Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Különleges kivitelű sportkupékkal ünnepli Le Mans-i hagyatékát a Toyota

Posted on 2018.06.13.2018.06.13. By Iroda Távirati

Három egyedi fényezésű GT86 kupéval készül az idei, 86. Le Mans-i 24 órás versenyre a Toyota. Vajon a stílusos megemlékezés meghozza a rég várt diadalt a márkának?

A Toyota a nyolcvanas évek közepe óta vesz részt a világ egyik legnagyobb becsben tartott autóversenyén, a technikát és a pilótákat egyaránt szélsőséges kihívások elé állító Le Mans-i 24 órás futamon. A márka legendás megbízhatóságához illően már első alkalommal sikerült teljesíteni a kíméletlen távot, és habár a Le Mans-i elsőség – az egyik legnagyobb elismerés, amelyet istálló vagy versenyző a motorsport világában elérhet – mindmáig nem adatott meg neki, az évek során (a Toyota először 1985 és 1999 között vett részt a versenyen, majd 2012 óta ismét ott van az indulók között) háromszor is karnyújtásnyira került a legvégső diadaltól.

Erre a három dicsőséges ezüstéremre emlékezik most három egyedi kivitelű GT86-os kupéval a Toyota. A motorsport-hangulat érdekében hátsó légterelőt szereltek az autókra, a kipufogót ércesebb hangú egységre cserélték, futóművüket pedig 4 centiméterrel leültették, ám ez esetben a látvány, pontosabban az általa megidézett legendás elődök a lényeg.

Toyota TS010

A sportautó-világbajnokság (a mai WEC elődje) szabályrendszere alapvetően megváltozott az 1992-es évadra. Az addig alkalmazott 3.6 V8-as turbómotor helyébe 3.5 literes szívómotort léptettek, így a Toyota nyugdíjazta korábbi C-csoportos versenyautóját, hiszen az új, V10-es erőforráshoz vadonatúj vázra és futóműre volt szükség. Az így megszületett, szénszálas monocoque vázszerkezetű versenyautó – amely nem mellékesen először alkalmazta a ma is használatos TS típusjelzést – jóval áramvonalasabb volt, mint a korábbi széria, a hátsó tengely elé beépített, hengerenként ötszelepes blokk maximális teljesítménye 700 lóerő volt, bár Le Mans-ban 600-ra korlátozták, ám végsebessége így is elérte a 346 km/h-t.

Az autó 1992-ben második, 1993-ban negyedik lett Le Mans-ban, míg a japán sportprototípus-bajnokságban (JSPC) egyéni és konstruktőri bajnoki címet szerzett. A sportautó-világbajnokság megszűnésével azonban a TS010-est nyugdíjazták. A Toyota GT86 Le Mans Heritage széria első tagjának kék-fehér fényezése, büszke Casio szponzori felirata és 33-as rajtszáma az 1992-es ezüstérmes, 005-ös alvázszámú autó (Masanori Sekiya, Pierre-Henri Raphanel és Kenny Acheson) előtt tiszteleg.

Toyota TS020

A C-csoport megszűnésével a Toyota a GT géposztályra összpontosította figyelmét, és az MR2 alapjaira felépítettek egy ütőképes versenyautót, majd ezt továbbfejlesztve született meg a TS020, azaz a GT-One. Az autó szénszálas vázat kapott, a motor pedig annak a 3.6 literes V8-as turbónak a masszívan továbbfejlesztett változata volt, amit annak idején pont a TS010 kedvéért küldtek kispadra. Mivel a GT kategóriában csak olyan autók indulhattak, amiből utcai kivitel is létezik, a Toyota Team Europe (a Toyota Motorsport GmbH jogelődje) két rendszámos autót is épített – ezek soha nem kerültek forgalomba, mivel a fejlesztési költségeket figyelembe véve minden idők legdrágább Toyota modelljei lettek volna.

