A Lexus és a Toyota gyártja a legtakarékosabb szabadidőjárműveket

Az amerikai Consumer Reports független fogyasztóvédelmi szervezet megvizsgálta a piacon jelenleg kapható szabadidőjárművek fogyasztási adatait. A dobogót egy Toyota és két Lexus foglalja el.

Az autóipar elérkezett abba az időszakába, amikor minden túlzás kijelenthetjük, hogy a szabadidőjárművek meghódították a világot. A négyméteres hosszúságot épp csak meghaladó városi apróságoktól az akár öt méteren is túl nyújtózó, gyakran három üléssoros behemótokig teljes a választék.
Ezeket az egymástól méretükben és felhasználhatóságukban eltérő, de formátumukat és főleg közkedveltségüket tekintve nagyon is hasonló szegmenseket egyetlen hatalmas kalap alá véve az amerikai Consumer Reports megvizsgálta, hogy melyek a legtakarékosabban üzemeltethető szabadidőjárművek. A gyakran túlságosan optimista gyári vagy homologizációs adatok elfogadása helyett saját méréseket végeztek: nagy pontosságú átfolyásmérővel szerelték fel tesztjárműveiket, az átlagos fogyasztást pedig városi és autópálya-használat fele-fele arányú mixe alapján határozták meg. Ahol lehetett, az összkerékhajtású változatokat vizsgálták.
Az így nyert eredmények egyértelműek: a Lexus és a Toyota hibrid modelljei testhosszal nyerték a takarékossági versenyt. Az első helyen végzett Toyota RAV4 hybrid 2.5 literes belső égésű motorja átlagosan 7,6 liter benzint fogyasztott 100 kilométeren – ez egyébként megdöbbentően közel áll a hivatalos, 7,4 literes értékhez. A második helyen a Lexus RX 450h végzett: a 3.5 literes V6-os benzinmotor 8,1 liternyi üzemanyagot égetett 100 kilométeren, ami csupán 0,3 literrel haladja meg a gyári adatot. Pontosan ugyanennyit fogyasztott a bronzérmes Lexus NX 300h: kettőjük közül azért a középkategóriás modell került a harmadik helyre, mert az azonos fogyasztást kisebb (a RAV4-ével azonos) benzinmotorral, 7,6 literes hivatalos érték mellett produkálta.
A Toyota és Lexus hibridek kompetenciáját jól mutatja, hogy a 308 lóerős, 4,89 méter hosszú, 2150 kilogramm menetkész tömegű RX450h a teszten pontosan annyit fogyasztott, mint a negyedik helyezett, 141 lóerős, 1.8-literes benzinmotorral hajtott, 4,3 méteres, 1390 kilogrammos városi szabadidőmodell. A teszt további figyelemreméltó ténye, hogy az első hat helyen kizárólag japán márkák modelljei foglalnak helyet.

A Consumer Reports listájának első tíz helyezettje:
1. Toyota RAV4 hybrid
2. Lexus RX 450h
3. Lexus NX 300h
4. Honda HR-V
5. Mazda CX-3
6. Honda CR-V
7. Mercedes-Benz GLA
8. Subaru Crosstrek
9. Subaru Forester
10. Hyundai Tucson
Fotók: Lexus, Toyota