Metrókoncert a közlekedési kultúra napján

A BKK a felsorolt célok elérése érdekében számos lépést tett az elmúlt időszakban:

Megalkotta Budapest közlekedésbiztonsági stratégiáját

A Közlekedésbiztonsági Stratégia célja az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a halálos közúti balesetek számát Budapesten. Ennek alapja, hogy

  • éjjel-nappal működő traffipaxok legyenek legalább 100 helyszínen;
  • a 30-as zónával, vagy lakó-pihenő övezetekkel védett lakóterületek duplájára nőjenek;
  • csökkenjenek a sebességhatárok a belvárosban;
  • megvalósuljon a zebramegújítási program;
  • folyamatos legyen az intézményi együttműködés és a lakossági szemléletformálás.

Felújította a Blaha Lujza teret, és megújul a Lánchíd

A főváros klímavédelmi akciótervéhez kapcsolódva ligetes-fás találkozóhellyé, barátságos, hangulatos, rendezett köztérré alakította át a Blaha Lujza teret. 

Hamarosan véget ér a Lánchíd felújítása is. A megnyitás előtt a budapestiek dönthetnek a híd végleges forgalmi rendjéről. Az elmúlt hónapokban ugyanis csak a közösségi közlekedés autóbuszai, a taxik, motorok, kerékpárok, rollerek, illetve a megkülönböztető jelzéssel ellátott járművek közlekedhettek a Lánchídon. A gyalogosok mindenképpen birtokba vehetik a hidat a megnyitás után, a személyautók azonban elképzelhető, hogy továbbra sem használhatják – legalábbis, ha a BKK közlekedési szakembereinek vizsgálati eredményeit is figyelembe veszik a budapestiek a döntés meghozatalakor, és az autómentes Lánchíd, a tisztább levegő, a gyorsabb buszok és kevesebb dugó mellett döntenek.

Akadálymentesebbé tette a közlekedést

A Budapesti Közlekedési Központ csatlakozott ahhoz a nemzetközi egyezményhez, amelyben a világ nagy közlekedési, technológiai és fogyatékossággal élő emberek érdekvédelmi szervezetei vállalják, hogy közösen dolgoznak az akadálymentes, mindenki számára elérhető közlekedésért. A nyilatkozattal összhangban:

  • csak alacsony padlós autóbuszok közlekednek 2022 őszétől a fővárosban;
  • az alacsony padlós trolibuszok száma is folyamatosan növekszik az új Solaris trolibusz-beszerzéseknek köszönhetően;
  • az M3-as metró felújítását követően a metrómegállók akadálymentesen megközelíthetővé válnak;
  • a Határ úti aluljáró akadálymentessé válik;
  • gyalogátkelőhelyek létesültek a Blaha Lujza téren, a Lehel tér, az Újpest központ, a Dózsa György úti és a Határ úti csomópontban;
  • akadálymentes lett a bkk.hu a látássérült emberek számára, és a BudapestGO applikáción is fejlesztések zajlanak az akadálymentes használatóság érdekében.

Javította az utasok biztonságérzetét

Gördülékenyebbé, utasbaráttá vált a jegyellenőrzés azáltal, hogy 2020-tól saját állományban lévő utaskoordinátorok – jellemzően a metróbejáratoknál – végzik a jegyellenőrzést, illetve a tájékoztatásban is segítséget nyújtanak. A hatóságokkal – a BRFK-val és a FÖRI-vel – való együttműködés is minőségi változást hozott az ügyfélkiszolgálás területén: a vagyonőrök mellett a hatósági személyek időszakos jelenléte is növeli a biztonságot a BKK-járatokon és a megállókban.

Látványosan fejlesztette Budapest járműparkját

A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése is hangsúlyos. Az elmúlt években indított jelentős járműparkfejlesztés rengeteget javított a fővárosi közösségi közlekedés színvonalán. A fejlesztés egyik zászlóshajójának a CAF-villamosok számítanak, amelyek a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal – tágas férőhely, légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák – fokozzák a Budapesten utazók komfortérzetét. Pár napja újabb korszerű, alacsony padlós trolibuszok álltak forgalomba, a következő hónapokban pedig jelentősen megújul a főváros buszflottája is. A BKK megrendelésére, az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében májustól júliusig 75 szóló és 75 csuklós klimatizált, alacsony padlós és környezetbarát autóbusz érkezik Budapestre, ahol az új járművek az eddiginél is magasabb színvonalon szolgálják az utasok kényelmét.

Fejleszti a főváros kerékpáros útvonalait

Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében összesen bruttó 8,22 milliárd forint jut arra, hogy kerékpárosbaráttá alakítsák a fővárosi úthálózat bizonyos részeit. A budapesti kerékpározással ismerkedők új útvonalakat fedezhetnek fel, újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, és fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé.

Akciósorozatot indított, hogy Budapest tisztább, szebb legyen

A BKK elkötelezett amellett, hogy a főváros tulajdonában lévő közszolgáltatókkal, valamint állami és civil szervezetekkel szorosan együttműködve élhetőbbé tegye Budapestet. Ezért 2021 óta rendszeresen kezdeményez a mindennapi alapfeladatok ellátásán felüli akciókat, amikor március és október között tervezetten havonta két alkalommal jelennek meg egy-egy fontosabb csomópontban.

Budapesti Közlekedési Központ

BKV Zrt.