Kettős győzelmet aratott a Toyota a WEC belgiumi versenyén

A Hosszútávú-világbajnokság harmadik futamán, a Spa-Francorchamps 6 óráson úgy is összejött a kettős győzelem a Toyotának, hogy az egyik autója a mezőny végéről rajtolt. A japán csapat az eddigi 79 WEC-versenyéből 42-t nyert meg, és idén is magabiztosan várhatja Le Mans-t.

A spái kettős győzelem annak fényében különösen szép eredmény, hogy a Toyota versenyhétvégéje igen rosszul indult: csütörtökön az első szabadedzésen a 7-es autó csak 19, a 8-as pedig csak 18 kört tudott megtenni (miközben a Ferrarik 29 kört teljesítettek) olyan szoftverhibák miatt, amelyek az FIA és a bajnokságot szervező Automobile Club de l’Ouest által erre a versenyre igényelt új ellenőrző rendszerekhez kapcsolódtak. Aztán a többi szabadedzésen a sok piros zászló akadályozta a csapatot, az elvesztegetett idő különösen azért volt fájó, mert a Michelin a szokásos kettő helyett háromféle slick gumit is hozott Spába, így a szokásosnál többet kellett volna tesztelni, hogy ki tudják választani a legmegfelelőbb keveréket.

De a verseny előtt a legnagyobb nehézséget nem is a pályán töltött gyakorlási idő hiánya, hanem Brendon Hartley időmérős balesete okozta a Toyotának: az új-zélandi pilóta a 8-as autóval a Raidillon kanyarban megpördült a hideg gumikon, és becsúszott a gumifal alá. Bár nem tört össze nagyon a GR010 Hybrid, a kicsúszás azért jelentett hidegzuhanyt a csapatnak, mert a 8-as egység az engedélyezett 18-ból 4 gumit már nem használhatott a versenyen (azok ugyanis a balesetben kockásra koptak), és azért is, mert időmérős kör hiányában a mezőny végéről kellett rajtolnia.

Viszont a Mike ConwayKobajasi Kamui és José María López által vezetett 7-es Toyota a pole pozícióból indulhatott, és onnan meg is nyerte a versenyt, ezzel a Toyota Gazoo Racing sebringi és portimãói győzelmét követően mesterhármast szerzett a csapatnak. Sébastien Buemi, Brendon Hartley és Hirakawa Ryo a 8-as autóval még az élre is felküzdötték magukat hátulról, de végül meg kellett elégedniük a második hellyel. Azonban öt ponttal így is vezetik a pilóták világbajnokságát a csapattársak előtt. Zsinórban a hetedik spái győzelme a Toyota számára pedig azt is jelenti, hogy a gyártók világbajnokságában 33 pontos előnyt szerzett a Ferrarival szemben a júniusi 100. Le Mans-i 24 órás előtt, amely a hétfordulós szezon legfontosabb versenye.

A verseny alakulása

Incidensek, változékony időjárás és szoros csaták szórakoztatták a 72 ezer fős közönséget a Hosszútávú-világbajnokság belgiumi versenyén. Rekordszámú, 13 darab Hypercar harcolt az elsőségért a 7004 méter hosszú Spa-Francorchamps pályán, amely mindössze 120 km-re található a Toyota kölni bázisától. Az akciók már az enyhe esőben megtartott repülőrajtnál elkezdődtek: Conway slick gumikon az elsőről villámgyorsan a hetedik helyre csúszott vissza, mivel a vizes abroncsokon induló ellenfelek könnyen le tudták előzni. De hamarosan fordult a kocka, és ő jutott tapadási előnyhöz velük szemben; amikor a harmadik körben beküldték a biztonsági autót, már hatodik volt. Buemi jobban érezte magát a száraz pályára való abroncsokon, 15 helyet javított csak az első körben.

