Linux-szal támad a Toyota

Világújdonságként Linux alapú infotainment rendszer a Toyotától

Több éven át tartó, széles körű együttműködés eredményeként megszületett a világ első, autókba szánt Linux operációs rendszerű fedélzeti szórakoztató és információs rendszere. A technológia első felhasználója ki más lenne, mint egy Toyota modell, a most piacra lépő nyolcadik generációs Toyota Camry.
Száznál is több vállalat fél évtizeden át tartó, közös fejlesztő munkájának gyümölcse az az AGL (Automotive Grade Linux) operációs rendszer, amely a modern autóipar egyik legfontosabb részterületének több súlyos hiányosságát is kiküszöbölheti, és ilyenformán forradalmi jelentőségűnek bizonyulhat.
Rohamléptekben fejlődnek és demokratizálódnak az infotainment és csatlakoztatott szolgáltatások, ugyanakkor az ügyfél-elégedettségi kutatások rendre azt mutatják, hogy a jelenleg alkalmazott rendszerek és technológiák nem elég kiforrottak, ezzel számos bosszúságot okozva a felhasználóknak. Nem véletlenül teszi le egyre több autógyártó az Apple vagy a Google hasonló célú termékei mellett a voksát, ugyanakkor ezzel a döntéssel tulajdonképpen függő viszonyba kerülnek ezektől az informatikai óriásoktól.
Az AGL projektnek éppen az a lényege, hogy az autógyártók egy olyan stabil, bizonyított, átjárható keretrendszert kapjanak (az elképzelések szerint 70-80 százalékos készültségben), amelyre könnyen és rugalmasan felépíthetik saját szolgáltatásaikat, majd ezt a csomagot saját márkaimidzsüknek stilizálhatják. Ez nem csak olcsóbbá, de megbízhatóbbá és rugalmasabbá is teheti az infotainment rendszerek fejlesztését, amelyek szolgáltatásai igény szerint bővíthetők vagy korlátozhatók, illetve frissíthetők. Az AGL tehát stabil alternatívája lehet az Apple CarPlay és a Google Android Auto rendszereinek, ugyanakkor együtt is képes működni azokkal.
Ez azonban csak a jéghegy csúcsa. A Linux autóipari felhasználása ugyanis már a közeljövőben túlléphet a szórakoztatáson, hiszen az AGL projekt az autók valamennyi fedélzeti szoftverét kiválthatná: a műszerparktól a head-up kijelzőig, a telematikai funkcióktól a vezetőtámogatásig, az aktív biztonságtól akár az autonóm mobilitási technológiákig mindent kiszolgálhat.

Ebben az autóipari forradalomban gyémánt fokozatú támogató partnerként vesz részt évek óta a Toyota, a 2018-as Camry júniusi bevezetésével pedig megtörtént a technológia nyilvános főpróbája, amelynek eredményeit nagy érdeklődéssel várja a projektben érdekelt többi autógyártó.

Az AGL platform rugalmassága lehetővé teszi számunkra, hogy a Toyota infotainment rendszerét villámgyorsan teljes modellkínálatunkban bevezessük. Ezzel nemcsak fokozott csatlakozási lehetőséget kínálunk ügyfeleinknek, de egy sor vadonatúj szolgáltatást és funkciót is, méghozzá olyan ütemben, amit a szórakoztató elektronikai piacon egyébként megszokhattunk. Azáltal, hogy a nyílt forráskódú fejlesztési stratégia mellett döntöttünk, erőforrásainkat az alapok megteremtése helyett innovatív új szolgáltatások létrehozására fordíthatjuk, és azokat jóval gyorsabban piacra bocsáthatjuk” – hangsúlyozta a világpremier kapcsán Keiji Yamamoto, a Toyota Motor Corporation csatlakoztatott technológiákért felelős alvállalatának ügyvezető alelnöke.