Klímasemlegesnek mondott üzemanyagkártya és további elektromos autók

Mostantól a fővárosi autómegosztási piac meghatározó szereplőjének ügyfelei még aktívabb részesei lesznek a klímavédelemnek: a car sharing jellegű autóbérlés budapesti piacán aktív SHARE NOW az OMV klímasemlegesnek kommunikált üzemanyagkártyáját használja annak érdekében, hogy csökkentse a globális széndioxidkibocsátást. Emellett a magyarországi autómegosztók között egyedüliként a SHARE NOW állított üzembe elektromos MINI modelleket.

A gyalog is könnyen elérhető távolságban lévő személyautókból álló free-floating autómegosztásnak több tényező miatt is alacsonyabb a környezeti terhelése, mint a saját tulajdonú gépkocsiknak. Mivel utóbbiak közül négy-hat járművet is képes kiváltani egy közösen használt autó, ez érzékelhetően enyhíti a nagyvárosi forgalom intenzitását. A car sharing olyan üzleti modellen alapul, amely a járművek intenzív használatára épül: a megosztott gépkocsik idejük jó részében mozgásban vannak, emiatt kevesebb időt töltenek a parkolókban.

Ez a tény, illetve a saját tulajdonú gépjárművek kiváltása együttesen azt eredményezik, hogy több lesz a szabad parkolóhely, miközben ezekkel az autókkal jóval észszerűbben közlekedünk: csak a valóban szükséges távolságokat tesszük meg, így összességében csökken a településeken belül leautózott kilométerek száma.

Mindezeken túl a free-floating autómegosztás remekül illeszkedik a közösségi közlekedés kialakult lokális rendszereibe: a több mint 300 budapesti SHARE NOW autó bármelyik városlakó számára pár perc alatt elérhető és a hét bármely órájában kínál közlekedési alternatívát a több mint 90 km2-es zóna területén élők vagy dolgozók számára, miközben a járművek az egész országban használhatóak.

Klímasemleges üzemanyagkártya és még több elektromos autó a SHARE NOW kínálatában

A fővárosi autómegosztási piacon megkerülhetetlennek számító, Budapest mellett további 15 európai nagyvárosban aktív SHARE NOW újabb lépésre szánta el magát annak érdekében, hogy tovább csökkentse szolgáltatásai környezetre gyakorolt hatását: mostantól az OMV klímasemleges üzemanyagkártyáját használja az autók tankolásához, minden megvásárolt liter üzemanyag széndioxidkibocsátásának automatikus ellensúlyozása érdekében.

Ebben az OMV partnere a 2006-ban Münchenben alapított ClimatePartner, amely már 30 ország 1500 vállalatát vonta be globális széndioxidkompenzációs kezdeményezéseibe. Ezek kapcsán a ClimatePartner több erdővédelemmel, szélenergiával, valamint biomasszahasznosítással kapcsolatos nemzetközi projektet valósít meg, és az elvárt klímastratégiai szempontok mellett munkalehetőséget, megélhetést teremt a helyieknek, megfelelve ezzel az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaiban (SDG) meghatározott célkitűzésnek.


„A klímavédelem nem csupán regionális probléma, de jelentős globális kérdés is” – hangsúlyozza Buday Bence, a SHARE NOW Magyarország ügyvezető igazgatója. „A nagyvárosok zsúfoltságát, közlekedési problémáit enyhítő free-floating megoldások a helyi levegőminőségnek is jót tesznek, ugyanakkor a mostani lépéssel még többet teszünk a széndioxidkibocsátás csökkentése, a globális felmelegedés hatásainak ellensúlyozása érdekében” – teszi hozzá a szakember.

Klímasemleges üzemanyagkártya és még több elektromos autó a SHARE NOW kínálatában

Buday Bence szerint kétségbevonhatatlan az autómegosztás hozzájárulása az elektromos mobilitás robbanásszerű fejlődéséhez – a SHARE NOW mintegy 11 ezres európai flottájából 2900 elektromos meghajtású. Eközben Budapesten már három különböző, teljesen elektromos meghajtású modell érhető el: a felhasználók már eddig is használhatták a BMW i3 és smart elektromos autóit, mostantól pedig további 30 elektromos MINI-t is vezethetnek a SHARE NOW flottájában. Ugyanakkor a teljes áttöréséhez számos tényezőnek kell még érdemben változnia.

Ezzel az ügyvezető elsődlegesen a háttérinfrastruktúra alulfejlettségére utalt, amely a töltők sűrűségét és a töltési sebességet tekintve sincs maradéktalan összhangban a városi emberre jellemző életritmussal. Ráadásul a járművek és főleg az akkumulátorok gyártási és hulladékkezelési technológiája sem jutott még el arra a szintre, hogy az elektromos autók teljes életciklusukat figyelembe véve egyértelműen környezetbarátabb megoldásnak számítsanak globálisan, mint a legszigorúbb emissziós normákat teljesítő belsőégésű motorokkal szerelt társaik – teszi hozzá Buday Bence.

Szerinte jól mutatja az autómegosztás létjogosultságát, hogy miközben a pandémia teljesen átformálta a mobilitási szokásokat az egész világon, Európában megélénkült a kereslet a városon belüli közlekedés rugalmas, biztonságos és bárki számára elérhető formái iránt.