A 900 kilós, 600 lóerős versenyautó 1998-ban állt először rajthoz Le Mans-ban, ám a következő évre a szabályrendszer módosítása miatt áttervezték. Már a korai teszteken sejteni lehetett, hogy ütőképes csomagot állítottak össze a mérnökök, a futamon pedig az is kiderült, hogy mennyire: a piros-fehér harci színekben versenyző GT-One körrekordot ért el a futamon, amely aztán egészen 2006-ig fennállt. A Toyota három autót állított rajthoz, ám mindhárom defektet szenvedett: az első két autó futóművét súlyosan károsította a szétrobbanó abroncs, a harmadik (Ukyo Katayama, Keiichi Tsuchiya, Toshio Suzuki) azonban eljutott a boxba, és egy gyors kerékcsere után be tudta fejezni a versenyt – mindössze egy körrel szorulva a második helyre. A legendához hozzá tartozik, hogy ez az LM804-es alvázszámú autó volt az egyetlen a valaha épített hét darab TS020-as közül, amely 1998-ban és 1999-ben is rajthoz állt. Nekik állít emléket a piros fényezésű GT86-os.

TS050 Hybrid

Soha nem állt olyan közel a Le Mans-i győzelemhez a Toyota, mint 2016-ban. A 2012-ben bevezetett TS30, majd a 2014-ben világbajnoki címet szerzett TS040 utódja közvetlen elődeivel ellentétben nem szívó-, hanem egy 2.4 literes V6-os turbómotort kapott. Ennek 500 lóerős teljesítményéhez ugyanennyit tett még hozzá a tengelyenként beépített egy-egy villanymotor, így a rendszerteljesítmény elérte az 1000 lóerőt.

A papírforma a futamon is érvényesülni látszott. A két Toyota gyorsan elfoglalta helyét a mezőny élén, és ahogy a huszonnegyedik óra a végéhez közeledett, már mindenki biztosra vette a márka első, rég megérdemelt győzelmét Le Mans-ban. Egy versenynek azonban csak akkor van vége, amikor leintették: az élen haladó Toyota egyszer csak lassulni kezdett, és mindössze három perccel (!) a futam vége előtt, a legutolsó kör első méterein Anthony Davidson, Sébastien Buemi és Kazuki Nakajima autója megállt. A másik TS050 (Stéphane Sarrazin, Mike Conway, Kamui Kobayashi) a második helyen zárta a versenyt, megszerezve a márka harmadik Le Mans-i ezüstérmét. A harmadik GT86-os piros-fekete-fehér matricázását mégsem az ő rajtszámuk díszíti: a kupé a verseny erkölcsi győztesei, a futamot végül értékelés nélkül záró 5-ös autó legénységének teljesítménye előtt tiszteleg.

Fotók: Toyota, Toyota GAZOO Racing

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Így ment a Balogh-Szőke páros (Videó)
Next Post: Élménydús lovaglás

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Vetman – A szuper állatorvos
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Két betegség kapcsolata, amik világszerte millióknak okoznak kellemetlen és fájdalmas tüneteket a mindennapokban
  • Újra a Bosch a legsportosabb hazai cég
  • Így teheti hatékonyabbá a mobilkommunikáció és az 5G az energiaszolgáltatókat és a közműveket
  • Van képünk hozzá (23.03.26.) – Peugeot 508 SW
  • Van képünk hozzá (23.03.25.) – Silk FAW Hongqi S9
  • Van képünk hozzá (23.03.24.) – Lexus GX
  • Amikor, nem az utasok szavaznak… Az év légitársaságának választották a Wizz Airt
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • A Volkswagen Atlas így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Az idei esztendő a válságállóság és a válságkezelés tesztje lesz
  • A Subaru Ascent abszolváltaa mérsékelt átfedésű IIHS töréstesztet
  • A kutyák és az emberek agya hasonlóan dolgozza fel a környezet hangjait – a tesztek alapján
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • Életbe lépett a rovarfehérjékkel kapcsolatos új szabályozás
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT