Még némi infó a vadonatúj Toyota bZ4X-ről

Mint arról korábban már beszámoltunk, jövő nyáron Magyarországra is megérkezik a napokban bemutatott Toyota bZ4X

Meggyőző menetteljesítmény

Az elsőkerékhajtású bZ4X hajtásáról egy 150 kW-os elektromotor gondoskodik. Mindez 204 lóerőt és 265 Nm nyomatékot biztosít, amelynek eredményeképp a modell 8,4 másodperc alatt képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/órára. A végsebesség 160 km/óra. Az összkerékhajtású változat (további részletek lejjebb) csúcsteljesítménye 217,5 lóerő, amelyhez 336 Nm nyomaték társul. A végsebesség változatlan, de a 0-100-as gyorsulás mindössze 7,7 másodpercig tart. Ezek egyelőre előzetes, homologizáció előtti adatok. A rendszer lehetővé teszi az „egypedálos” vezetést is: a vezető az energia visszanyerésének fokozása révén egyetlen pedállal gyorsíthat és fékezhet is az adagolás függvényében.

Kimagasló hatótávolság és high-tech akkumulátor-technológia

A hatótávolság döntő tényező az akkumulátoros elektromos autók vásárlói körében, a Toyota pedig közel 25 év tapasztalattal rendelkezik a nagy sűrűségű akkumulátorok fejlesztése terén. Mindez nem csak azt biztosítja, hogy a bZ4X kimagasló távot tud megtenni egyetlen feltöltéssel, de azt is garantálja, hogy mindez több év után is változatlan marad. Az akkumulátor egyik fő fejlesztési célja az volt, hogy hosszú távon is csak minimálisan csökkenjen a képessége: tíz és vagy 240.000 kilométer alatt mindössze 10 százalékkal. A nagy sűrűségű lítium-ion akkumulátor kapacitása 71,4 kWh, amely egyetlen feltöltéssel több mint 450 kilométer hatótávot biztosít (WLTP adat). A pontos érték verziófüggő és az adatok még véglegesítésre várnak. A hatékony és hatásos, hőszivattyús fűtési rendszer révén a megbízhatóság alacsony hőmérsékletnél is garantált, így a konkurenseknél kisebb mértékben csökken a hatótáv hideg időben. Az akkumulátor gyorstöltése is bármiféle kompromisszum nélkül történhet: a 80 százalékos töltöttséget körülbelül 30 perc alatt éri el a rendszer a 150 kW-os gyorstöltőről (CCS2). 2022 negyedik negyedévétől egy új 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltő is elérhetővé válik a modellhez. Az akkumulátor minőségében és tartósságában kulcsszerepet játszik, hogy a rendszer különállóan figyeli az egyes cellák feszültségét, áramellátását és hőmérsékletét. Amennyiben szokatlan hőtermelést észlel, automatikusan reagál, intelligens lépésekkel megelőzve a meghibásodást. Emellett szigorú intézkedések akadályozzák meg a gyártás során az idegen anyagok bekerülését az akkumulátorba. A bZ4X lesz az első Toyota, amely vízhűtéses akkumulátorral rendelkezik.

Hatékony összkerékhajtás

A Toyota a Subaruval közösen fejlesztette az új BEV modellek összkerékhajtási rendszerét, amely mindkét vállalat gazdag hagyományaira alapul. A rendszer fokozott tapadást biztosít rossz útviszonyok között is, emellett pedig valódi, kategóriaelső terepképességekkel ruházza fel a bZ4X-et. Az összkerékhajtású modell egy-egy 80 kW-os elektromotorral rendelkezik az első és a hátsó tengelyen. Az XMODE üzemmódválasztó havas/sáros beállítással is rendelkezik mély hóban vagy sárban történő, 20 km/h-nál lassabb haladáshoz. A Grip Control üzemmód pedig 10 km/h-s sebesség alatt biztosít maximális terepképességeket.

