Klasszikusok találkozása – Sebastien Loeb és a Peugeot 306 Maxi

Minden idők legsikeresebb ralipilótája a Peugeot gazdag történelmének igazi gyöngyszemével vett részt az idei Mont-Blanc Morzine ralin.

Az alig háromezer lakosú Morzine festői falvacska a svájci-francia határ nyugati oldalán; félúton a Genfi-tó és a Mont Blanc között. A téli időszakban virágzó síparadicsom, szeptemberben azonban a francia ralibajnokság egyik legnagyobb hagyományú futamának ad otthont.

Az igazi ralirajongók számára az ennek keretében megrendezett Rallye Mont-Blanc Morzine VHC verseny a fő műsorszám, itt egykori legendás versenyautók (Véhicule Historique de Compétition) állnak rajthoz, volánjuk mögött a ralitörténelem legnagyobb élő szereplőivel.

Az idei, negyvenkettedik VHC futam szenzációja minden idők legeredményesebb pilótájának, a francia Sebastien Loeb-nek a részvétele volt. A kilencszeres rali világbajnok elválaszthatatlan társával, Daniel Elena navigátorral együtt indult a kétnapos ralin, autójuk pedig egy igazi klasszikus: egy Peugeot 306 Maxi volt.

Az autót Loeb saját csapata, a Sebastien Loeb Racing készítette fel a futamra, egy másik, azonos kivitelű Peugeot-val egyetemben, amellyel a francia raliveterán François Delecour állt rajthoz az alpesi versenyen. Noha Delecour végül sebességváltó hiba miatt kiesett, Loeb a hatodik helyen zárta a versenyt, és az esemény feledhetetlen élmény volt a rajongók számára.

A helyszín, az autó és a pilóták sokszorosan kapcsolódnak egymáshoz, még ha így, együtt most először találkoztak is. A Peugeot 306 Maxi 1996-ban kettős győzelmet aratott itt; François Delecour ekkor ugyanúgy a második helyen ért célba, mint egy évvel később – mindkét alkalommal Peugeot 306 Maxit vezetve. Sebastien Loeb pedig (Daniel Elenával az oldalán) 2001-ben nyert Morzine-ben, akkori Junior WRC csapatának egyik veterán autójával; mögötte viszont egy-egy Peugeot 306 Maxi ért célba a második és harmadik helyen…

Maga a Peugeot 306 Maxi egyébként nem újdonság Loeb számára. Míg François Delecour autóját (89-es alvázszám) az idei szezonra, kifejezetten erre a veterán versenyre vásárolták meg a dán Brian Madsentől, aki 2010 óta nyerte vele sorra a különböző (főleg helyi) versenyeket, Loeb 94-es alvázszámú 306-osát 2017-ben, a Sebastien Loeb Racing felkérésére építették.

Ez utóbbival egy időben egyébként egy harmadik Peugeot 306 Maxi (#74) is az istállóhoz került, amely azon nyomban meg is nyerte a Felső-Provence-i ralit, volánjánál Sebastiennel, a jobb egyben pedig a pilóta feleségével, Séverine Loebbel.

A Peugeot 306 Maxi a márka A-csoportos versenyautója volt a rali világbajnokságban. Első szériáját 1995-ben építették, és 1997-ig versenyzett gyári színekben; ezt követte a 2. generációs modell, amit 1999-ben vetett be utoljára a Peugeot Sport. Független csapatok színeiben 2000-ig, illetve 2006-ig lehetett látni a 306 Maxit Európa raliversenyein.

Az autó nem csak az F2 géposztályban (kétkerék-hajtás, legfeljebb kétliteres szívómotorok) bizonyult ütőképesnek: 1996-ban és 1997-ben épp François Delecour kezei alatt dobogós helyezést szerzett a francia ralibajnokságban. Ugyancsak Delecour 1997-ben és 1998-ban a WRC-ben is letette névjegyét a 306 Maxival, amelynek első szériájából 25, a másodikból pedig 80 darab készült.


Peugeot 306 I Maxi (1995-97)
[ Peugeot 306 II Maxi (1997-99) ]
Motor típusaPSA XU10 J4RS
Blokk / hengerfejöntött vas / alumínium
Hengerek / szelepek száma4 / 16
SzelepvezérlésDOHC
Lökettérfogat (cm3)1998
Furat x löket (mm)86,0 x 86,0
Sűrítés12,5:1
Max. teljesítmény (LE/perc)280 / 8700 [ 280-300 / 11 000 ]
Max. forgatónyomaték (Nm/perc)255 / 5900 [ 265 / 8900 ]
BefecskendezésMagneti Marelli AP10 hengerenkénti, elektronikus
GyújtásMagneti Marelli AP10, elektronikus
Kenési rendszerszáraz karter
Erőátvitelelsőkerék-hajtás, részlegesen önzáró differenciálmű
Sebességváltóhatfokozatú kézi
Tengelykapcsolószáraz, háromtárcsás
Hosszúság (mm)3995
Szélesség (mm)1835
Magasság (mm)1330
Tengelytáv (mm)2580
Üzemanyagtartály kapacitása (l)60
Nyomtáv (e/h, mm)1647/1628
Tömeg (kg)960
Karosszériaháromajtós acél önhordó karosszéria, bukókeret, acél borítópanelek, szénszálas idomok
Kormányműfogasléces szervokormány
Futómű elölMacPherson rugóstag, csavarrugó, gáztöltésű lengéscsillapító, kanyarstabilizátor
Futómű hátulCsatolt hosszlengőkar, gáztöltésű lengéscsillapító, kanyarstabilizátor, passzív hátsókerék-kormányzás
Kerékméret15-17”
Fékrendszerkétkörös szervofék, állítható fékerőeloszlás a tengelyek között
Fékek, elöl262-380 mm belső hűtésű tárcsa,
4, 6, 8 vagy 12 dugattyús féknyereg
Fékek, hátul247-330 mm tömör tárcsa, 1 vagy 2 dugattyús féknyereg
266-330 [247-330] mm belső hűtésű tárcsa, 2 vagy 4 dugattyús féknyereg

ILLUSZTRÁCIÓK: BASTIEN ROUX