Mercedes-Benz erőteljes eredményekkel zárta a 2022-es évet

Nyereséges növekedés: a csoport EBIT mutatószáma jelentősen, 28 százalékkal 20,5 milliárd euróra nőtt a 2021-ben elért 16 milliárd eurós eredményhez képest, mivel a bevételek 12 százalékkal, 150 milliárd euróra emelkedtek a 2021-ben elért 133,9 milliárd eurós eredményhez képest
Ellenálló működés: a Mercedes-Benz Cars korrigált árbevétel arányos jövedelmezősége (RoS) elérte a 14,6 százalékot (2021: 13,1 százalék), a Mercedes-Benz Vans esetében mindez 11,2 százalék volt (2021: 8,3 százalék), a korrigált sajáttőke-arányos megtérülési mutató (RoE) pedig a makrogazdasági kihívások ellenére 16,8 százalék lett a Mercedes-Benz Mobility (2021: 22,0 százalék) esetében
Az átalakulás folytatódik: globális töltőhálózat bejelentése, átalakított gyártási hálózat elektromos járművek számára, 3-as szintű önvezetés jóváhagyása Nevada államban (Egyesült Államok), új partneri kapcsolatok a nyersanyag- és félvezető-ellátás biztosítása érdekében
Megnövelt osztalék: 5,2 eurós javaslat (2021: 5 euró)
Részvény-visszavásárlás: a vállalat két éven belül 4 milliárd euró értékű részvényt vásárol vissza
2023-as kilátások: a csoport bevétele eléri az előző évi szintet, miközben az EBIT valamivel a 2022-es szint alatt várható. A szabad Cash Flow az előző évi szinten, a Mercedes-Benz Cars korrigált RoS értéke 12-14, a Mercedes-Benz Vans-é pedig 9-11 százalékos szinten várható. A Mercedes-Benz Mobility korrigált RoE mutatója 12-14 százalékon várható

Stuttgart (Németország) – A Mercedes-Benz Group AG (röviden: MBG) a magasabb kategóriás személyautókra és a prémium haszongépjárművekre fókuszált, amely az erős költségoptimalizálással együtt hozzájárult az EBIT tavalyi évhez viszonyított 28 százalékos növeléséhez, amely 20,5 milliárd eurót eredményezett (2021: 16 milliárd euró), összesen 12 százalékkal növelve a bevételt 150 milliárd euróra (2021: 133,9 milliárd) ugyanezen időszak alatt.

A Daimler Truck leválását követő első évében a Mercedes-Benz Group a geopolitikai és makrogazdasági kihívások ellenére is folytatta átalakulását. Az erős eredmények a jobb nyereségességet igazolják, mindannak ellenére, hogy a Covid19 járvány, a félvezető-ellátás problémái, valamint az orosz-ukrán háború negatív hatással volt az üzletvitelre.

„Sikeresen átalakítottuk a Mercedes-Benz-t egy még nyereségesebb vállalattá, annak köszönhetően, hogy a kívánatos termékekre koncentráltunk, valamint határozottan ragaszkodtunk árréseinkhez és költségmenedzsmentünkhöz. A makrogazdasági és a globális eseményeket nem tudjuk szabályozni, de a 2022-es év kiválóan bizonyítja így is, hogy a jó irányba haladunk.” – mondta Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz Group AG vezetője.

„Az erőteljes pénzügyi eredmények mellett a csapatunk tovább gyorsította vállalatunk tempóját, amellyel vezető szerepre törekszik az elektromos technológia és az önvezetés terén. Átalakulásunk következő fejezete 2022. február 22-én, Kaliforniában fog bemutatkozni a Mercedes-Benz stratégia update megbeszélésen, amely a Mercedes-Benz operációs rendszerre (MB.OS) koncentrál” – tette hozzzá Ola Kaellenius.

Mercedes-Benz Group* 2022. Q4 2021. Q4 Változás 22/21 2022-es pénzügyi év 2021-es pénzügyi év Változás 22/21
Bevétel** 41.003 35.240 +16% 150.017  133.893  +12%
EBIT** 5.411 4.115 +31% 20.458  16.028  +28%
Korrigált EBIT** 5.071 5.044 +1% 20.655 17.158 +20%
Nettó nyereség/veszteség** 4.027 2.477 +63% 14.809 11.050 +34%
Szabad cash flow (iparági üzlet)** 2.479 1.421 +74% 8.128 7.880 +3%
Korrigált szabad cash flow (iparági üzlet)** 2.706 1.615 +68% 9.294 10.125 -8%
Egy részvényre jutó eredmény (EPS) euróban 3,72 2,24 +66% 13,55 10,00 +35%

