Lexus LF-30
Önvezető technológiák használatát lehetővé tevő innovatív belső tér, új műszerfal és további fejlesztések
A Lexus emberközpontú filozófiájának magasabb szintű megvalósítása érdekében a műszerfalat az új „Tazuna” elnevezésű Lexus-koncepció alapján alakították ki. Ahogyan a ló és lovasa közötti egyetértés alapja a gyeplő, úgy a kormányzás kezelőszervére épített kapcsolók és a head-up kijelző közötti magas fokú koordináció a kulcsa annak a térkialakításnak, aminek köszönhetően a vezető a vezetésre összpontosíthat. Mégpedig úgy, hogy közben számos funkciót kezel, így például a navigációt, az audiorendszert vagy a vezetési mód kiválasztását. Ehhez ráadásul a tekintetét sem kell levennie az útról, és mechanikus kapcsolókat sem kell kezelnie. Az LF-30 Electrified tanulmány Tazuma műszerfalának számos következő generációs interfész megoldása a jövőt vetíti előre. Ilyen a gesztusvezérlés, vagy a kiterjesztett valóság (AR) általi információközlés. Ennek az eredménye pedig egy olyan utastér lett, amely az utasok és a vezető számára egyaránt kényelmes. Az első ülés egy repülőgép első osztályára emlékeztet. A beltér nyitottságot, és ezzel egyidejűleg biztonságot adó beburkoltságot sugároz. Minden kapcsoló és kezelőszerv kényelmes távolságra helyezkedik el, az utasülés gesztusvezérelt képernyője pedig tovább fokozza az utastér kényelmét. A művi izomzatot felhasználó hátsó ülések körbeveszik az utast, és többféle módon tudják tartani a testét: döntve, relaxációs vagy éber funkcióban. A Mark Levinson® audiorendszer csúcsminőségű zenei élményt biztosít, hiszen a pontos hangszóróvezérlés által a vezetőt és az utasokat is ideális akusztikus tér veszi körül. A fejtámlákba épített hangszórók nemcsak optimális audio-környezetet biztosítanak, de zajkioltó funkciójuk is van, ami tovább fokozza a jármű csendességét. A hátsó ülések fölé beépített üvegtető hangvezérléssel működik, és gesztusvezérelt „SkyGate” kijelzőablakkal is felszerelték. Ez egy kiterjesztett valóság (AR) kijelző, ami többféle információt (csillagos égbolt, videók, vagy éppen navigáció) jeleníthet meg. Az utastér nemcsak a különleges formaterv miatt különleges, hanem mert a környezetkárosítás elkerülése érdekében fenntartható anyagokból készült, ezzel együtt pedig a jövő luxusát is előrevetíti. A padlón és a kormányzás kezelőszervén Yakisugit (faszén hatású cédrus) használnak, míg a pliszés kialakítású ajtóborítások anyaga újrahasznosított fémből készült szál. Ez a megközelítés is a Lexus különlegességét és újító szellemét bizonyítja.
