Júniusban kissé leült a használtautó kereskedelem

Talán korai messzemenő következtetéseket levonni, de érdekes tény, hogy amíg tavaly a második negyedévben 41 083 használtan importált gépkocsi kapott magyar rendszámot, addig idén már csak 39 814. Üröm az örömben, hogy az első negyedévben még ezerrel több, 39 336 autó jött külföldről az elmúlt évi első negyedévi darabszámhoz képest. Így a féléves végösszeg gyakorlatilag azonos lett.

Az autóállományunk öregedése továbbra sem áll meg, hiszen a beérkezett 79 150 kocsi 60 százaléka, volt tíz évesnél öregebb, viszont a 2014 után gyártottak száma mindössze 10 546 volt.

Ami az átírások számát illeti, továbbra is egyre több kocsi cserél gazdát: a tavaly előtti 329 ezer után az elmúlt év első felében 389 ezer, idén júniusig pedig 393 ezer autó került új családhoz. Érdekes, hogy mind a hazai átírások, mind az importált használt modellek listáját az Opel Astra vezeti.

A nagycsaládos támogatásra várt a piac

Ha már szóba került a család, Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója úgy véli, hogy a használt autók piacát is befolyásolhatta a nagycsaládos autóvásárlási támogatás, hiszen júniusban több mint 2 ezerrel 12 069-re csökkent májushoz képest a használtimport teljesítménye, ugyanakkor az átírások száma is a májusi 70 ezerről 65 ezer alá esett. Úgy tűnik, a július elsejétől indult autóvásárlási program, a három- vagy többgyermekes családok, illetve egyszülős nagycsaládok számára nyújtott vissza nem térítendő állami autóvásárlási támogatás sokakat az új, hétüléses autók irányába fordított. Bár az is lényeges, hogy amint megírtunk, a legalább 7 üléses személyautóra fordítható támogatás a legfeljebb egy éves, és maximum 2 ezer kilométert futott gépkocsikra is felvehető. A rendelet szerint ugyanis új járműnek minősülnek az ilyen fiatal és keveset futott kocsik, amelyeket az autókereskedő továbbértékesítési céllal szerzett be, és amelyet a forgalomba helyezése és a nagycsaládos általi megszerzése közti időszakban nem használtak vagy kizárólag értékesítés előtti bemutatás céljára használtak.

Amint Frank György megjegyezte, a januárban indult Jármű Szolgáltatási Platformnak köszönhetően folyamatosan tisztul a piac, egyúttal az is pozitívum, hogy a statisztikák alapján csökken az érdeklődés az idős, ismeretlen előéletű, kétes külföldi gépjárművek iránt.

A használtimport topmodelljei (I. félév, darab) – DataHouse

1. Opel Astra – 2656
2. Ford Focus – 2633
3. Volkswagen Golf – 2479
4. Volkswagen Passat – 2459
5. Audi A4 – 1845
6. BMW 3 – 1777
7. Opel Meriva – 1387
8. Opel Corsa – 1375
9. Opel Zafira – 1286
10. Hyundai I30 – 1216

 A hazai használtpiac kedvencei – (I. félév, darab) – DataHouse

1. Opel Astra – 26 011
2. Suzuki Swift – 23 298
3. Ford Focus – 11 110
4. Volkswagen Golf – 11 001
5. Volkswagen Passat – 10 269
6. BMW 3 – 9621
7. Opel Corsa – 9502
8. Škoda Octavia – 7405
9. Volkswagen Polo – 6936
10. Renault Megane – 6715