köszönhetően a blokk a világelső 40 százalékos (hibrid rendszerben 41%) termikus hatásfokkal rendelkezik.

A motor teljesítménye önállóan alkalmazva 171, a hibrid rendszer részeként 145 lóerőt ad le, forgatónyomatéka 205, illetve 180 Nm lesz. A hibrid rendszer új, kisebb és könnyebb akkumulátorcsomagot kap, teljesítményszabályozó egysége (PCU) 20 százalékkal kisebb és tíz százalékkal könnyebb a Priusban is alkalmazott, 1.8 literes hibrid hajtáslánc PCU-jánál, ami helykihasználás és tömegeloszlás szempontjából egyaránt kedvezőbb helyzetet teremt.

A Toyota-csoport a következő öt évben összesen 37 eltérő verzióban kíván bevezetni TNGA alapú belsőégésű motorokat, hibrid hajtásláncokat, valamint erőátviteli rendszereket.

Az előzetes becslések szerint ezek az új technológiák már önmagukban olyan mértékű hatásfokjavulást hoznak, ami több mint 18 százalékkal csökkentheti a cégcsoport CO2-kibocsátásának flottaátlagát.

A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation, ICCT) legfrissebb éves jelentése szerint a Toyota a teljes Európai Uniós piacon, a Lexus pedig azon belül a prémium márkák között büszkélkedhet a legkedvezőbb CO2-kibocsátással (104,6, illetve 118,5 g/km; csoportátlag 105,5 g/km). Ez azt jelenti, hogy a cégcsoport számára 2021-re előírt 93 g/km flottaátlagot a most vázolt hajtásláncok önmagukban garantálnák, még abban az elképzelhetetlen esetben is, ha a Toyota-csoport az elkövetkező években egyáltalán nem fejlesztené tovább hajtáslánc-technológiáit.

Fotók: Toyota