A négy, kerékbe épített villanymotor, az elektromos kormányzás és a Lexus fejlett pozíciófelügyelet segítségével az LF-30 páratlan dinamikai élményt nyújt
A menetteljesítmények, a vezethetőség, a kezelhetőség és a vezetési élvezet alapvető mértékű javítása érdekében az LF-30 tanulmányba a fejlett pozíciófelügyeleten kívül is számos élvonalbeli technológiát építettek be. A mind a négy kerékbe beépített motoroknak és az alacsonyan beépített akkumulátoroknak köszönhetően alacsony a jármű súlypontja, így kifejezetten élvezetesen vezethető. Az önvezető képesség és a drón által támogatott járműfunkciók már a 2030-as évekre mutatnak, és jelenősen kiterjesztik a jármű által kínált értéket. A Lexus fejlett pozíciófelügyelet technológiája szabályozza a nagy nyomatékú villanymotorok vonóerő-leadását, hogy összhangba hozza a jármű helyzetét az emberi érzékekkel. Az egymástól teljesen független első- és hátsókerékhajtás miatt a menetszituációtól függ, hogy a jármű első-, hátsó- vagy összkerékhajtással halad. A kompakt és könnyű hajtóegységek révén a jármű kialakítása rendkívül szabad, így a vezető az útfelülettől és a menetkörülményektől függetlenül mindig ideális körülmények között autózhat. A Lexus fejlett pozíciófelügyelet technológiája központi eleme a Lexus Electrified víziónak, így ez a technológia a teljes elektromos modellpalettában megjelenik majd. A steer-by-wire rendszerű elektromos kormányzásban nincs mechanikus kapcsolat, így a menetkörülményektől függően sokkal flexibilisebben működtethető, és sokkal precízebben hajtja végre a vezető utasításait. A jövő BEV-jeként az LF-30 már kábel nélkül tölthető, ami jelentősen leegyszerűsíti a napi használatot. A mesterséges intelligencia által irányított energiavezérlő rendszer optimális energiaelosztást teszi lehetővé a jármű és az otthon közötti, szem előtt tartva a tulajdonos napirendjét. A fedélzeti mesterséges intelligencia képes megkülönböztetni az utasok hangját, és a vezető kulcsán tárolt, személyre szabott információk segítségével az autóban ülők partnereként viselkedik. Megjegyzi az utastér környezeti beállításait, a hőmérsékletet, az audio beállításait, a navigáció célpontjait és útvonalait, sőt programokat kínál a célállomás környékén. Ismeri a vezető stílusát, és ennek segítségével vezérli a futómű és a hajtáslánc beállításait, a pillanatnyi menetkörnyezettől függően. Az LF-30 Electrified magával hordozza a Lexus Airporter elnevezésű dróntechnológiás segédjárművet. Önvezető üzemmódban a Lexus Airporter képes az otthon bejáratától a csomagtartóig elvinni a csomagokat. Az LF-30-ba beépített Lexus Teammate alapjául a legújabb önvezető technológia szolgál. Önvezetés közben ez a fejlett rendszer Sofőr vagy Segítő üzemmódokban gondoskodik a bent ülők kényelméről és nyugalmáról, és ebben a fejlett pozíciófelügyelet is segíti. Mindezeken túl az automata beparkoló és utasfelvevő funkció teszi különlegesen kényelmessé az autózást; az LF-30 Electrified például automatikusan beáll a kocsifeljárótól a ház bejáratához, ahol felveszi az utasokat.
A Lexus LF-30 Electrified főbb műszaki adatai
Hosszúság (mm) | 5.090 |
Szélesség (mm) | 1.995 |
Magasság (mm) | 1.600 |
Tengelytáv (mm) | 3.200 |
Tömeg (kg) | 2.400 |
Hatótávolság [WLTP] (km) | 500 |
Akkumulátor kapacitás (kW/h) | 110 |
Töltési sebesség (kW) | 150 |
Gyorsulás 0–100 km/h (s) | 3,8 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
Legnagyobb teljesítmény (kW) / legnagyobb nyomaték (Nm) | 400/700 |
Az LF-30 Electrified bemutatásán kívül a Tokiói Autószalonon látható a Lexus Érzékek Színháza, ahol a mind az öt emberi érzéket stimuláló élmények várják az érdeklődőket egy audio és egy vizuális kísérleti helyszínen. Az egyik színházban a Lexus LFA izgalmas motorhangja stimulálja a betérők hallását 360 fokos, három dimenziós hanggal. A másik színházban a Lexus LC-re vetített vizuális élmények stimulálják az érzékeket. Az autó megjelenése a napszaktól és a látószögtől függően változik. Ezen a standon nyilvánul meg leginkább a Lexus filozófiája, miközben valós élményekkel hatnak az érzékeinkre.