Kiemelt cél a vasúti járműgyártás hatékonyságának növelése

A magyar ipari és gazdasági fejlődésben, a fenntarthatósági célok elérhetőségében kiemelt jelentősége van a minőségi vasúti gördülőállománynak. A vasúti gördülőállomány versenyképességének megőrzése, folyamatos és hatékony fejlesztése megköveteli a vasúti járműgyártási rendszer átalakítását. Ennek érdekében 2021. október 1-jével stratégiai átalakításokat hajtanak végre a nemzeti vasúttársaság MÁV-START és MÁV VAGON leányvállalatai között. A cél továbbra is a vonzó, modern, színvonalas, akadálymentes, alacsonyabb átlagéletkorú járműállomány biztosítása.

A vasúthálózaton átlagosan napi 320 ezer, évente  mintegy 120 millió utazás zajlik le. A versenyképes vasúti közlekedéshez elengedhetetlen a XXI. századi igényeket kielégítő, korszerű gördülőállomány. Ennek megvalósításához a vasúttársaság 40 KISS emeletes motorvonatot rendelt, amik tervezetten 2022 végére megérkeznek, így Budapest elővárosi forgalmát majd szinte teljes egészében a népszerű motorvonatok szolgálhatják ki. A járműfejlesztési program nemcsak az elővárosi közlekedésre koncentrál, hanem országos szinten is zajlik: Hódmezővásárhely és Szeged között decemberben állhatnak forgalomba az új tram-train szerelvények. 

A járműflotta megújításában kiemelt szerepe van a saját IC+ kocsik gyártásának is a MÁV Szolnoki Járműjavítójában, amelyek jelentős magyar hozzáadott értékkel készülnek. A Kormány programjával összhangban – az első húsz, új generációs InterCity-kocsi forgalomba állását követően – 2019 augusztusában megkezdődött a hetven, belföldi forgalomra tervezett IC+ vasúti kocsi gyártása. 35 darab többcélú IC+ kocsi már elkészült, a korábban, saját forrásból elkészült járművekkel együtt összesen jelenleg már 55 korszerű IC+ kocsival találkozhatnak utasaink Nyugat-Magyarországon és Kelet-Magyarországon egyaránt.

Ezzel párhuzamosan már zajlik a további 35 darab első és prémium osztályú IC+ jármű gyártása is. Tervezetten július közepén forgalomba állhat az első elsőosztályú, prémium- és bisztrószakasszal rendelkező vasúti kocsi, amellyel a nyári balatoni szezonban már találkozhatnak utasok. Folyamatban van a vezérlőkocsi tervezése is, amelyből várhatóan több mint 60 darab készülhet el. Az első prototípussal a sikeres próbák lebonyolítása és hatósági engedélyezési eljárást követően tervezetten 2024-ben találkozhatnak az utasaink. A hatékony vasúti járműgyártás érdekében vasúttársaságunk folyamatosan fejleszti  a Szolnoki Járműjavítót is. Jelenleg zajlik az új, háromállású felületelőkészítő- és fényező csarnok kivitelezése, a megépülő létesítménynek köszönhetően 2022 első negyedévétől gyorsabban és hatékonyabban készülhetnek majd az új IC+ kocsik is. Az említett fejlesztéseknek köszönhetően, valamint az új IC+ kocsik gyártása nyomán biztosítottá válik a megyeszékhelyek minőségi, ütemes elérése. 

A fent ismertetett hosszú távú tervek megvalósítása és a hatékonyság növelése érdekében döntés született arról, hogy a MÁV-START Zrt. által végzett, a személyszállítási közszolgáltatási feladatellátáshoz közvetlenül nem kapcsolódó járműgyártási tevékenységet, az annak végzéséhez szükséges munka- és eszközerőforrásokat 2021. október 1-jével a MÁV VAGON Kft-hez helyezik át. Ez a társaság közel 20 éve végzi a vasúttársaság részére a járműjavítási szolgáltatásokat, gyártja az ehhez szükséges járműalkatrészeket, továbbá a cégcsoporton kívüli vasúti járműjavítási piac vevői igényeinek megfelelő komplex vasúti járműjavítási, karbantartási, felújítási szolgáltatásokat is ellát. A gyártási tevékenység áthelyezésének köszönhetően a MÁV VAGON Kft. hatékonyabban és gyorsabban lesz képes a beszerzési folyamatok, így többek között az IC+ gyártáshoz szükséges közbeszerzési eljárások lebonyolítására is. Természetesen a tevékenység MÁV-csoporton belüli átszervezésével  a MÁV-START érintett munkavállalóinak helye továbbra is biztosított lesz a MÁV VAGON Kft. leányvállalat alatt.

Vasúttársaságunk kiemelt célja, hogy a szolgáltatás- és járműfejlesztésekkel utasai számára kényelmes, biztonságos és környezetbarát utazási módot biztosítson, ezzel is ösztönözve, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést, és ezen belül is a vasutat. Az októberben életbe lépő tevékenység-áthelyezésnek, a járműgyártási folyamatok racionalizálásának köszönhetően megnő a lehetőség a gyártási kapacitások rugalmas fejlesztésére, új technológiák meghonosítására, utóbbiak alkalmazása révén lehetőség nyílik a járműfejlesztési- és gyártási tevékenység átfutási idejének lényeges csökkentésére.