A GR010 Hybridek újraindítás után szinte áttörtek a mezőnyön: Conway alig több mint egy kör alatt a hatodik helyről az élre került, míg Buemi maga mögé utasította a teljes LMP2-es mezőnyt, és a 10. körben már a hetedik volt. Aztán még az első boxkiállása előtt megelőzte a privát Glickenhaust és az 5-ös Porschét is, így már a negyedik helyen állt. 90 perc elteltével Conway 30 másodpercre növelte előnyét az élen, a második helyen álló, 3-as rajtszámú Cadillac pedig komoly balesetet szenvedett: a pálya egyik leggyorsabb kanyarkombinációjában, az Eau Rouge-ban csúszott ki és pördült bele a gumifalba. Szerencsére a pilóta, Renger van der Zande sértetlenül szállt ki a roncsból, még arra is maradt energiája, hogy meghajoljon a tömött lelátó előtt. Így Buemi ölébe pottyant a harmadik hely, és amikor a 6-os Porschének műszaki problémája adódott a harmadik óra elején, a két Toyota már az első két helyet foglalta el.

López növelte a 7-es Toyota előnyét Hirakawa 8-asával szemben, amely balanszproblémákkal küszködött. Körülbelül egy perc volt már az argentin pilóta előnye féltávnál, de aztán a különbséget ismét lecsökkentette egy biztonsági autós periódus a negyedik óra felénél. Amikor López átadta a 7-es volánját Kobajasinak, alig két óra volt hátra a versenyből. Ekkor Hartley Hirakawát váltotta a 8-asban, a pilótacsere után rövid ideig az első is helyen is haladt, amíg Kobajasi lendületből meg nem előzte üzemmeleg abroncsaival. Kár, hogy az izgalmas Toyota-csatát pillanatokkal később fel kellett függeszteni egy újabb biztonsági autós periódus miatt, ugyanis Antonio Fuoco az 50-es rajtszámú Ferrari 499P-vel hideg gumikon a falnak ütközött a La Source kanyar után.

Az izgalmas végjátékban alig választotta el pár másodperc egymástól az élen a két Toyotát. 45 perccel a vége előtt mentek ki az utolsó boxkiállásaikra, amelyek után Kobajasi ismét Hartley mögé került, de gyorsan felzárkózott, miközben sorra futotta a verseny leggyorsabb köreit. A japán pilóta egy újabb látványos előzést bemutatva a Raidillonnál megint visszaállt az élre, de közben négy kerékkel elhagyta a pályát, ezért a versenyfelügyelők kiosztottak számára egy 5 másodperces büntetést, amely azonban már nem számított a végeredmény szempontjából. Kobajasi a befutóig folyamatosan növelte előnyét, végül a 148. kör végén látta meg a kockás zászlót.

Végeredmény:

1. #7 Toyota Gazoo Racing (Conway/Kobajasi/López) 148 kör
2. #8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa) +16.637mp
3. #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +1:14.439mp
4. #5 Porsche Penske (Cameron/Christensen/Makowiecki) +1:17.264mp
5. #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Westbrook) +1 kör
6. #38 Hertz Team Jota LMP2 (Da Costa/Stevens/Ye) +1 kör
7. #41 Team WRT LMP2 (Andrade/Kubica/Deletraz) +2 kör


Kobajashi Kamui (csapatfőnök és pilóta, 7-es autó):

„Fantasztikus munka volt az egész csapattól, a lehető legjobb eredményt hoztuk ki ebből a versenyből. Csodálatos volt itt Spában vezetni a GR010 Hybridet, különösen ekkora közönség előtt. Valóban nagy támogatást éreztem ma, soha nem láttam még ennyi nézőt itt. Kihívásokkal teli hét volt ez, különösen az abroncskezelés szempontjából. Ha új gumid van, akkor hatalmas tapadással számolhatsz, de ez egyre romlik, így nem volt könnyű eldöntenie az embernek, hogy mennyire nyomhatja a gázt. Nagyon boldogok lehetünk ezzel a műszaki hibáktól mentes kettős győzelemmel, tekintve, hogy milyen nagy kihívást jelentett a futam. Soha nem könnyű a csapattársaddal küzdeni a pályán, de úgy gondolom, jó show-t csináltunk. Most az a célunk, hogy ez folytatódjon Le Mans-ban is.”

Fotók: Toyota Gazoo Racing