Kétszer annyi pénz a konnektivitásra és az EV-kre

Farley elmondta, hogy 2025-ig a Ford legalább 22 milliárd dollárt fektet az elektromobilitásba, vagyis közel kétszer annyit, mint amit a vállalat korábban az EV-kre szánt. Mint mondta, “a vállalat mindent bevet, és elsőségre törekszik” az összekapcsolt, illetve az elektromos hajtású járművek és szolgáltatások fejlesztésében, méghozzá azokon a területeken, amelyek a Ford legnagyobb erősségei: a pickupok, a haszongépjárművek és az SUV-k kategóriáiban.

“Felgyorsítjuk terveink megvalósítását: elhárítjuk az akadályokat, növeljük az akkumulátorok teljesítményét, csökkentjük a költségeket és egyre több elektromos hajtású járművet készítünk,” mondta Farley. “Az embereket az érdekli, hogy mit csinál a Ford ma – nem pedig az, hogy mit fog majd csinálni valamikor.”

A Mustang Mach-E remek vásárlói és szakmai fogadtatással büszkélkedhet, és hamarosan érkezik az első E-Transit haszongépjármű (2021 végén) és a tisztán elektromos hajtású F-150 pickup is (2022 közepén). Farley hozzátette még, hogy az EV-k a jövőben főszerepet játszanak a Lincoln luxusmárka és a Transit haszongépjármű-család kínálatában; ez utóbbi modellek számos karosszériaváltozatban és személyre szabható belső terekkel készülnek majd.

A Ford összekapcsolt járműveinek fejlesztésében komoly előrelépést jelent a múlt héten bejelentett, hat évre szóló együttműködés a Google vállalattal. A két cég egy együttműködési csoportot hozott létre Team Upshift néven, hogy még inkább személyre szabott felhasználói élményeket és fejlett, adatfeldolgozás-alapú lehetőségeket kínálhasson vásárlóinak.

Az együttműködésnek köszönhetően a Ford felgyorsíthatja átalakulását a kulcsfontosságú területeken, korszerűsítve működését, biztosítva a szakértelmet és a hatékonyságot, vonzó termékekkel és szolgáltatásokkal lépve piacra – és mindezt a Google operációs rendszerével, alkalmazásaival és szolgáltatásaival összehangolva.

Ahogy az EV-k meghatározóvá válnak a Ford kínálatában, az előállításukra szolgáló gyártókapacitás világszerte bővülni fog. A vállalat jelenleg a következő helyeken gyárt (vagy tervez gyártani) ilyen járműveket: Michiganben (F-150); Missouriban (E-Transit); két kanadai üzemben (SUV-k); illetve Mexikóban és Kínában (Mach-E), és ezeket a létesítményeket továbbiak követik majd.

Kilátások

John Lawler, a Ford pénzügyi vezérigazgató-helyettesének nyilatkozata szerint a vállalat várhatóan 8 és 9 milliárd dollár közötti, kamatlevonások és adózás előtti korrigált eredményt fog elérni – beleértve a Rivian befektetése kapcsán elért 900 millió dolláros nem készpénz nyereséget is –, valamint 3,5 és 4,5 milliárd dollár közötti korrigált szabad cash flowt termel 2021-ben. Az említett forgatókönyv Dél-Amerika kivételével a Ford mindegyik regionális vállalkozása esetében folytatódó EBIT-javulásra számított. A félvezetők világméretű hiánya azonban több iparágban is bizonytalanságokhoz vezet, és ki fog hatni a Ford 2021. évi működési eredményére is.

„A félvezetőkkel kapcsolatos helyzet folyamatosan változik, ezért korai lenne megkísérelni annak felmérését, hogy a rendelkezésre állás vajon mit jelent majd egész éves teljesítményünk szempontjából”, mondta. „A beszállítóinktól kapott becslésekből jelenleg arra lehet következtetni, hogy a tervezett első negyedéves termelésünk 10-20%-a is kieshet.”

Lawler szerint az említett mértékű termelési kiesés az év teljes első felére vonatkoztatva – valamint bizonyos második félévi költség-ellensúlyozást és volumenpótlást feltételezve – azt vonhatja maga után, hogy a hiány miatt a Ford 2021. évi korrigált EBIT-eredménye 1,0 és 2,5 milliárd dollár közötti összeggel lesz alacsonyabb. Elmondása szerint a vállalat arra számít, hogy az egész éves készpénzállomány- és EBIT-hatások nagyjából egyenlők lesznek, ugyanakkor a vállalat működő tőkéjének mechanizmusaira tekintettel a negyedéves készpénzállományok vonatkozásában inkább várható volatilitás.

„Munkatársaink szünet nélkül azon munkálkodnak a beszállítókkal, hogy optimalizálják az ellátásban tapasztalható kényszerhelyzetet, minimálisra szorítsák annak profitra gyakorolt hatását, miközben elsőbbséget biztosítanak a vásárlói megrendelések és az új járművek piaci bevezetése számára, illetve prioritásként kezelik a széndioxid-kibocsátásra vonatkozó jogszabályok betartását” jelentette ki Lawler.

A Ford a félvezetőket érintő problémával kapcsolatban a 2021. évi első negyedéves pénzügyi eredményei bejelentésekor, április 28-án tervez helyzetjelentést adni.