Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Még nem késő, megéri váltani nyári abroncsra

Posted on 2018.04.11.2018.04.11. By Iroda Távirati

Ideális helyzetben általában a húsvét utáni időszakban indul meg a nyári abroncsok cseréje. Azonban nem minden autótulajdonos gondolja át ennek fontosságát, és a nyári időszak során is fennmaradnak a téli abroncsok. Ezzel nem csupán a biztonságukat veszélyeztetik, hiszen hosszabb fékúttal kell számolni, de idő előtti elhasználódással is. Nem mellesleg romlik a vezetési élmény, hiszen az abroncsok nagyobb zajjal futnak nyári társaikhoz képest. A csere szükségességére a Hankook szakértői figyelmeztetnek és el is mondják, hogy miért.

A nyári és a téli abroncsok cseréjének természetesen megvan a maga oka. Eltérnek egymástól fontos paraméterekben, legyen szó a mintázatról vagy akár az összetételről. Összetevőiknek köszönhetően a téli abroncsok 7°C alatt is megőrzik rugalmasságukat, emellett ezek futófelületén apró lamellákat alakítottak ki, amelyekkel havas úton stabilabban lehet tartani a gépjárművet. Ami azonban télen előnyt jelent, az nyáron kellemetlen meglepetéseket okozhat.

7°C fölött kemény a téli gumik élete

A téli abroncsok puhább keveréke a nyári használat során jóval nagyobb mértékben melegszik A futó keverék túlzott melegedése és a sűrű lamellás mintázat miatt melegben jelentős teljesítmény csökkenést fogunk tapasztalni. Megnő a féktáv, a kanyarstabilitás jelentősen romlik, emellett alulkormányzott lesz az autó. Egy kiélezett forgalmi helyzetben – amikor gyors irányváltásra vagy erős fékezésre van szükség – igen kellemetlen eredményt hozhat. Sokan negatívumként csak az idő előtti elhasználódásra gondolnak, pedig sokkal fontosabb a teljesítménycsökkenés hatása. A nyári abroncsok gumikeveréke sokkal keményebb, mintázatuk nem, vagy csak minimálisan lamellázott. Minden tulajdonságuk a száraz/vizes aszfalton való tapadást és a stabilitást szolgálja. Jóval magasabb üzemi hőmérsékletre tervezik őket, mint a téli abroncsokat. Gondoljunk csak bele, milyen hőterhelés éri nyáron az 50-60 fokos aszfalton azt a téli abroncsot, melynek téli körülmények között az üzemi hőfoka maximum 10-20 C°. A gyors kopás és a magasabb üzemanyag-fogyasztás csak a „hab a tortán”.

Kárba vész a vezetési élmény

Akármennyire napi használatban van a gépjármű, a vezetési élmény meghatározó része marad az utazásnak. A téli abroncs használatának egyik kézzelfogható jele melegben a már alacsonyabb sebességnél is érzékelhető magasabb gördülési zaj. Emellett a vezetési élményhez sokunk számára az is hozzátartozik, hogy az autó az elvárásainknak megfelelően viselkedik: egyértelmű kormányreakciók, az autó teljesítményéhez mérhető gyorsulás és fékhatás vagy a megfelelő kanyarstabilitás. Nem véletlenül használnak az autóversenyzők is a hőmérsékletnek megfelelő gumikeverékű abroncsokat.

Cseréljünk, de lehet ezt megfontoltan is

Kezdjük az alapoknál, mint például a méret, a terhelési (maximális terhelhetőség) és a sebesség index (megengedett legnagyobb sebesség) (pl.: 205/55R16 91W). Az abroncs terhelési és sebesség indexe nem térhet el lefelé a gyári első szerelt abroncsétól. Téli gumiknál minimálisan csökkenthető ugyan a sebesség index, de a terhelési ott sem. Fontos, hogy nyári felkészülés esetén mindkét értéknek stimmelnie kell. Ideális esetben négy abroncsot cserélünk, ilyenkor könnyű a dolgunk. Ha megfelel a kellő paramétereknek az új szett nyári abroncs, akkor szakszervizben kell felszereltetnünk.

Ha csak két abroncsot kell cserélnünk, figyeljünk a következőkre:

  • paramétereiben ne térjen el az új abroncs a használtaktól. Ügyeljünk arra, hogy legalább tengelyenként ugyanolyan abroncs legyen felszerelve, ezt a KRESZ is előírja.
  • Téli-nyári, defekttűrő-normál abroncsok nem lehetnek egy autón (még külön tengelyen sem), ezen esetekben ugyanis tengelyenként eltérő lesz a jármű viselkedése.
  • Összkerékhajtású autó esetén mindig négy abroncsot kell cserélni (a hajtáslánc sérülésének elkerülése végett).
  • Az új abroncsot mindig a hátsó tengelyre szereltessük. Az első tengelyre szerelt új gumi hamis biztonságérzetet ad, és veszélyes helyzetbe kerülünk, ha az autó fara kicsúszik. Mindig könnyebb az első tengely megcsúszását korrigálni.
  • Legyünk tisztában azzal, hogy a sok segédelektronikát tartalmazó autókat megzavarhatja, ha csak két abroncsot cserélünk le. Ilyenkor ugyanis a két tengely közti forgáskülönbséget az elektronika csúszásnak értelmezi és folyamatosan beavatkozik. Ha ilyet tapasztal, cserélje le a másik két abroncsot is.

A hatósági előírásoknak megfelelően a gumiabroncs futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és nem mellesleg életveszélyes. Az abroncs kopásával folyamatosan nő az aquaplanning (vízen felúszás) esélye is. Ezért a Hankook a biztonságos közlekedés érdekében azt javasolja, hogy három milliméteres profilmélység elérésekor cseréljen nyári abroncsot.

Igen, kell a szakértő szem!

Egy jó szakember naponta találkozik olyan esetekkel, melyekkel a gépjármű tulajdonosa talán soha. Ezért minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakértővel az abroncsainkat a lehetséges sérülések, rendellenességek végett. A 10 évnél öregebb abroncsokat ne szereljük fel, függetlenül a maradék profilmélységtől. Mivel a futómű alapvetően befolyásolni tudja a gumiabroncsok kopását, így azok kihasználása és élettartamuk meghosszabbítása érdekében beállítás is szükséges lehet. A hibás futómű a teljesen új nyári abroncsokat is veszélyezteti, hiszen felgyorsítja azok elhasználódását. Emellett érdemes az abroncs felszerelésekor a futómű ellenőrzését is elvégeztetni.

Innentől már csak a legfontosabb van hátra: 2-3 hetente ellenőrizze a nyomást az abroncsokban, (hideg állapotukban) és élvezze a biztonságos autózást.

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A Hankook bemutatja új SmartCity AU04+ városi busz abroncsát hosszabb élettartammal
Next Post: Egy év alatt négy új gumiabroncs. A Dunlop a hypersport gumiabroncs-fejlesztés élén

Keresés

2023. április
hKscpsv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« márc    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Rambo 2. – Digitálisan felújított 4K
  • Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?
  • Disney Baby – Első kalandok 7. – Első meséim Micimackóval
  • Világító homlokzat és 3D betonnyomtató
  • Világszínházi ünnepre készül a MITEM
  • Van képünk hozzá (23.04.01.) – Hyundai Sonata
  • Verstappen a pole pozícióban
  • Verstappen az első, Alonso a második szabadedzés leggyorsabbja
  • Van képünk hozzá (23.03.31.) – Toyota C+ walk s
  • Új lelátót építenek a Hungaroringen
  • A Chevrolet Traverse is abszolválta az IIHS töréstesztet
  • A tesztek során a kutatók eddig nem találtak emberre veszélyes vírusokat a hazánkban terjedő inváziós szúnyogokban
  • Sikeresen tesztelték a Wigner FK szakemberei a szupravezető részecskegyorsító mágnest Svédországban
  • A Ford Explorer jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • “Kicsit szarul” működik az e-matrica lekérdezés – De, nem mindenhol!
  • Húsvéti Kenyérlelke családi nap a Fény Utcai Piacon
  • KávéBár Bazár 2023
  • Akár 60%-os húsvéti árcsökkenés az ALDI-nál
  • (K)Áder János szerint jó hír, hogy jövőre visszaválthatók lesznek az italosüvegek és -dobozok
  • Több cukrot, lisztet, olajat, tejet, csirkemellet és tojást vehetünk mostantól a SPAR-üzletekben
  • Alaposan körbejárták a Nissan Townstar modellt is
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Peugeot 508 SW
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • A 2023-as AMTS – Autó Motor & Tuning Show – minden korábbi rekordot megdöntött Ctrl+C - Ctrl+V
  • Franciaországban megtiltják a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát Hírek
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT