Jövőbemutató aktív biztonsági rendszerek garmadáját kínálja a Lexus

A világ vezető prémium hibrid autógyártója, a Lexus neve korábban is egyet jelentett a kérlelhetetlen megbízhatósággal és kimagasló biztonsággal. A japán luxus autógyártó jövőbemutató aktív biztonsági rendszereit csokorba foglaló Lexus Safety System + immár az új, Frankfurtban leleplezett NX és CT modellekhez is elérhető, míg az ennél is fejlettebb, Lexus Safety System + A csomag a vadonatúj LS zászlóshajóban került bemutatásra.

A Lexus fejlett biztonsági technológiái egyre több modellben működnek, hiszen az aktív biztonsági és vezetősegítő rendszereket összehangoló Lexus Safety System + csomag már az új NX és CT modellekhez is elérhető. Az autók biztonságának átfogó fejlesztése azt eredményezte, hogy a Lexus Safety System + szinte minden, Európában kapható új Lexus-modell kínálatában szerepel. Mindez a Lexus “demokratizálási” stratégiáján alapul, amelynek lényege, hogy ezeket a biztonsági technológiákat a márka minél több emberhez szeretné eljuttatni – megfizethető áron. Mindez egybecseng a Lexus elkötelezettségével, ami szerint a közlekedés minden szereplőjének biztonságát növelni kell – legyen szó akár az autó vezetőjéről, utasairól, a gyalogosokról vagy bárki másról –, mivel a márka végső célja a közlekedési balesetek teljes felszámolása. Az új NX és CT kínálatában újonnan megjelenő Lexus Safety System + csomag olyan rendszereket tartalmaz, amelyek figyelik az autó környezetét és a vezető reakcióit, felismerik az ütközésveszélyt, és segítenek a baleset megelőzésében; vagy ha az ütközés elkerülhetetlen, mérséklik annak súlyosságát.

Ütközés előtti biztonsági rendszer

A Lexus ütközés előtti biztonsági rendszere (PCS) segít a vezetőnek elkerülni az ütközést, vagy enyhíteni a baleset következményeit – még nagy sebesség mellett is. A PCS egy milliméteres hullámhosszú radar és egy előre tekintő kamera segítségével pásztázza az autó előtti útszakaszt, és érzékeli az útakadályokat és veszélyhelyzeteket. Ez a funkció egyenes vonalú haladás és kanyarodás közben is működik. A rendszer a jármű egyéb érzékelőiből érkező adatokat (sebesség, kormányzási szög, oldalirányú gyorsulás) is feldolgozza, s ezek alapján kiszámítja egy esetleges ráfutásos ütközés esélyét. Ha a rendszer ütközésveszélyt észlel, hangjelzést ad, és a multi-információs kijelzőn felvillantja a “FÉKEZZ” utasítást. A fékpedál lenyomásának pillanatában a berendezés működésbe hozza az ütközés előtti fékrásegítést, hogy optimális fékerőt biztosítson. A lassulás elérheti a 40 km/órát is, így az ütközés sokkal kevésbé lesz súlyos, sőt az autó bizonyos helyzetekben akár állóra is fékezhető, még mielőtt az ütközés bekövetkezne.

Ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésekre, az ütközés előtti fékrendszer automatikusan működésbe lép, hogy csökkentse a jármű sebességét. A PCS emellett gyalogosvédelmi funkciót is kínál. Ha a rendszer gyalogost észlel az autó nyomvonalán, automatikusan fékez; ez a megoldás a 10 és 80 km/óra közti sebességtartományban működik.

Adaptív sebességtartó automatika

A PCS radarja szolgálja ki az adaptív sebességtartó automatikát (ACC) is, amely segít a vezetőnek a biztonságos követési távolság tartásában, akár rendkívül alacsony sebességű haladás során is, egészen a megállásig. Ha ismét szabad az út, az ACC magától finoman visszagyorsítja az autót az eredetileg beállított utazósebességre. Miután az autó megállt, a vezetőnek nincs más dolga, mint a gázpedál finom lenyomásával újra aktiválni a rendszert.

Az ACC kétféle üzemmódban működhet: állandóan szabályozza a sebességet, mint egy hagyományos tempomat, vagy tartja a követési távolságot. Az utóbbi üzemmódban a vezető a forgalmi helyzetnek megfelelően választhat a hosszú, a közepes és rövid távolság-beállítások közül. A kiválasztott követési távolságot a multi-információs kijelzőn jeleníti meg a rendszer.

Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer

A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer a szélvédőn, a tükör mögött található PCS kamera segítségével észleli a jármű helyzetét az útburkolatra festett sávhatárokhoz viszonyítva. Ha a rendszer azt érzékeli, hogy az autó az irányjelző használata nélkül kisodródik a sávból, a multi-információs kijelzőn felvillanó jellel és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy ellenkormányozzon. Az új NX vezetője egy további figyelmeztetést is kap, amit a tenyerén érez a kormánykeréken keresztül.

Adaptív fényszórórendszer

Az NX adaptív LED fényszórórendszere (AHS) megakadályozza a többi autós elvakítását. Mindkét fényszóróban kilenc különálló LED fényforrás található, amelyeket a rendszer egyenként tud ki- és bekapcsolni, precízen behatárolva ezzel a megvilágított és sötétben maradó területeket. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a vezető maximálisan kihasználhatja az távolsági fény erejét, de a kiváló látási viszonyok mellett sem vakítja el a közlekedés többi résztvevőjét.1

Jelzőtábla-felismerő rendszer

A jelzőtábla-felismerő rendszer a szélvédő mögött elhelyezett kamera segítségével felismeri a közlekedési jelzőtáblákat, és ezek képét megjeleníti a multi-információs kijelzőn. Ez segít abban, hogy a vezető figyelmét ne kerüljék el az olyan fontos figyelmeztetések vagy utasítások, mint például a sebességkorlátozás vagy a sávlezárás. A rendszer minden, a Bécsi Egyezményben leírt közúti táblát és jelzést felismer.