KEVÉS! Még mindig csak 1320 nyilvános töltőoszllop van, 183 településen

Fizetős töltés, hiányzó szabványcsatlakozás

Az elektromos autózás elleni legfőbb érvek között szerepel a magas vételi ár, a rövid hatótáv és a töltőoszlopok hiánya. Az elsőn az állam próbál pályázati támogatással enyhíteni, míg a másik kettőn a gyártók és szolgáltatók igyekeznek változtatni, több-kevesebb sikerrel.

2019 végére Magyarország szinte összes nagyobb településéről kényelmesen elautózhattunk legalább egy működő, 30-50 kilométerre lévő töltőpontra. Három éve 108 darab töltőállomás volt az országban, 2019-ben 770, tavaly 2020-ban pedig már 1320 nyilvános oszlopnál tankolhattak a villanyautósok 183 hazai településen – olvasható a vezess.hu összeállításában.

Ma már két nagy csoportra bontják a töltőpontokat azok felhasználása szerint. Vannak az utazást, továbbhaladást segítő, általában 40 kW feletti teljesítményű, gyorsforgalmi utak mellé telepített állomások, villámtöltők.

Az itthon fellelhető ilyen típusú töltőpontok többsége egyenáramú (DC), 44-50 kW teljesítményű CHAdeMO vagy CCS szabványú csatlakozóval rendelkezik, de belebotolhatunk, 43 kW-os váltakozó áramú (DC) Type 2 csatlakozásba is.

Bár még alacsony a számuk, azért akadnak már 100 kW feletti töltési teljesítményt adó oszlopok is, a MOL-csoport által koordinált NEXT-E projektben az 54 villámtöltő mellé 5 darab ultra töltőt is telepítettek, amelyek a 150-175 kW-s teljesítményt is elérik, az Ionity hálózatában pedig már 5 helyszínen működnek a cég ultragyors, akár 350 kW teljesítményre is képes töltőoszlopai.

Ez utóbbi annyit tesz, hogy például az Audi e-tron 95 kWh-s akkumulátora fél óra alatt eléri a 80 százalékos töltöttséget, vagyis 240-260 kilométeres hatótávot. Ehhez persze szükséges, hogy az autó is megfelelő legyen, amelyikben nincs például megfelelő akkumulátorhűtés, az nem tudja felvenni ezt az áramot, csak túlmelegszik és lelassul a töltés.

A villámtöltők gyorsak, és illik gyorsan használni őket. Tehát a villanyautós etikett szerint nem csepegtetjük száz százalékig az akkupakkot – az utolsó 15-20% töltése az akkumulátor kímélése érdekében rendkívül lassú –, hanem a továbbhaladáshoz szükséges hatótáv elérése után átadjuk a lehetőséget egy másik villanyautós számára.

A második csoportba tartoznak a célállomáson található, végponti töltők. Ezek itthon általában kis teljesítményű, Magyarországon többnyire 11-22 kW-os AC töltők. Logikusan a munkahelyek, plázák, parkolóházak parkolóhelyein találkozunk velük, hiszen ezeken a helyeken hosszabb ideig vesztegelnek az autók, így az alacsonyabb teljesítmény is elég komolyabb hatótáv feltöltéséhez.

Ezeken a töltőoszlopokon nem találunk beépített töltőkábelt, az autóhoz kapott Type2-es csatlakozót kell használni. Amíg a kábel az autó aljzatához csatlakozik addig a töltőből sem húzható ki, de az autóról való lecsatlakozás után a töltőkábel könnyen, szabadon kihúzható.

Az általánosságban elmondható, hogy a töltés sebességével arányosan nő az árazás is, a villámtöltők használatáért számolják fel a legmagasabb tarifát. Ezeknél pont a használati idő megzabolázása miatt nem kWh alapján, hanem a töltési időt figyelembe véve történik az elszámolás. Vagyis mindegy, hogy autónk milyen sebességgel képes felvenni az áramot, a kábelen töltött időegységért fizetünk.

Az egyik legnagyobb hazai szolgáltató, az 500 töltőponttal rendelkező Mobiliti hálózatában 100 forint/perc a tarifa 40 kW teljesítmény feletti villámtöltőknél, ami például egy 100 kW gyorstöltésre képes Volkswagen ID3 esetén nem probléma, de a régebbi, ennek töredékét (11-22 kW) felvevő típusoknál már rendkívül drágán jutunk minden egyes kilowatthoz.