  • a folyamatos működésből
    ** millió euróban

Felgyorsult átalakulás
A Mercedes-Benz kibővítette tisztán elektromos járműkínálatát 9 személyautóra és 4 haszongépjárműre, beleértve az új EQS SUV és EQE SUV modelleket, valamint a nemrégiben bemutatott új eSprintert. A zéró emissziós járművek előállításának növelése érdekében a Mercedes-Benz átalakította a személyautó- és haszongépjármű-gyártását, valamint új szerződéseket kötött a beszállítókkal. A Mercedes-Benz akkumulátorcelláit a Contemporary Amperex Technology Co., Ltd (CATL) új, debreceni gyára biztosítja majd. Emellett a vállalat évente átlagosan 10.000 tonna lítium-hidroxid beszállításáról szóló szerződést kötött a Rock Tech Lithium Inc. kanadai-német startuppal. Továbbá a Mercedes-Benz bejelentette terveit egy globális, nagyfeszültségű töltőhálózatra vonatkozóan, amelynek állomásai Észak-Amerikában, Európában, Kínában és egyéb főbb piacokon is elérhetők lesznek.

Befektetések, szabad cash flow és likviditás
Az iparági szabad cash flow a megelőző időszakban elért 7,9 milliárd eurós szintről 8,1 milliárd euróra emelkedett. Az iparági nettó likviditás a 2021-es év végén jegyzett 21 milliárd euróról 22,6 milliárd euróra nőtt. A csoport összesen 3,5 milliárd euró (2021: 4,6 milliárd) befektetéssel rendelkezik az ingatlanok, a gyárak és a felszerelések tekintetében. 2022-ben a kutatási és fejlesztési költések 8,5 milliárd eurót tettek ki, a megelőző év 9,1 milliárd eurós költéshez képest.
*2021-ben a Daimler teherautó üzletága is szerepelt az adatokban a szétválásig

Divíziós eredmények
A kihívásokkal teli makro ökonómiai környezetben a Mercedes-Benz Cars összesen 2.040.719 darab autót értékesített, amely 5 százalékos növekedést jelent a megelőző időszakhoz képest. 149.227 darab példánnyal az elektromos járműveket a fókuszba helyező stratégiának megfelelően a Mercedes-Benz erőteljes értékesítési eredményeket mondhatott magáénak a tisztán elektromos járművek esetében, a smartot is beleértve – mindez 67 százalékos növekedést jelent. A Top-End kategória értékesítései 8 százalékkal nőttek különösen az S-osztály 6 százalékos növekedése, valamint a tisztán elektromos EQS sikere okán, amelyből több mint 23.400 darab talált gazdára. A negyedik negyedév sikerült a legjobban a tisztán elektromos zászlóshajó számára, valamint a Mercedes-Maybach új rekordévet zárt 41 százalékos növekedéssel. A C-osztály és legnépszerűbb modellként a GLC, valamint az új EQE erős értékesítési számai a Core szegmens 9 százalékos növekedéséhez járultak hozzá. A korrigált árbevétel arányos jövedelmezőség (RoS) a Mercedes-Benz Cars esetében 14,6 százalékra emelkedett a tavalyi 13,1 százalékról. A negyedik negyedévben egyes beszállítók számára történt előrefizetés, valamint az a németországi munkavállalóknak fizetett úgynevezett „inflációs bónusz” ellenére a korrigált árbevétel arányos jövedelmezőség aránya így is magas, 13,4 százalékos értéken maradt.

Mercedes-Benz Cars 2022. Q4 2021. Q4 Változás 22/21 2022-es pénzügyi év 2021-es pénzügyi év Változás 22/21
Értékesítési darabszám 536.181 500.421 +7% 2.040.719 1.943.930 +5%

  • ebből xEV 111.046 89.161 +25% 333.490 271.847 +23%
  • ebből BEV 53.539 31.676 +69% 149.227 89.571 +67%
    Árbevétel* 30.557 25.380 +20% 111.601 96.712 +15%
    EBIT* 4.243 3.838 +11% 16.340 12.487 +31%
    Korrigált EBIT* 4.088 3.988 +3% 16.245 12.689  +28%
    RoS, százalékban 13,9 15,1 -1,2%pont 14,6 12,9 +1,7%pont
    Korrigált RoS, százalékban 13,4 15,7 -2,3%pont 14,6 13,1 +1,5%pont
    Kamat fizetés és adózás előtti Cash Flow (CFBIT)* 3.104  1.533  +102% 10.718  9.344 +15%
    Kamat fizetés és adózás előtti korrigált Cash Flow (CFBIT)* 3.233 1.646 +96% 11.413 10.714 +7%
    Korrigált készpénz-konverziós mutató 0,8 0,4 –  0,7 0,8 –
    *millió euróban

