• Egyéb

Jön a vadonatúj 508 – A formabontó limuzin

Új Peugeot 508

Az új PEUGEOT 508-ban semmi sem a régi: alacsony, kompakt felépítés, acélos, sportos külső, a PEUGEOT i-Cockpit® egyedi felfogását tükröző látványos beltér… Mindez hallatlanul intenzív vezetési élményt ígér. A példás menettulajdonságoknak, az új erőforrásoknak, a gazdag technológiai felszereltségnek és a minőségbeli ugrásnak köszönhetően az új PEUGEOT 508-nak világszinten kulcsszerep jut a márka feljebb pozicionálási stratégiájában.

Végre itt a várva várt új PEUGEOT 508! A legutóbb bevezetett modelljeink sikere és a PEUGEOT 2008, 3008 és 5008-cal fémjelzett SUV-offenzíva után a klasszikus PEUGEOT limuzinra vonatkozó elképzelésünket is át kellett gondolnunk. A cél itt is olyan modell megalkotása volt, mely felrázza a piacot, és a legnagyobbakkal is felveszi a versenyt. Ez pedig a D kategóriában a legkiválóbb autógyártókat jelenti. A PEUGEOT 508 tökéletesen illusztrálja azt a több éve dédelgetett álmunkat, hogy a PEUGEOT-t mint általános autógyártót a prémiumkategória élén lássuk.”

Jean-Philippe IMPARATO, a PEUGEOT vezérigazgatója

Koncepcióváltás egy kritikus szegmensben

A D kategóriás szedánok hagyományos szegmensében a több mint egy évtizedes visszaesést követően négy éve stagnál az európai piac. A legkülönbözőbb karosszériaváltozatok – köztük a SUV – támadásának kereszttüzében a klasszikus limuzin csak a prémiumgyártók által kínált változatosabb és rendhagyóbb modellek révén találhat magára.

Ebben a piaci környezetben egyértelmű volt a PEUGEOT 508 dizájnereinek célja: a hagyományos négyajtós, csomagtartós kialakításról áttérni egy ötajtós fastback (szedán/kupé) változatra.

Merész dizájn

Az új PEUGEOT 508 egy stílusában teljesen megújult modellválaszték megkoronázása. Sokat merít a legújabb tanulmányautóinkon – mint a PEUGEOT EXALT vagy a PEUGEOT INSTINCT – kikísérletezett stilisztikai megoldásokból. Az új PEUGEOT 508-ban látható i-Cockpit® például az EXALT vezetőhelyének közvetlen leszármazottja.”

Gilles VIDAL, a PEUGEOT formatervezési igazgatója

Az új PEUGEOT 508 kifejezőerejével és dinamikus fellépésével első pillantásra lenyűgöz. Alig 1,40 m magas, és hangsúlyosan áramvonalas, kupéra emlékeztető sziluettel rendelkezik.

Az orr-rész egyenesen lehengerlő, már-már agresszív. A finom kidolgozású, pepita mintás hűtőrácsot két oldalt a márka legújabb tanulmányáról, a PEUGEOT INSTINCT-ről ismerős full LED-es fényszórók szegélyezik. A hűtőmaszk közepén trónoló oroszlán és a motorháztető orrát díszítő „508” felirat illusztris elődök, a PEUGEOT 504 és az 504 kupéváltozata előtt tiszteleg.

Az új PEUGEOT 508 exkluzív és különleges ismertetőjegye a nappali menetfényt biztosító, függőlegesen futó, opálos fényű fénydiódasor. A fényszóróktól egészen a lökhárító légbeömlő nyílásaiig húzódó keskeny fénysor mintegy „zárójelként” fogja közre az autó elejét.

A lapos, zömök motorháztető a dinamikus hatás érdekében a lehető legalacsonyabbra került. Úgy lett kialakítva, hogy mind elöl-, mind oldalnézetből maximálisan letisztult vonalakat mutasson. Ezt a fajta karosszériamegmunkálást az autóiparban csak a prémiummodelleknél és az egészen különleges autóknál szokás alkalmazni.

Az említett adottságok karakteres személyiséggel ruházzák fel az új PEUGEOT 508-at, és a prémium minőség konkrét megtapasztalását teszik lehetővé.

Oldalnézetből az új PEUGEOT 508 határozott stílusjegyeket és tökéletesen harmonikus arányokat mutat. A prémiumkategória hagyományainak megfelelően feszesen ívelő, áramvonalas tetővonal alacsonyan húzódik. Az autó kompaktnak tűnik, és valóban nem hosszabb 4,75 méternél. A sziluettet tovább keskenyítik a visszafogott méretű ablakok, melyek keret nélküli ajtókba illeszkednek. Az autó lendületes profilját sem a motorháztetőnél, sem a szélvédőnél, sem az ajtóknál nem töri meg semmi, a hézagok és szintbeállítások a szakma kiváló ismeretéről árulkodnak, a kerekek tökéletesen kitöltik a kerékjáratokat, a hagyományos tetőantennát pedig egy szitanyomott változat váltotta fel. Íme az esztétikum és a minőség szolgálatába állított szakértelem!

Hátul itt is megtalálható a márka legújabb modelljeiről ismerős, expresszív hatású csillogó fekete vízszintes vonal, melyet a hátsó fényszórók foglalnak keretbe. A legfeltűnőbbek mégis maguk a full LED-es 3D lámpák, melyek a QUARTZ-cal kezdődött legújabb PEUGEOT-tanulmányokon alkalmazott megoldások közvetlen leszármazottai. Az éjjel-nappal világító, változó fényerejű fényszóróknak köszönhetően oldalról és hátulról is folyamatosan láthatók a jellegzetes színes fénykarmok. Ez egyszerre nagyon egyedi, igényes és biztonságos megoldás.

Az új PEUGEOT 508 hátsó része egy másik eredeti megoldással is szolgál, ez pedig nem más, mint az ügyesen elrejtett csomagtérajtó, mely egyszerre stílusos és funkcionális, és kényelmes hozzáférést biztosít az összesen 487 l űrtartalmú csomagtartóhoz.

3 kérdés Pierre-Paul MATTEI-hez, az új PEUGEOT 508 formatervezési felelőséhez

Milyen cél lebegett Önök előtt az új PEUGEOT 508 megtervezésekor?

A feladatunk az volt, hogy a projekttel kapcsolatos célkitűzéseket a dizájn nyelvére fordítsuk. Kettős cél lebegett előttünk: a márka feljebb pozicionálási törekvéseinek megvalósítása és annak elérése, hogy az általunk tervezett autó a D kategóriás szedánok rendkívül magas elvárások uralta szegmensében is tényező tudjon lenni. Ahhoz, hogy magára vonja a figyelmet, kiugorjon a mezőnyből, más legyen, mint a versenytársai, az új PEUGEOT 508-nak teljesen egyedi és látványos formatervet kellett adni. Az optimális arányok megtalálásával – egyszerű és mértéktartó módon – egyben a PEUGEOT márka eleganciára vonatkozó hagyományos elvárásainak is meg tudtunk felelni.”

Az autó melyik része volt a legproblémásabb és miért?

A hátsó rész kialakítása bizonyult a legnehezebbnek, mivel az autó dinamikus jellege múlik ezen a tetőmegoldáson. De persze mert a helykínálat sem szenvedhetett csorbát, és a szegmensben elvárt kényelmes beszállást is biztosítani kellett, kénytelenek voltunk újragondolni az autó felépítésére vonatkozó elképzeléseinket. Ez többek között egy igazán bravúros lemezalakítási megoldáshoz vezetett, ami például a hátsó sárvédők kiszélesedésénél érhető tetten. Ez teljesen példa nélküli a PEUGEOT-nál, és általában csak sportkocsiknál alkalmazzák. Minden ezzel kapcsolatos beidegződésünket át kellett értékelnünk ahhoz, hogy végül ilyen formatervet kapjunk.”

Mitől különleges az új PEUGEOT 508 dizájnja?

Az igazat megvallva felrúgtuk a D szegmensbeli szedánok felépítésére vonatkozó összes szabályt. Ahhoz, hogy ilyen arányokat kapjunk, miközben az autó hossza az előző generációhoz képest 8 cm-rel rövidebb lett, hátrébb kellett tolnunk a szélvédőkeretet, hogy megfelelő méretű legyen a motorháztető. Aztán ott van a keret nélküli ajtók technológiája, amely lehetővé tette, hogy a kategórián belüli legfőbb riválisokhoz képest lecsökkentsük az autó magasságát. A mostani változat 6 cm-rel alacsonyabb, mint az előző. Ettől egyben szélesebbnek is tűnik a jármű, holott e tekintetben az átlagos kategóriába tartozik. Mivel az autónak aerodinamikai szempontból kiválónak kellett lennie, hátul keskenyebbre terveztük, mint elöl, még ha ránézésre esetleg úgy is tűnik, hogy ennek az ellenkezője az igaz. Ezt a fajta impozáns megjelenést és útra tapadást az utastér jóval feszesebb megformázásával sikerült elérnünk, amitől egyben a hátsó sárvédők ritka széles kialakítása is lehetővé vált. Ez az egyik titka az új PEUGEOT 508 tekintélyparancsoló megjelenésének.”

Az új PEUGEOT 508 acélos és sportos külsejét látva senki nem marad közömbös. De bármilyen sokat ígérő is a külső, a beltér sem kevésbé pazar.

FOLYT. KÖV.!