Megújította az együttműködési megállapodást a BKK és a Magyar Kerékpárosklub
A BKK és a Magyar Kerékpárosklub 2016 februárjától rendszeres konzultációt folytat a kerékpáros fejlesztésekről, koncepciókról, kutatásokról és a kerékpáros infrastruktúra folyamatos fejlesztéséről. A tavaly december végén megújított együttműködési megállapodás további célként jelölte meg a kerékpárral közlekedők részarányának növelését, illetve az M3-as metró pótlása által érintett területek kerékpáros közlekedésének segítését egy intézkedéscsomag kidolgozásával. Az eddigi tapasztalatok alapján látható, hogy a kerékpár, illetve a MOL Bubi közbringa kiegészítő közlekedési alternatívát jelent az M3-as metróvonal felújítással érintett szakaszán. A metrópótló autóbuszok és a sűrűbben közlekedő villamosok mellett a kerékpározást, illetve a MOL Bubi almazöld kerékpárjait is sokan választják a megszokott közösségi közlekedési módok helyett vagy azok kiegészítőjeként. Az elmúlt évben több, a BKK és a Magyar Kerékpárosklub együttműködésében megvalósult akció is segítette a kerékpáros közlekedés népszerűsítését.
Kerékpárforgalmi Hálózati Terv készült
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK a kerületi önkormányzatokkal konzorciumot alkotva 12 projektre 8,4 milliárd Ft támogatást nyert el a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten” pályázatán. A BKK (és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) civil szakmai partnereként a Magyar Kerékpárosklub is részt vett a projektenként elkészülő (összesen 12 különböző) Kerékpárforgalmi Hálózati Terv (KHT) szakmai kontrolljában és tervzsűrijében. Mindegyik KHT-t elfogadta a pályázat kiírója, a felek pedig a meginduló engedélyezési-kiviteli tervezésben is szorosan együttműködnek.
Adatok a kerékpárral közlekedők szokásainak feltérképezésére
A tavaly májusi European Cycling Challenge kampány időtartama alatt a résztvevő városokban a kerékpárral közlekedők egy erre a célra kifejlesztett okostelefon-alkalmazással gyűjtötték a megtett kilométereket városuknak így versenyezve egymással. Budapest másodszor vett részt a kihívásban, 1181 aktív résztvevővel és közel 110 000 megtett kilométerrel a 10. helyet érte el. Ez a 2016-os eredményekkel összehasonlítva 16 pozíciós javulást és a megtett kilométerek megháromszorozását jelenti.
A részvétel lehetőséget adott nagy mennyiségű GPS adat összegyűjtésére. A nyers adatok feldolgozását, és az útvonaladatok felhasználását követően elkészült a verseny applikációját használók áramlási ábráját bemutató hőtérkép, aminek segítségével néhány fontosabb következtetés vonható le:
- hétköznapokon a forgalom háromszorosa a hétvéginek,
- a munkanapi forgalomban a 3-6 km közötti utazások a leggyakoribbak,
- a közbringával megtett utak hossza jóval rövidebb a saját kerékpárral megtett utazásoknál.
Az így nyert adatok nagyban hozzájárulnak a kerékpározással kapcsolatos fejlesztések szakmai támogatásához, és a fővárosi közlekedési rendszer erősítéséhez is, valamint lehetővé teszik a városlakók mobilitási igényeinek pontosabb megértését és a közlekedésszervezői feladatok magasabb színvonalú ellátását.
MOL Bubi használata és kerékpározás az M3-as metró felújítása alatt
Az felújítás kezdete óta az M3-as metró alternatívájaként a MOL-BUBI közbringarendszer használata és a saját kerékpárral történő utazás is népszerűnek bizonyult. A kerékpáros közlekedési lehetőségek javítását több célzott forgalomtechnikai beavatkozás segítette:
- a Victor Hugo utca a Visegrádi utca és Váci út között autóval egyirányú, de kerékpárral szabályosan lehet mindkét irányban közlekedni rajta, így a Váci út–Victor Hugo utca MOL Bubi gyűjtőállomás megközelíthető a Dráva utca térségéből, a Pannónia utca–Gogol utca–Visegrádi utca–Victor Hugo utca útvonalon;
- a Váci úti kerékpárút Duna Plaza előtti szakasza módosult az ideiglenes buszmegállók miatt. Az új nyomvonal változatlanul kerékpárút, új felfestések segítik az eligazodást;
- a Gogol utcai és a Bulcsú utcai kerékpársávokat összekötötték: átvezették a Váci úti csomóponton;
- a Kassák Lajos utca védett útvonallá vált, azaz kerékpárral is végig lehet hajtani a korábbi egyenrangú kereszteződéseken elsőbbségadás nélkül. A meglévő kerékpársávokon kényelmesen és a korábbinál gyorsabban juthatnak el céljukhoz a kerékpározók;
- a Kassák Lajos utca Lehel téri torkolatánál, a piac mögötti gyalogosövezet a metrófelújítás idejére osztatlan gyalog- és kerékpárúttá változott, így a kerékpártárolók megközelítése könnyebb. Ezen a területen azonban a gyalogosokra különös figyelmet fordítva kell kerékpározni;
- a Berda József utcában kerékpársáv épült a korábban elkészült Tél utcai szakasz meghosszabbításaként;
- a Magyar Kerékpárosklub javaslatára a Visegrádi utca végéről nagy ívben balra lehet kanyarodni a Szent István körútra;
- a Bulcsú utcát a kerékpározók mindkét irányba igénybe vehetik, amivel összeköttetés épült ki a Bajza utca irányába.
A BKK a metrópótlás megtervezésekor is kiemelten kezelte a kerékpáros közlekedés segítését. A BKK egyeztetett a Magyar Kerékpárosklubbal az infrastruktúra további fejlesztéséről, hogy a kijelölt útvonalak a kerékpárosok számára vonzóbb, versenyképesebb alternatívát jelentsenek.
Az M3-as metró felújításának ideje alatt folyamatosan frissülő kerékpáros forgalmi információk a bkk.hu/m3felujitas oldalon olvashatók.