Viszont a legtöbb esetben a betáplált áram mennyisége után fizetünk, és ezen a téren kedvezményektől, töltőtípustól függően napjainkban a 70-140 Ft/kWh ársáv a jellemző. Mivel élő piaci verseny van a töltőhálózatok üzemeltetői között, ezért az árak között nincs hatalmas differencia.

Magyarországon jelenleg 47 MOL-töltőállomáson található Plugee töltő. A hazai olajtársaság villámtöltői a regisztrált felhasználóknak AC töltés esetén 99 Ft/kWh, DC és ultra DC töltésnél pedig 139 Ft/kWh árazással vehető használatba. Természetesen használható telefonos alkalmazással, de a digitális megoldás helyett a jó öreg személyes vásárlás is működik, a Shop-ban vásárolt kuponnal indulhat a töltés.

A legnagyobb hazai szolgáltató, a Mobiliti töltőit többek között a Decathlon, Auchan és Spar áruházak parkolóiban, illetve Shell töltőállomásokon találhatóak meg, rengeteg egyéb helyszín mellett. Az e-Mobi  Nonprofit Kft. felvásárlásával, illetve saját beruházások és a partneri megállapodások révén már 465 gyors- és 65 villámtöltő áll a felhasználóink rendelkezésére. Áraik igazodnak a piachoz, a villámtöltés percalapú 100 Ft/perc, a végponti töltés pedig 100 Ft/kWh.

A Mobiliti nagy előnyét a végponti töltőkön lógó autósok élvezhetik, hiszen a lefedettség országos, rengeteg helyen találhatunk 11-22 kW teljesítményű oszlopot, amit éjszakai parkolás során kedvezményes áron használhatunk. Az éjszakai díjcsomagra (1890 Ft) előfizetve 100 helyett 65 Ft/kWh a tarifa.

Az eCharge+ applikációval érhető el az ország egyik első, és legkiterjedtebb, főleg 22 kW-os AC töltőkből álló hálózata. A töltők többségén 99 Ft/kWh árazást szabott meg az ELMŰ-ÉMÁSZ, azonban találni még az ország nagy részén ingyenes 22 kW-os AC töltőt.

A 2017-ben alapított Ionity a legnagyobb teljesítményű független töltőhálózat Európában, a kapacitás elérheti a 350 kW-ot, ezért itt lehet a leggyorsabban feltölteni a villanyautókat. Az Inoity a Volkswagen csoport (az Audi és Porsche márkák révén), a BMW csoport, a Mercedes-Benz AG, a Ford Motor Company, vegyesvállalata, amihez a közelmúltban a Hyundai Motor Group is csatlakozott.

Az Ionity inkább a jövőnek épül, a 350 kW-os teljesítményt még nem tudják kihasználni a szériagyártású villanyautók, és az eseti használatért elkért 280 Ft/kW-os ár is kirívóan magas. Az MSP (Mobility Service Providers) tulajdonosok viszont olcsóbban használhatják az Ionity oszlopait, az előfizetők számára havidíj ellenében már 100 Ft/kW ársávba esik a tarifa, ami az egyedülálló teljesítménnyel együtt már csábító ajánlatnak számít.

A rendszeres felhasználók számára érdemes havi díjcsomagra előfizetni. Ezekkel csökkennek a tarifák, és a gyártók is adnak különböző kedvezményeket, az Ionity hálózatán például a már említett Mobiliti alkalmazáson keresztül használva ér el a kedvező tartományba. Az Ionity által felszámolt 280 Ft/kWh díj helyett a Mobiliti ügyfelei (autómárkától függetlenül) akár 110 Ft/kWh díj ellenében is tölthetnek a 350 kW leadására is képes töltőoszlopokon.

Az elsőre borsosnak tűnő árazás mutatja ezeknek a villámtöltőknek a valódi funkcióját. Ha gyorsan kell nagy hatótáv, akkor megéri a felárat kifizetni a töltésért, de a hétköznapokon egy modern villanyautó 280-350 kilométeres hatótávja bőven elég ahhoz, hogy az alkalmi villámtöltés mellett legfőképp a végponti lehetőségek közül válasszunk parkoláskor.

Ezek között találhatunk még ingyenes szolgáltatást, a nagy áruházláncok parkolóiban általában fél óráig lóghatunk a töltőn térítés nélkül. Többek között a Lidl, a Penny Market, az Aldi, és az IKEA parkolóiban érdemes ilyen oszlopokra vadászni – derül ki az anyagból.

taxisokvilaga