A Mercedes-Benz Vans világszerte 415.344 darab járművet adott el, haszongépjárművekből és személyszállítókból álló különösen versenyképes portfóliójának köszönhetően, annak ellenére, hogy az ellátásban és a logisztika területén is számos kihívással kellett szembenéznie. A 2022-es évben 15.000 elektromos egyterű személyszállító és haszongépjármű talált gazdára, amely 15%-os növekedést eredményezett a megelőző időszakhoz képest, amelynek nagyjából kétharmada haszongépjármű volt. A korrigált árbevétel arányos jövedelmezőség (RoS) a Mercedes-Benz Vans esetében 11,2 százalékra nőtt a megelőző időszakban elért, 8,3 százalékos eredményhez képest. A tavalyi évben mutatkozott be a tisztán elektromos eCitan és EQT (kombinált áramfogyasztás (WLTP): 18,99 kWh/100 km; kombinált CO2-kibocsátás (WLTP): 0 g/km), így immár a teljes termékkínálat rendelkezik elektromos alternatívával. Az új eSprinter néhány nappal ezelőtt ünnepelhette a világpremierjét.

Mercedes-Benz Vans 2022. Q4 2021. Q4 Változás 22/21 2022-es pénzügyi év 2021-es pénzügyi év Változás 22/21
Értékesítési darabszám 122.733 111.499 +10% 415.344 386.239 +8%
Árbevétel* 5.114 4.122 +24% 17.217 14.735 +17%
EBIT* 670 256 +162% 1.897 1.143 +66%
Korrigált EBIT* 501 294 +70% 1.927 1.229 +57%
RoS, százalékban 13,1 6,2 +6,9%pont 11,0 7,8 +3,2%pont
Korrigált RoS, százalékban 9,8 7,1 +2,7%pont 11,2 8,3 +2,9%pont
Kamat fizetés és adózás előtti Cash Flow (CFBIT)* 665 519 +28% 1.731 826 +110%
Kamat fizetés és adózás előtti korrigált Cash Flow (CFBIT)* 740 592 +25% 2.039 1.581 +29%
Korrigált készpénz-konverziós mutató 1,5 2,0 – 1,1 1,3 –
*millió euróban

A Mercedes-Benz Mobility új üzletei 58 milliárd euróra csökkentek, a megelőző évben elért 63,6 milliárd euróhoz képest. Ugyanakkor az előző évi érték még magában foglalta a Daimler Trucks & Buses számait, mielőtt még a Daimler teherautó üzletága kivált a cégcsoportból. 2022 végén a szerződésállomány 132,4 milliárd eurót tett ki, ami megegyezik az előző évi 133,7 milliárd eurós szinttel. A finanszírozott és lízingelt elektromos és hibrid járművek esetében a Mercedes-Benz Mobility jelentősen növelte szerződéseit a megelőző év hasonló időszakához viszonyítva. Összességében a 2022-es korrigált EBIT a 2021-es 3,4 milliárd eurós szinthez képest 2,4 milliárd euróra csökkent, amit a visszafogott gazdasági kilátások miatti hitelkockázati költségek növekedése, valamint a magasabb refinanszírozási költségek és a Daimler Truck kiválását követő alacsonyabb volumenek okoztak. Ennek hatására a korrigált sajáttőke-arányos megtérülés (RoE) 16,8 százalékos értéke nem érte el a megelőző évi 22 százalékos szintet.

Mercedes-Benz Mobility 2022. Q4 2021. Q4 Változás 22/21 2022-es pénzügyi év 2021-es pénzügyi év Változás 22/21
Bevétel* 6.858 7.246 -5% 26.954 27.941 -4%
Új üzlet* 15.121 15.043 +1% 58.031 63.631 -9%
Szerződések (December 31.)* 132.379 133.687 -1% 132.379 133.687 -1%
EBIT* 494 882 -44% 2.428 3.493 -30%
Korrigált EBIT* 494 885 -44% 2.428 3.449 -30%
Sajáttőke-arányos megtérülés (RoE) százalékban 14,0 21,6 -7,6%pont 16,8 22,3 -5,5%pont
Korrigált sajáttőke-arányos megtérülés (RoE) százalékban 14,0 21,7 -7,7%pont 16,8 22,0 -5,2%pont
*millió euróban

Osztalék és részvény-visszavásárlás
A 2023. május 3-án kezdődő Éves Általános Közgyűlésen (Annual General Meeting) a vezetőség és a felügyelőbizottság részvényenként 5,2 eurós osztalékot javasol majd (2021: 5 euró), 2022-re a teljes kifizetés így elérné az 5,6 milliárd eurót (2021: 5,35 milliárd euró).
A vállalat tőkestruktúrájának optimalizálása, valamint az értékteremtése érdekében a Mercedes-Benz bejelentette, hogy négymilliárd euró értékben (az előre nem látható költségek nélkül) vásárolja vissza saját részvényeit a tőzsdén két éves időtaram alatt, a visszavásárolt részvényeket pedig következetesen megszüntetik. A jelentős működési teljesítmény és a folyamatos, erős készpénzteremtés révén a program már 2023 márciusában megkezdődik. A visszavásárlást a Mercedes-Benz várható jövőbeli felesleges szabad cash flow-ja finanszírozza, amely teljesen egybevág a vállalat stratégiai prioritásaival és osztalékpolitikájával. A Mercedes-Benz továbbra is elkötelezett az erőteljes hitelértékelése és hitelcéljai tekintetében, és szeretné megőrizni a főbb minősítési irodák „A” értékelését. A részvény-visszavásárlási program további részleteit a vállalat külön, a program megkezdésekor jelenti majd be.

Kitekintés
A globális gazdasági helyzet kivételesen magas fokú bizonytalanságot jelent a geopolitikai és makrogazdasági fejlemények, mint például az ukrajnai háború, a Kína, az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok közötti kereskedelem változása, valamint a Covid 19 járvány további terjedése tekintetében. Ez hatással lehet az ellátási láncokra és a nyersanyagok, valamint az energia áraira. Emellett a kamatok emelkedése inflációs hatást generál az ügyfelek, a vállalkozások és az érintett bankok számára, emellett pedig a gazdasági fejlődés előrelátható lassulása is megnehezíti a prognózisokat. A globális félvezetőhiány enyhül, ugyanakkor egyedi esetek továbbra is fennállnak, amelyek megnehezítik a megfelelő ellátás biztosítását.
Általános kereslet: Európában a bejövő megrendelések lassulnak, de a megrendelési állomány maradéktalanul alátámasztja az első féléves értékesítéseket. Az Amerikai Egyesült Államokban a kereslet jó szinten van, Kínában a negyedik negyedéves Covid 19 hatások átgyűrűznek az első negyedévre is, azonban. az előzetes jelzések szerint a kínai újév után a lendület visszatér.

Értékesítési várakozások: a vállalat megfontoltan vélekedik, és a Mercedes-Benz Cars esetében az előző évi eladási számokkal kalkulál. Köszönhetően a portfólió új modelljeinek, mint például az új EQS SUV-nak és a később érkező Mercedes-EQS SUV-nak a Top-End értékesítések várhatóan megelőzik az előző évit. A tisztán elektromos járművek értékesítése várhatóan megduplázódik, a korrigált RoS várhatóan 12 és 14 százalék között lesz. A nettó árak várhatóan kis mértékben emelkednek majd, a jelenlegi kalkulációk alapján ez kompenzálja az inflációból, az ellátási lánc akadozásából és az egyéb tényezőkből eredő költségnövekedést. A használtautó szektor várhatóan kis mértékben csökken majd a 2022-es évhez viszonyítva. A kutatási és fejlesztési költések várhatóan kis mértékben megelőzik majd az előző évi szintet, a tárgyi eszközökbe és berendezésekbe történő befektetések jelentősen növekednek, főleg az MMA platform érkezése révén.

A Mercedes-Benz Vans értékesítései összességében egyenletesek, a korrigált RoS pedig 9-11 százalék közé várható. A nettó árazás várhatóan nem változik, a jelenlegi kalkulációk alapján ez lefedi az inflációból, az ellátási lánc akadozásából és az egyéb tényezőkből eredő költségnövekedést. A VAN.EA elektromos platformhoz köthető beruházások miatt a tárgyi eszközökre és berendezésekre, valamint a kutatás-fejlesztésre fordított kiadások jelentősen meghaladják az előző évi szintet.

A Mercedes-Benz Mobility portfóliója kismértékben csökken. a korrigált RoE várhatóan 12 és 14 százalék között lesz 2023-ban. Ez magában foglalja a működési költségek (OpEx) növekedését, amelyet a nemrégiben bejelentett töltőhálózat fejlesztése eredményez.

A Mercedes-Benz Group várakozásai szerint a csoport 2023-as bevételei a megelőző évi szinten maradnak. A továbbra is kihívásokban bővelkedő piaci környezetben a csoport várakozása alapján az EBIT valamivel az előző évi alatt lesz a szegmensek változásainak következtében. A Mercedes-Benz Group várakozásai szerint az iparági szabad cash flow a korábbi év szintjén lesz 2023-ban. Ehhez nagyobb mértékű adófizetés várható, mint az előző évben.

A Mercedes-Benz Group számításai alapján az új személyautók átlagos szén-dioxid-kibocsátása Európában (EU, Norvégia és Izland) 2023-ban jelentősen csökkenni fog az előző évhez viszonyítva. Az elektromos járműflotta további bővítésével feltételezhető, hogy 2023-ban is sikerül teljesíteni az európai szén-dioxid-kibocsátási előírásokat.