Leleplezték az akkumulátoros elektromos nagyméretű SUV Lexus RZ-t (2.)

A Lexus dedikált elektromos autó platformja

Az RZ új platformjának minősége és karakterisztikája biztosítja a Lexus Driving Signature filozófiájának megtestesítését, méghozzá az optimalizált BEV hajtáslánc, az alacsonyabb tömeg, az optimális súlyeloszlás és az általánosságban kiváló merevség segítségével. Ezek együtt adják meg a vezetőnek a magabiztosságot, az irányítás képességét és a kényelmet.

Robosztus felépítés

Az RZ e-TNGA elektromos platformja már önmagában erős, az akkumulátort pedig a padlóba integrálták az utastér alá. Mindez segített az autó súlypontjának alacsonyabbra helyezésében, ami jobb egyensúlyt, irányíthatóságot és reakciókészséget eredményezett. Az újdonság esetében nagy szilárdságú anyagokat és fémeket használtak fel, amelyek a fejlett gyártási folyamatokkal együtt kivételes merevséget biztosítanak a különböző elemek csatlakozási pontjainál, miközben alacsonyabban tartják az autó tömegét. Mindez hozzájárul a precíz irányíthatósághoz, a jó reakciókészséghez és a menetkényelemhez is.

Kiváló zaj- és rezgéscsillapítás

Habár az akkumulátoros elektromos hajtáslánc jóval halkabb, ennek a csendességnek köszönhetően a menetzaj és az autó környezetének hangjai jobban utat tudnak törni az utastérbe. Az RZ tervezői és mérnökei prioritásként kezelték azt, hogy a bent ülők megfelelően nyugodt és csendes körülmények között utazhassanak. Mindezt három részből álló stratégiát követve biztosították: egyrészt szabályozták a zajokat, másrészt megelőzték, hogy azok bejussanak az utastérbe, harmadrészt pedig különös figyelmet fordítottak a hátul utazók kényelmére ebből a szempontból is. A mérnökök az aktív zajkioltás továbbfejlesztett verzióját alkalmazták, amely az autó hangszórói segítségével kihangsúlyozza a hajtáslánc hangját, érzelmesebb kapcsolatot teremtve az autó és a vezető között.

Elektromos e-Axle megoldás

Az RZ a Lexus e-Axle technológiáját használja, amelyet elsőként az UX 300e modellben mutattak be. Ez egy kompakt, moduláris egység, amely egy motorból, egy hajtóműből és egy elektronikus vezérlőegységből áll, és a hajtott kerekek között helyezkedik el. Az RZ esetében az első és a hátsó tengelyeknél is van egy ilyen egység, ezzel biztosítva a DIRECT4 összkerékhajtási rendszert (részletek alább), amely garantálja a jármű megfelelő stabilitását, tapadását és teljesítményleadását, mindig az adott körülményekhez igazodva. A két e-Axle egység csendes, hatékony és precíz teljesítményleadást biztosít. Az első elektromotor 204 lóerőt (150 kW), a hátsó pedig 109 lóerőt (80 kW) képes leadni, az összteljesítmény így 313 lóerő (230 kW). Mindkét egység kiváló teljesítménysűrűséggel rendelkezik, köszönhetően az álló- és a forgórész optimalizált kialakításának. Kompakt méreteik hozzájárulnak az autó kiváló tulajdonságaihoz is: helyet spórolnak az utas- és csomagtérben, illetve megkönnyítik az akkumulátor elhelyezését.

A Lexus új DIRECT4 összkerékhajtási rendszerének bemutatkozása

AZ RZ az első sorozatgyártású modell, amely megkapta a két e-Axle egység segítségével kialakított Lexus DIRECT4 összkerékhajtási rendszert. A DIRECT4 egy exkluzív Lexus technológia, egy intelligens rendszer, amely folyamatos egyensúlyt és tapadást tart fenn mind a négy keréknél, és mindezt természetesen automatikusan, észrevétlenül elosztva a kerekek között a hajtóerőt. A végeredmény pedig kiváló teljesítmény, stabil irányíthatóság és intuitív kezelhetőség, amely erősíti az autó és a vezetője közötti kapcsolatot. A DIRECT4 motorvezérlő egységeket használ, hogy összegyűjtse, kielemezze és reagáljon olyan adatokra, mint az autó sebessége, a kormányszög vagy éppen a G-erők. Ezekből az információkból kiszámolja, és azonnal alkalmazza a megfelelő nyomatékelosztást a két e-Axle egység között, ezzel maximalizálva a tapadást és vonóerőt. A forgatónyomaték aránya 0-ról 100, vagy 100-ról 0 százalékra ezredmásodpercek alatt változtatható elöl és hátul egyaránt – ezzel bármelyik mechanikus rendszernél gyorsabb tud lenni a DIRECT4. Az út és a kormány (vagy opcionálisan yoke) közötti jobb kommunikációval az új rendszer a kormányreakciókat is tovább javítja.

Kimagasé akkumulátor hatótávolság és hatékonyság

Az RZ egy 96 cellából álló lítium-ion akkumulátort használ, melynek összteljesítménye 71,4 kW. Az egység pontosan az utastér alatt helyezkedik el, és a platform szerves részét képezi. Pozíciója hozzájárul az autó alacsony súlypontjához is. Az akkumulátor tartóssága kulcsfontosságú szempont volt, különös tekintettel arra, hogy 10 évnyi használat után is tartsa az elvárható teljesítményt. A Lexus arra számít, hogy az RZ akkumulátora ilyen időtávban is megőrzi kapacitásának több mint 90 százalékát, köszönhetően azoknak az intézkedéseknek, amelyek a minőség és a teljesítmény megőrzését célozzák, és a Lexus akkumulátorkezelési technológiák terén szerzett rengeteg tapasztalatán alapulnak. A töltési időkkel és a hatótávolsággal kapcsolatos pontos adatokat később hozzák nyilvánosságra, de a Lexus több mint 400 kilométeres hatótávval számol a WLTP vegyes ciklus alapján. Annak érdekében, hogy a felhasználók kihozhassák a maximumot autójuk hatótávolságából, az RZ üzemmódjai között szerepel egy Range beállítás. Ez az energiatakarékos ECO üzemmódra épül, de további szigorításokkal képes még nagyobb hatótávolságot biztosítani: korlátozza a sebességet, eltérő energiafelhasználási beállítást alkalmaz és kikapcsolja a klímaberendezést. Köszönhetően annak, hogy a tervezés során kiemelt figyelmet fordítottak az olyan kulcsfontosságú tényezőkre – mint a jármű tömege és az akkumulátor teljesítménye –, az RZ esetében 18 kW/100 kilométeres fogyasztást tűzték ki célul, amivel az újdonság az egyik leghatékonyabb BEV modell lesz a piacon.