Jönnek az ultra gyorsan tölthető elektromos Lexusok

Új részleteket árult el e-mobilitási elképzeléseiről a Lexus. A közeljövőben kifejezetten nagy akkumulátorkapacitású, villámgyorsan tölthető modellekkel bővíti elektromos portfolióját a márka.

Az RZ 450e meghatározó mérföldkő a Lexus történetében. A márka első, kifejezetten elektromos hajtásláncra tervezett és fejlesztett modelljét egy sor további modell követi majd. Sportos kupékat és szedánokat, praktikus családi crossovereket és felső kategóriás SUV-okat egyaránt ígér a márka, köztük az LFA szupersportkocsi akkumulátoros elektromos utódját. A palettát kiegészítő modellek azonban nem azonos műszaki alapokra épülnek majd, árulta el Takashi Watanabe, a Lexus főmérnöke.

Míg a Lexus RZ 450e elektromos rendszere 355V üzemi feszültséggel működik, a jövőben lesznek olyan Lexus modellek, amelyek több mint kétszer ekkora: hozzávetőlegesen 800V-os architektúrára épülnek. A nagyobb feszültség nem elsősorban a motorteljesítmény terén jelent előnyt, hanem az akkumulátor nagy teljesítményű, azaz minél gyorsabb töltését teszi lehetővé.

A felső kategóriás elektromos konfiguráció műszaki paramétereit már véglegesítette a Lexus, arról azonban, hogy mely modellek kaphatják meg azt, és melyek épülnek a jövőben az RZ 450e kisebb feszültségű hálózatára, még nem szívesen osztanak meg információt. Takashi Watanabe támpontként annyit elárult, hogy várhatóan azok a típusok alkalmazzák majd a 800V-os architektúrát, amelyeket legalább 100 kWh kapacitású akkumulátorral szerelnek. Egy ekkora akkumulátor feltöltésénél ugyanis már komoly időveszteséggel jár, ha a rendszer nem kompatibilis a mindenkori legnagyobb teljesítményű töltőkkel.

A Lexus főmérnöke szerint egyébként nem csak korai volna konkrét típusokról beszélni, de elhibázott is, mivel általános irányelv szerint egyedi alapon döntenek majd arról, hogy melyik modell melyik rendszert alkalmazza. Ez nagyban múlik például azon, hogy a típus elsődleges piacán milyen töltőrendszerek vannak elterjedve: míg az USA-ban a legtöbb villámtöltő teljesítménye nem haladja meg a 150 kW-ot, Európában nagyobb hajlandóság mutatkozik az ennél is erősebb, akár 350 kW-os villámtöltők fejlesztésére és telepítésére.

Úgy tűnik egyébként, a Lexus igyekszik nyitva hagyni ezt a kérdést. Watanabe-szan elmondása szerint várhatóan az elektromos hajtáslánc összes fő elemének a vezérlő szoftverjét úgy alakították ki, hogy azokat igény szerint, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül lehessen továbbfejleszteni.  Így a megfelelő hardverrel ellátott modellek a későbbiekben alkalmazkodhatnak a konkrét piaci körülményekhez.

Fotók. Lexus

Begurulva – Autó és kütyümustra podcast-sorozat
Aki/ami számít, arról hallhatsz!