Steer-by-wire kormányzási rendszer

A bZ4X lesz az első sorozatgyártású Toyota modell, amely vezetékes, azaz steer-by-wire kormányzási rendszerrel rendelkezik. A One Motion Grip névre hallgató megoldás Európában a későbbiekben fog bemutatkozni. A kormánykerék és az első kerekek közötti mechanikus kapocs eltüntetésével lehetővé válik, hogy az elektromos rendszer a kereket precízen a vezető szándékai szerint állítsa, miközben az utastérben így kialakuló nagyobb lábtér fokozott mozgásszabadságot és könnyebb be- és kiszállást biztosít. A hagyományos kormánykerék helyét átveszi egy One Motion Grip vezérlő, amely lágyabb és könnyebb működtetést garantál anélkül, hogy szükség lenne a kormánykerék átfogására. A rendszer a végállások között csupán 300 fokot fordul. Mivel a rendszer nem rendelkezik mechanikus összeköttetéssel a kerekekkel, a kormánykeréken nem érzni az abroncsok vibrációját, ugyanakkor viszont a vezető értékes visszajelzést kap az útfelület minőségéről. A kormányzási érzetet a kormányzási nyomaték kifinomult szabályozása fokozza, miközben a rendszer képes az üzemmód függvényében változtatni a kormányzás jellegét.

Napelemes tető

A bZ4X hatótávolságát tovább fokozza az opcionális napelemes tető. A megoldás a napenergiával költségmentesen állít elő elektromos áramot az autó akkumulátorának töltéséhez. A be- és kikapcsolt gyújtásnál egyaránt használható rendszer a Toyota számítása szerint egy év alatt akár 1800 kilométerre elegendő elektromos áramot termelhet.

Új generációs Toyota Safety Sense

A bZ4X a Toyota harmadik generációs Safety Sense rendszerét kapja meg, amely továbbfejlesztett funkciókkal kínál védelmet még több fajta baleset ellen. A rendszer a vezetővel összedolgozva képes még közelebb jutni a Toyota abszolút céljához, azaz, hogy senki ne sérüljön meg közlekedési balesetben. Az észlelési távolság kibővítésével a rendszer egy milliméteres hullámhosszú radarral és egy kamerával fokozza az egyes funkciók képességét. Az új megoldások között található az ütközésmegelőző rendszerek kibővítése, amely a felénk érkező járművek esetén is beavatkozik. Emellett a rendszer képes az alacsony sebességnél véletlenül történő hirtelen gyorsítás megakadályozására, valamint fokozza a vészmegállási képességeket. Továbbá a modellhez egy új multimédiás rendszer is elérhető, amely over-the-air (OTA) szoftverfrissítéssel gondoskodik arról, hogy a bZ4X mindig naprakész legyen.

A Toyota Beyond Zero koncepció

A bZ4X a Toyota új bZ almárkájának első modellje – az elnevezés az angol „beyond Zero”, azaz a nullán túli kifejezésre utalva helyezi előtérbe a vállalat környezetvédelmi törekvéseit. A Toyota az elektrifikáció tekintetében úttörő munkáját már 1997-ben megkezdte az eredeti Prius, azaz a világ legelső sorozatgyártású hibrid autójának premierjével. A bZ4X bemutatkozása megerősíti a Toyota többtechnológiás elképzelését, amellyel a különböző mobilitási igényekre különbözőféleképpen reagálva elektrifikált járművek széles palettájával áll az ügyfelek rendelkezésére, beleértve az öntöltő hibrid, a plug-in hibrid, az akkumulátoros elektromos és az üzemanyagcellás elektromos modelleket. A Toyota célja az, hogy olyan könnyen használható termékek segítségével csökkentse a széndioxid-kibocsátást, amelyet az ügyfelek is kifejezetten vonzónak tartanak – ezek a technológiák közösen segítik elérni a karbonsemlegességet. A zéró emisszió ugyanakkor a Toyota elképzelésének csak egy része – ahogyan azt a bZ almárka ’beyond’ szava is jelképezi. A cél ezen túlmutatni egy olyan folyamatosan javuló mobilitással, amely mindenki számára elérhető; olyan termékekkel és szolgáltatásokkal, amelyek fokozzák az utazás élményét, minden felhasználót biztonságban tudva és segítve jobb társadalmak kialakulását világszerte. A bZ4X egy teljes mértékben emberközpontú jármű, amely úgy született, hogy segítse az ügyfeleket az akkumulátoros elektromos autóra történő váltásban bármiféle kompromisszum vagy kényelmetlenség nélkül, miközben maximálisan kihasználja azokat a formatervezésben, a menetteljesítményekben és a birtoklás élményében rejlő lehetőségeket, amelyeket csak az elektromos hajtású járművek tudnak nyújtani – túlmutatva az ügyfelek elvárásain.