Kutyabiztonság az autóban

A nyári szabadság idején sokan kutyával utaznak, mert úgy tapasztalták, hogy a kutya odavan a családi csavargásért és a kempingezésért. Azonban nem mindegy, hogyan szállítjuk a családi kedvencet.

Elgondolkozott már azon, hogy a kutyák miért szeretik kidugni a fejüket az autó ablakán?

Az ok igen egyszerű: a kutyák számára a világot sokkal inkább a szaglás határozza meg, míg nekünk, rossz szimatú embereknek a látás a legfontosabb. A kutyatartók nem egyszer tapasztalhatták, hogy a kocsiban hosszú órák óta alvó Bodri az otthon közelében egyszer csak felébred, és élénken várja, hogy kiszállhasson. Ez is azért van, mert még álmában is működik az orra, és riasztja: hazai szagokat érez.

dog_wind1_m.jpg

Igaz, aranyos a lobogó fülű Bodri a kocsi ablakában, csakhogy ezzel két baj is van: egyrészt közlekedés- és állatbiztonsági szempontból aggályos, másrészt a huzattól begyulladhat a szeme.

És ha már a biztonságnál tartunk, ne felejtsük el, hogy nemcsak a biztonsági övvel és gyereküléssel jól rögzített családtagok utaznak a kocsiban, hanem a kutyák is, akikre újabban egyre többet gondolnak a biztonsági szakértők, akik nemcsak ember, hanem kutya alakú kísérleti bábokat, úgynevezett dummykat is használnak.

Az Allianz kísérletében bebizonyosodott, hogy a 40 kilométeres sebességgel falnak hajtó autó hátsó ülésén bekötetlenül utazó kutya 37 kilométeres sebességgel röppen előre az első ülések között, amitől nemcsak ő sérülhet meg súlyosan, hanem akár az elöl utazók is. Ha valaki biztonsági öv nélkül, 37 kilométeres sebességgel ütközött már álló autónak, tudja, mekkorát üt a műszerfal, vagy az első ülések háttámlája. Szóval kíméljük meg Bodrit ettől a sokktól!

dog_dummy.jpg

Szakértők leggyakrabban azt tanácsolják, hogy a hátsó ülésen (üléshuzaton) szállított kutyát a biztonsági övhöz csatolható hámmal szereljük fel.

dog_big.jpg

De a fejtámlához rögzített hám is jó megoldás.

dogg.jpg

Azonban semmiképen se a nyakörvénél fogva rögzítsük a kutyát. Ez különösen kerülendő a fojtó nyakörvet viselő nagyobb termetű kutyák esetében.

Nagy kutyákhoz gyakran ajánlják a kombi hátsó részében elhelyezett ketrecet, de őszintén szólva nem szeretnék kinyitni egy ilyen ketrecet, miután a kocsi nagy tempóval nekiment egy fának. Mert a kutya az autó sebességével kenődik a ketrec rácsára.

Egy jól rögzített hám mindenképpen jobb megoldásnak tűnik. Kapható is (Nyugat-Európában mindenképpen) különféle méretben, és méreten belül is pontosan a jószág idomaira állítható.

dog2_m.jpg

Ha már szó esett a kombikról, ez tűnik a legjobb megoldásnak, hiszen a hátsó ülés támlája mégsem egy acélrostély, mint a ketrec esetében, fölötte pedig rugalmas hálót találunk.

Nyáron, parkolóban

Minden évben jó néhány hír érkezik arról, hogy valaki a lezárt, felforrósodott kocsiban hagyta a kutyáját, mégpedig a napon. Május 14-én a floridai Sarasota egyik rendőre kénytelen volt egy ilyen napozó fekete kocsi ablakát betörni, hogy a kutyus ne pusztuljon el.

dog_bodycam1_m.jpg

A testkamerás felvételen végig követhető az egész akció, egészen addig, amíg a megszeppent állatot betették a seriffhivatal hűtött állatszállító járművébe.

Ha csak rövid időre kell kiugranunk valamiért, a gondosan árnyékba állított autó mindkét hátsó ablakába helyezzünk ilyen szellőzőrácsot.

dog7_m.jpg

Ezáltal szellőzik az utastér, másrészt illetéktelenek nem nyúlnak be az autóba. Nem tréfa: megtörtént, hogy valaki barátkozni kezdett egy bezárt kutyával az ablakrésen keresztül, és komoly műtéttel kellett megmenteni az ujjait.

Ez a rács akkor is jó szolgálatot tesz, ha út közben a többzónás klímaberendezés gondoskodott arról, hogy a kutya és a szolgálatára álló család egyaránt kellemes hűvösben utazzon.

dasblog