London-Brighton Run

Mercedes-Simplex 28/32 PS Tourenwagen, Baujahr 1904. Studioaufnahme von rechts vorn. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D147476) Mercedes-Simplex 28/32 hp touring car, year of construction 1904. Studio shot from the front right. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: D147476)

Utazás az időben az autózás korai napjaiba

A Mercedes-Benz Classic az 1904-es Mercedes-Simplex 28/32 LE-vel kezdődik
Marcus Breitschwerdt: „A márkatörténet aktív művelése”

2022. november 6-án több száz, 1905 előtt gyártott jármű indutl útnak a brit fővárosból a tengerparti üdülőhely, Brighton felé.
Több mint 120 évvel ezelőtt a Mercedes-Simplex modellek úttörő szerepet játszottak az autógyártásban
A „Run” az angol sebességkorlátozások 1896-os liberalizációjára emlékeztet.
A London–Brighton Veteran Car Run (LBVCR) a legrégebbi és vitathatatlanul legváltozatosabb autóipari rendezvény. A klasszikus szezon jelenlegi csúcspontján, 2022. november 6-án a Mercedes-Benz Classic egy 1904-ből származó, 28/32 LE-s Mercedes-Simplex-szel indul. Az LBVCR nemcsak a klasszikus autók kiemelten magas rangú eseménye, hanem maga is lenyűgöző története van: 1927 óta rendezik meg, és csak 1905 előtt gyártott járművekkel. A „Run” modellje 1896-ig nyúlik vissza, amikor a legnagyobb sebességre vonatkozó szabályozás liberalizációját a „ Emancipációs futás”. Még ekkor is az út Londonból a 96 kilométerre lévő Brightonba vezet.

A modern autó születése
Az autóipar történetének kiemelkedő újítói közé tartoznak a Mercedes Simplex modellek, amelyek 1902-től alapjaiban változtatták meg a mobilitás történetét. Az 1901-es Mercedes 35 LE-t követik, az első modern autót. A látnok Emil Jellinek javaslatára a Daimler-Motoren-Gesellschaft a Nizzai Versenyhétre fejlesztette ki ezt a nagy teljesítményű járművet, amely következetesen szakított az akkoriban megszokott, még a motoros kocsikhoz még szorosan kapcsolódó konstrukciókkal. A Jellinek lányáról, Mercédèsről elnevezett Mercedes 35 LE 1901-ben jelent meg teljesen új járműfelépítéssel, amely a korabeli többi autóhoz képest lapos járműkialakítással, valamint a vázba mélyen beépített könnyű, nagy teljesítményű motorral, valamint az elejébe szervesen integrált méhsejt radiátor. 1902-től a Mercedes-Simplex modellcsalád megnyitotta az utat a márka sikere előtt, és mintaként szolgált az autóipar egészének lélegzetelállító fejlődéséhez.

„Részvételünk ezen a történelmi versenyen a Mercedes-Simplexszel a márka történetének aktív művelésének kifejeződése, és a Mercedes-Benz Group AG jelenlegi fejlődésébe ágyazódik” – mondja Marcus Breitschwerdt, a Mercedes-Benz Heritage vezetője. „A Mercedes-Simplex modellek úttörőnek számítottak a múlt század elején. Ők alkották meg a modern autógyártás tervrajzát, amely ma is érvényes. Emellett a modellek jelképezik márkánk folyamatos innovációs képességét. Az elektromos mobilitás terén jelenleg egy újabb nagy felfordulás tapasztalható, amelyet a Mercedes-Benz határozottan alakított ki. Teljesen elektromos EQ modelljeinkkel ismét előremutató mércét állítunk fel a luxus szegmensben” – hangsúlyozza Breitschwerdt. A London-Brighton Run 2022-ben részt vevő Mercedes-Simplex 28/32 LE-t 1904 és 1909 között gyártották, négyhengeres motorja 5322 köbcentiméter, teljesítménye 23,5 kW (32 LE) 1200-as fordulatszámon.

Egyedülálló történelmi folytonosság
1886-ban Carl Benz és Gottlieb Daimler egymástól függetlenül, de szinte egyszerre találták fel az autót. A mai Mercedes-Benz márka ebből az alapító pillanatból emelkedik ki. 136 éves történetét tekintve azon kevés autógyártók egyike, akik részt vehetnek a látványos dél-angliai eseményen.

A Londontól Brightonig tartó „Emancipációs futás” háttere még régebbre nyúlik vissza, mint 1896-ban, nevezetesen az 1865-ös „Highway Act”-ig, amelyet „Vörös zászló törvénynek” is neveznek. Ez a gőzhajtású önvezető járművek maximális sebességét 6,4 km/h-ra (4 mérföld/óra) korlátozta – városi területeken akár 3,2 km/h-ra (2 mérföld/óra). 1878-ig egy piros zászlóval előre haladó személynek figyelmeztetnie kellett a többi közlekedőt, például a gyalogosokat vagy a lovaskocsikat a gőzmozdonyokra. Amikor az 1890-es évek közepén az autó Nagy-Britanniába érkezett, a „Highway Act” követelményei azzal fenyegettek, hogy jelentősen akadályozzák a brit egyéni mobilitás technikai fejlődését.

A liberalizáció az LBVCR születése
Ez 1896-ban megváltozott, amikor a közúti járművek sebességkorlátozását 19,2 km/h-ra (12 mérföld/óra) emelték. Ezt a liberalizációt („a mozdonyok autópályán történő használatára vonatkozó törvény módosításáról szóló rendelet”) az első „Emancipációs Futás” ünnepelte 1896. november 14-én, Londonból a tengerparti Brightonba. Gottlieb Daimler külföldi vendégként személyesen vett részt az eseményen. A résztvevők közül sokan Daimler járművekre, valamint licenc alapján gyártott Daimler motorokkal felszerelt autókra támaszkodtak. Emellett négy Benz jármű is indult a versenyen. Frederick Richard Simms volt a túra egyik társszervezője, a Daimler közeli barátja, üzlettársa és engedélyese az Egyesült Királyságban, valamint a brit autóipar társalapítója.

Ennek a kirándulásnak az emlékére 1927-ben került sor az 1896-os esemény történelmi új kiadására. Ez magában foglalja a november eleji dátumot is, többnyire meglehetősen barátságtalan időjárással. E hónap első vasárnapja gyorsan beköszönt a körútra, amelyet a legrégebbi brit autóklub, a Royal Automobile Club (RAC) szervez. A londoni Hyde Park járműgyűjteménye a félhomályos délelőtti órákban és a gőzmotoroktól a belsőégésű motorokhoz vezető utak kezdete már lenyűgöző. Csak 1940 és 1947 között, valamint a 2020-as járványévben sikerült kudarcot vallani a „futás”. Az „RM Sotheby’s London to Brighton Veteran Car Run” – jelenlegi nevén – rajtja a Hyde Parkban, napkeltekor, 2022. november 6-án reggel 7:03-kor lesz. Az 1905 előtt gyártott két-, három- vagy négykerekű járművek engedélyezettek. A hajtások gőzből, akkumulátorokból, benzinből vagy izomerőből nyerik energiájukat. 2017 óta történelmi kerékpárok is részt vehetnek.

Ez nem verseny a szó valódi értelmében. Minden résztvevő, aki 16:30 előtt ér célba a Csatorna partján, érmet kap. Az autóipar korai napjaiból származó veterán járművek ezen legnagyobb összejövetelén mindig több száz résztvevő indul.