Már kétmillió hibrid Lexus gurul a világ útjain

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Lexus: a prémium hibrid gépkocsi műfajának megteremtője a 2005 óta eltelt 16 év alatt több mint kétmillió villamosított járművet adott el világszerte.

2021. április végével a Lexus hibrid járművek globális, összesített gyártása átlépte a kétmilliós darabszámot. Egyetlen más prémium márka sem büszkélkedhet ilyen mértékű villamosítással – sem az azzal járó környezeti előnyökkel.

Az elmúlt 16 évben eladott hibrid Lexusok használatuk során mintegy 19 millió tonnával (!) kevesebb széndioxiddal terhelték Földünk légkörét, mintha gazdáik hasonló teljesítményű, de csak klasszikus belső égésű motorral szerelt járművekkel közlekedtek volna. Ez mintegy 300 ezer hagyományos gépkocsi másfél évtizedes CO2-kibocsátásának felel meg, de úgy is fogalmazhatunk, hogy a kétmillió Lexus hibrid az elmúlt 16 év során 8,1 milliárd literrel kevesebb benzint égetett el, mintha minden típusát belső égésű motorral szerelték volna fel – ahogy azt a márka versenytársai egészen a közelmúltig tették.

Jelenleg minden harmadik Lexust (33%) hibrid hajtáslánccal adnak el a világon; Európában ez az arány nagyságrendekkel kedvezőbb: lenyűgöző 96 százalék. Összességében azonban az teszi sikeressé és hatékonnyá a Lexus hibrid programját, hogy a márka legnagyobb globális piacain többé-kevésbé hasonló mennyiségben (ha a helyi eladásoknak nem is azonos arányában) kerülnek piacra villamosított modellek, amelyek a világ mintegy kilencven országában, illetve régiójában kaphatók. Figyelemreméltó tény, hogy Európa a márka piacai közül már a második legnagyobb és legfontosabb. 

 Lexus hibrid eladások, 2005-2021 (db)
Észak-Amerika540 000
Európa480 000
Japán401 000
Kína387 000
Egyéb piacok212 000

A hibrid technológia 2005-ben, a márka alapítása után 16 évvel – azaz a márka eddigi történetének pontosan a félidejében – jelent meg a Lexus palettáján. Az 1989-ben alapított Lexus 2019 februárjában ünnepelte tízmilliomodik eladott gépkocsiját, az azóta eltelt két évben pedig további közel másfél millió autót hozott forgalomba. A márka 32 éves fennállása alatt tehát nagyjából 11,5 millió autót gyártott, és ennek több mint a 17 százaléka (a mai napig egészen pontosan 2,02 millió darab) hibrid. Az elmúlt több mint három évtizedre vetítve tehát minden hatodik Lexust benzin-elektromos hajtáslánc mozgatott – úgy, hogy az első 16 évben nem is létezett még hibrid Lexus!

A legelső Lexus hibrid – egyben a világ első prémium hibrid járműve, és a világ első hibrid szabadidőjárműve – az RX 400h volt. A típus és utódmodelljei a mai napig vezetik a márka hibrid eladásait, amelyből immár kilenc modell részesedik:

 Lexus hibrid modellek, 2005-2021 (db)
Lexus RX518 000
Lexus ES384 000
Lexus CT372 000
Lexus NX285 000
Lexus UX*137 000
Egyéb modellek (IS és RC / LS és LC)324 000

*a 2020-ban bevezetett, tisztán elektromos UX 300e modellel együtt

Ami a jövőt illeti, a Lexus folyamatosan új távlatokat és lehetőségeket keres a fenntarthatóság, a környezeti kompatibilitás – és ezzel együtt az ügyfélelégedettség és a vezetési élmény – fokozására.

A márka még az idei évben bevezeti első plug-in hibrid modelljét, jövőre egy vadonatúj, tisztán elektromos modellel jelentkezik, 2025-re pedig nem kevesebb mint húsz új vagy átdolgozott modellel gazdagítja részben vagy teljesen elektromos típusainak portfolióját.

Az évtized közepétől egyetlen olyan modellt sem kínál a márka, amely ne volna elérhető öntöltő hibrid, plug-in hibrid vagy tisztán elektromos hajtáslánccal. Ekkorra a villamosított modellek márkán belüli részaránya a jelenlegi 33 százalékról 50 százalék fölé emelkedik majd, 2050-re pedig megvalósul a végső cél: a Lexus termékeinek teljes életciklusára vetítve (azaz a nyersanyagok beszerzésétől kezdve az alkatrészek és a járművek legyártásán és a kapcsolódó logisztikai feladatokon át a használatig és a hulladékkezelésig bezárólag) eléri a teljes szénsemlegességet.

A villamosítással nemcsak a járművek környezeti terhelését csökkentik, de vadonatúj vezetési élményt is kínálnak a Lexus ügyfeleinek, köszönhetően az elektromos hajtástechnológiákon keresztül megvalósítható olyan technológiáknak, mint a tisztán elektronikus (steer-by-wire) kormánymű vagy a Direct4 rendszer, amely az összkerékhajtást nem csupán a szokásos nyomatékvektor-szabályozási funkcióval egészíti ki, hanem a jármű stabilitását, komfortját és kiegyensúlyozottságát is vadonatúj szintre emeli.
 

Fotók: Lexus