• Egyéb

Kiderült, melyik a legmegbízhatóbb autómárka, rövid- és hosszútávon egyaránt

A Quora megkereste az egyetemes választ a „melyik a legmegbízhatóbb autómárka kérdésre?”

A michigani egyetem egyik kutatója vette a fáradságot, és jó néhány különböző piaci elemzést összevetve megállapította, melyek azok az autómárkák, amelyek rövid és hosszú távon egyaránt a legmagasabb szintű megbízhatóságot ígérik. Az eredmény egybevág a közvélekedéssel.

A Quora a világ legnagyobb kérdezz-felelek weboldala. A hét és fél évvel ezelőtt alapított portál havi látogatószáma meghaladja a 190 milliót (!), a felhasználók között pedig olyan híres és hiteles személyeket találunk, mint Barack Obama vagy Hillary Clinton. A hat nyelven elérhető globális szolgáltatás az Alexa rangsor szerint a világ 134. leglátogatottabb weboldala – joggal állítják tehát róla alkotói, hogy itt találhatók „a legjobb válaszok bármely kérdésre.”

De vajon mit mond a Quora közössége arra a kérdésre, hogy mi a világ legmegbízhatóbb autómárkája? A választ a michigani egyetem egyik kutatója adta meg, kielemezve négy, jellegében és piaci merítésében egyaránt eltérő felmérés eredményeit.

Értéktartás

Egy, a Forbes által idézett felmérés félmillió személyautót és kishaszonjárművet megvizsgálva arra kereste a választ, az egyes márkák termékeinek értékvesztése mekkora futásteljesítmény után éri el a száz százalékot. A szigorúan elméleti, ugyanakkor rendkívül informatív kutatás alapját a használtpiaci hirdetésekben feltüntetett kilométer adatok és irányárak adták; az ezekből statisztikai módszerekkel levezetett rangsor élén pedig a Toyota állt: több mint 339 ezer kilométert kell megtennie tulajdonosának egy átlagos Toyotával, hogy az eredeti értékének nulla százalékát érje – magyarul senki ne akarjon egy fillért se adni érte. Külön érdekesség, hogy az 1995 és 2014 között gyártott autókat vizsgáló felmérés tíz legjobb márkája közül hat japán volt; a Toyota hegemóniáját jól mutatja, hogy a harmadik helyen álló (amerikai) márka húszezer, a tízedik helyezett (japán) gyártmány pedig 53 ezer kilométerrel – vagyis átlagos igénybevételt figyelembe véve bő három évvel – hamarabb szűnik meg tényezőnek lenni a piacon.

  1. Toyota – 339,000 km

  2. Honda – 336,500 km

  3. Ford – 319.440 km

  4. Dodge – 319.210 km

  5. Chevrolet – 315.163 km

  6. Nissan – 314.905 km

  7. Subaru – 304.886 km

  8. GMC – 303.620 km

  9. Acura – 288.105 km

  10. Mazda – 286.143 km

Forrás: https://www.forbes.com/sites/jimhenry/2014/05/31/toyota-leads-top-10-longest-lasting-brands-says-mojo-motors/#62f8ab068a9b

Rövid távú megbízhatóság

Az 1968-ban alapított J. D. Power megbízhatósági felmérése (VDS) a 36 hónap használat után a legutóbbi egy évben tapasztalt problémák alapján rendezi minőségi rendbe az autókat. Az idén 37 ezer válaszadó bevonásával megszervezett felmérés abszolút győztese, egyben az egyetlen márka, amelynél száz autóra kevesebb mint száz probléma jutott (azaz két- és hároméves kora között százból legalább egy autó nulla problémát jelentett tulajdonosának): a Lexus. De az eredmény csak azoknak jelenthet meglepetést, akik még soha nem hallottak a patinás J. D. Power-ról, mindenki más számára szinte természetes eredmény született, ugyanis tavaly is a Lexus, 2016-ban a Lexus, egy évvel korábban a Lexus, és az azt megelőző három esztendőben is – kitalálták! – a Lexus állt a dobogó élén. Sőt, a Toyota luxusmárkája az egész évtizedet a képzeletbeli dobogón töltötte, mint a világ (egyik) legmegbízhatóbb gyártmánya.

Középtávú megbízhatóság

A Consumer Reports jóval nagyobb (évente változó, tavaly 640 ezer autót felölelő) bázisból gyűjti adatait az előző 12 hónapban tapasztalt meghibásodásokról, valamint azok javíthatóságáról. A több mint három évtizedes múltra visszatekintő felmérésen az elmúlt öt évben minden alkalommal a Toyota és a Lexus végzett az első két helyen, csupán a kettőjük közötti sorrend változott. Különösen érdekes, hogy mindkét márkánál rendkívül csekély a szórás az egyes típusok között. Nincsenek kiemelkedően jól sikerült modellek, amelyek ellensúlyozzák egy-két rossz konstrukció hibáit: a két japán testvérmárka kiszámíthatóan és egyenletesen megbízható autókat gyárt.

Hosszú távú megbízhatóság

Az imént említett felmérések az autók életének első néhány évére koncentrálnak, ami bőven elegendő arra, hogy eloszlassa az első tulajdonosok kételyeit. Akik viszont másodikként, netán harmadikként vásárolnak autót – és Magyarországon ők vannak többen -, ennél messzebb szeretnének tekinteni. Ezt a nagy piacelemző szervezetek rendszerint nem kezelik prioritásként, de szerencsére vannak olyan elhivatott szakemberek, akik nem restek maguk utánajárni az adatoknak.

A Dashboard Light (a név a műszerfalon felvillanó hibajelző fényekre utal) 1993-ig visszamenőleg, azaz negyed évszázadot átölelve állapítja meg az autók hosszú távú minőségi indexét. A hajtáslánc-meghibásodások gyakoriságát, azok futásteljesítményre vetített eloszlását, valamint a használtautó beszámításkori életkorát elemezve. A használtautó-árverések katalógusadataiból táplálkozó, hetente több ezer tétellel bővülő tudásbázis élén két ismerős név: a Lexus (80 pont) és a Toyota (79 pont) áll. Előbbinek két típusa is százszázalékos eredményt ért el, és további kettő eredménye éri el vagy haladja meg a 90 pontot. A Toyotánál nem kevesebb, mint hét különböző modell (köztük az Európában is forgalmazott Yaris és Prius) eredménye esett 91 és 96 pont közé, és csupán egy típus, a Yaris közvetlen elődje, az 1991 és 1998 között gyártott Tercel minősége esett az iparági átlag alá, míg a Lexusnál egy ilyen sem fordult elő.

Forrás: http://www.dashboard-light.com/reports/Lexus.html

Fotók: Toyota, Lexus, mscorpmedia, wikimedia.org