Lexus-blokk hajtja a letérdelt “Vaspatkányt”

Egy közismert thaiföldi autóbolond gyűjteményének legkedvesebb darabja ez a különleges hot rod. Az ültetett terepjárónak valójában az égvilágon semmi értelme nincs, de talán pont ezért ez a kedvence.

Nem lehet az egész életünket racionálisan leélni. Ha minden válaszútnál kizárólag józan döntéseket hozunk, besavanyodunk, kifakulunk. Így gondolja ezt a bangkoki Heng Thammarat, aki gyerekkorában amerikai katonai konvojoknak integetett az út széléről, fiatal felnőttként pedig teljesen beszippantotta őt az amerikai autós kultúra. Ehhez képest, amikor anyagi körülményei lehetővé tették, és elkezdett kiépíteni egy komoly autógyűjteményt, mégis inkább a japán különlegességeket részesítette előnyben – mindenekelőtt sportautókat, egy-egy izgalmas haszonjárművel megspékelve.

A japán-imádat egészen addig tartott, amíg pár évvel ezelőtt meg nem pillantott egy Jeep M38A1-est. Ez volt az első gömbölyített sárvédős változat, a későbbi polgári verziók közvetlen elődje, amelyet 1951-től a hetvenes évekig gyártottak. Az a példány azonban, amivel Mr. Heng találkozott, a legkevésbé sem volt eredeti állapotú: széles volt, lapos és teljességgel felfoghatatlan. Hősünknek sok pénze és még több kapcsolata volt, ezért pár héten belül megállapodott Dél-kelet Ázsia legnevesebb (legbolondabb) amerikai autóépítőjével, Hawaii Joe-val, hogy neki is épít egy Jeep hot rodot.

Már az alapanyag beszerzése is külön mutatvány volt, hiszen az M38A1 sokak szerint minden idők egyik legikonikusabb modellje a kategóriában, amelynek egy példánya a New York-i Modern Művészetek Múzeumának állandó autógyűjteményét gazdagítja – magyarul ritka és igen keresett jószág. Heng úr azonban nem ismer lehetetlent, beszerezte az autóipari kincset, és megkezdődhetett a munka.

Az autót szó szerint felnégyelték, majd megtoldották: kiszélesítették és fél méterrel megnyújtották, hogy ráférjen egy térhálós csővázra. Az üléseket egy Bell UH-1 (Huey’) katonai helikopterből emelték át, és igyekeztek minél mélyebbre beszerelni, hogy a tulajdonos elférjen a kocsiban – a tetőlemezt (pontosabban a Jeep eredeti, katonai vászontetejét) ugyanis nyolc centiméterrel alacsonyabbra húzták, igazodva a megkurtított szélvédőhöz.

Volt azonban egy bökkenő. Az építés során Heng Thammarat annyira beleszeretett a koncepcióba, hogy úgy döntött, nem garázsa dísze, hanem (majdnem) mindennapos közlekedési eszköze lesz a ballonos terepabroncsokon gördülő, ultra széles, extrém lapos jármű. A fém háttámlából adódó kényelmetlen üléshelyzettel még megbirkózott volna az eredeti hajtásláncban azonban végképp nem bízott: a 76 lóerős, 2.2 literes, soros négyhengeres Hurricane-blokkot nem találta kellően tekintélyt parancsolónak, és bajlódni sem szeretett volna a meghibásodásokkal – egy elpusztíthatatlan, impozáns V8-asra volt szüksége.

Végül így kanyarodott vissza hősünk eredeti hobbijához, a japán autólegendákhoz. A Lexus hírnevét megalapozó, első generációs LS400 négyliteres 1UZ-FE szívómotorja első hangzásra túlságosan finom járásúnak tűnt, ám aztán egy egyedi programozású Dynatek motorvezérléssel kellőképpen megbolondították, hogy beleilljen új közegébe. A motort eredeti automata sebességváltójával együtt emelték át új otthonába, a hátsó tengelyhez egy 30 centiméterrel rövidebbre vágott Toyota Land Cruiser kardántengely viszi az erőt.

A Toyota alkatrészek beépítésével némi racionalitás is vegyült a teljességgel őrült hot rod-projektbe. De hogy mégse tűnjön ésszerűnek a választás, a ragyogóan felpolírozott motort puskalőszerekkel díszítették, égéstermékeit pedig hangtompító nélkül, hengerenként külön-külön csövön vezették ki az első kerekek mögött. Amikor csak ideje engedi, Mr. Heng behuppan a metálpiros kormány mögé, megragadja a méteres váltókar végére szerelt repeszgránátot, és nekivág Bangkok utcáinak, hogy újraélje meghatározó ifjúkori élményét. Épp csak most a másik oldalról nézi, ahogy a bámuló thai gyerekek lelkesen integetnek a tovarobogó katonai terepjáró vigyorgó sofőrjének.

1974-es M38A1 ’Vaspatkány’

MotorToyota 1UZ-FE 4.0 V8, egyedi fojtószelepházak, hengerfej és kipufogó
HajtásláncToyota 1UZ automata sebességváltó, Land Cruiser kardántengely
MotorvezérlésDynatek ECU
Futóműegyedi térhálós csőváz, rugóstagok
FékekCefiro alkatrészekből épített, egyedi rendszer, nemesacél fékvezetékek
KerekekElöl 16×12.5, hátul 16×10.5
Karosszéria50 cm-rel megtoldott karosszéria, 8 centiméterrel alacsonyabb tető, 1951-es Pontiac zárófények
Belső térBell UH-1 „Huey” katonai helikopterülések és biztonsági övek. Piros metálfényezésű kormánykerék, katonai vászontető

Fotók: Chad Burdette