• Egyéb

Kína lehet az elektromos meghajtású MINIk második otthona

Miközben a BMW Group továbbra is elsődlegesen a nagy-britanniai Oxfordban tervezi a kizárólag akkumulátorral hajtott MINI modellek sorozatgyártását, a márka folyamatos stratégiai fejlődésének hosszú távú fenntartása érdekében a vállalatcsoport a jövőben a szigetországgal párhuzamosan, a hálózatról tölthető gépkocsik legnagyobb piacának számító Kínában is beindítaná a károsanyag-kibocsátástól mentes MINI-k tömegtermelését.

A BMW Group előrehaladott tárgyalásokat folytat a MINI márka globális sikertörténetének továbbfejlesztéséről, amelynek középpontjában egy új együttműködési megállapodás áll. A brit prémiumgyártó folyamatos stratégiai fejlődésének hosszú távú fenntartásához vezető kulcspont a jövőbeni, tisztán elektromos meghajtású MINI modellek sorozatgyártásának megosztása a márka otthonát jelentő Nagy-Britannia és az elektromos mobilitás jelenlegi legnagyobb piacának számító Kína között, a BMW Group ezért a napokban egy „szándéknyilatkozatot” írt alá a Kínában működő Great Wall Motors autógyártó vállalat oldalán. Miközben a brit prémiumgyártó oxfordi létesítménye 2019-ben megkezdi az első tisztán elektromos meghajtású MINI modell tömegtermelését, az új, Kínában megkötendő együttműködési megállapodás is a MINI károsanyag-kibocsátástól mentes jövőképe melletti egyértelmű elköteleződést tükrözi.

A vállalatcsoport előtti következő lépés most az elképzelhető együttműködési megállapodás részleteinek kidolgozása és a partnerség olyan alapvető kérdéseinek tisztázása, mint például a gyártási helyszín kijelölése vagy a teljes beruházás felek közötti megosztásának kontraktusa. A BMW Group maximálisan elkötelezett Kínában működő aktuális értékesítési hálózata továbbfejlesztése mellett, így e téren egyáltalán nem tervezi új infrastruktúra kiépítését.

A MINI márkát övező stratégiai fejlesztéstől függetlenül a BMW Group a jövőben még tovább bővíti kínai partnere, a Brilliance oldalán kiépített és a BMW Brilliance Automotive (BBA) névre keresztelt közös vállalkozásnak megágyazó, rendkívül sikeres együttműködését. Két autógyártó létesítménye mellett a BBA Kínában egy erőforrásokat gyártó üzemet is működtet, ahol a Senjang városában készülő, hálózatról tölthető BMW modellek nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorai is készülnek. Kínában ez az első, prémium autógyártó vállalat által működtetett akkumulátorgyár.

A BBA az elmúlt években kulcsfontosságú szereplőként járult hozzá ahhoz, hogy Kína és az ázsiai régió a BMW legnagyobb piacává érjen, és mint ilyen, a MINI Kínában tervezett stratégiai fejlesztése előtt is ékes példaként szolgál. 2017-ben csak Kínában hozzávetőlegesen 560 000 darab új BMW modell talált gazdára, amely több, mint a bajor prémiumgyártó második és harmadik legnagyobb piacának számító Egyesült Államok és Németország együttes teljesítménye. A MINI értékesítési tabelláján Kína tavaly a negyedik legnagyobb piacként zárta az évet, körülbelül 35 000 új gépkocsi értékesítésével, amely ugyancsak a brit prémiumgyártó globális növekedésében rejlő potenciált erősíti.

A BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának sikeres stratégiai bővítése egyetlen vezérelv mentén fekszik: a gyártás a piac igényeihez igazodik. Annak ellenére, hogy a BMW folyamatosan bővíti jelenlétét legnagyobb piacain, így például Kínában is, a vállalat németországi üzemeinek terhelése mit sem csökken. Sőt mi több, 2007 és 2017 között a Németországban készülő BMW modellek száma jóformán 25 százalékkal, mára éves szinten mintegy 1,15 millió darabra emelkedett. Eközben a BMW teljes tömegtermelésének közel felét a bajor prémiumgyártó Németországon kívüli autógyártó üzemei végzik.

Egy hasonló mértékű stratégiai gyarapodás anélkül gyorsítaná fel a MINI márka folyamatos fejlődését, hogy egy pillanatra is megkérdőjeleződne a BMW Group Nagy-Britannia iránti abszolút elköteleződése. Az elmúlt években a vállalatcsoport kimagasló beruházásokkal erősítette meg jelenlétét a szigetországban.