Különleges hajtáslánccal debütálhat a Lexus új generációs óriás-terepjárója
A Lexus október közepén új típusjelzést jegyeztetett be Amerikában. Az LX600 elnevezés érdekes gondolatokat vet fel.
600 lóerős fenevadként vagy emissziómentes luxusautóként újulhat meg a Lexus LX, a márka Európában nem forgalmazott terep-zászlóshajója. Mindkét elképzelés kecsegtető.
A Lexus október második hetében levédette az LX600 típusjelzést az Egyesült Államok szabadalmi hivatalánál (USPTO). Ez logikusan illeszkedik a márka névadási sémájába, és első olvasatában nem jelent többet, mint hogy a Lexus nagyobb motorral szereli fel felső kategóriás szabadidőjárművét, a jelenleg 5.7 literes benzinmotorral kínált LX570-est. Ugyanakkor számos jel utal arra, hogy ennél bonyolultabb, egyúttal izgalmasabb is a helyzet.
Először is semmi nem indokolja, hogy a Lexus megnövelje – vagy bármilyen egyéb formában továbbfejlessze – a nyolchengeres UR motorcsaládba tartozó, jelenlegi erőforrás lökettérfogatát. Egy ekkora motorra a Toyota-csoport egyetlen más típusának sincs szüksége, ráadásul a folyamatosan szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások sem kedveznek a nagy lökettérfogatú szívómotoroknak. A kiszivárgott információk alapján sokkal valószínűbb, hogy a Lexus tiszta lappal indul, nemcsak a hajtásláncot, de a modell egészét illetően is.
Idén tavasszal felröppent ugyanis a hír, hogy a vállalat akár már jövőre új generációs modellel válthatja fel a Lexus LX570 alapját adó Toyota Land Cruiser J200-as szériát. Habár az utód is megőrzi a kiváló terepalkalmasság zálogának számító, alvázas szerkezetet, annak fejlesztése során fel fogják használni a Lexus legújabb személyautóinál alkalmazott, önhordó TNGA platformmal szerzett tapasztalatokat. Így az új terepjáró szerkezetileg könnyebb és szilárdabb lesz, mélyebb tömegközépponttal, jobb passzív és aktív biztonsági jellemzőkkel. Vezethetősége tehát minden szempontból megközelíti majd a személyautókét, ezért a mérnökök a hajtáslánc kiválasztása terén is nagyobb szabadságot kapnak.
Ez lehetővé tenné, hogy az LX megkapja azt a régóta rebesgetett, 4.0 literes, nyolchengeres turbómotort, amelyről sejthető, hogy a hamarosan bemutatkozó Lexus LC F sportkupéban kezdi meg pályafutását. Ez a motor nyomatékosabbra hangolva is képes lehetne 600 lóerőhöz közeli teljesítményre, ami megmagyarázná a típusnevet, viszont túlságosan radikális – és a legkevésbé sem fenntartható – választás volna egy szabadidőjárműhöz.
Egyetlen ésszerű magyarázat marad tehát: a villamosítás. A részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok – megfelelő teljesítményű akkumulátorral párosítva – probléma nélkül képesek ekkora csúcsteljesítmény leadására, ugyanakkor a mindennapokban felelősségteljesen, csekély károsanyag-kibocsátással használhatók. A Lexus eddig a típusjelzés mögé illesztett h betűvel jelezte hibrid típusait, ám ne feledjük, hogy a márka egy fontos paradigmaváltás küszöbén áll.
Az alternatív hajtásláncra ugyanis csak addig kell felhívni az ügyfelek figyelmét, amíg nem azt tekintjük magától értetődőnek. Márpedig a napokban megerősített értesülések szerint a Lexus és a Toyota 2021-ben három, 2025-re pedig már tíz teljesen emissziómentes (azaz tisztán elektromos) modellel bővíti kínálatát. Lehetséges volna tehát, hogy az LX600 nem öntöltő hibrid, hanem hálózatról tölthető (plug-in hibrid vagy elektromos) modellt jelöl? Bármilyen merész is az elképzelés, a fent vázolt lehetőségek közül ez tűnik a leglogikusabbnak, és hosszú távon fenntarthatónak.