Miért lőttek ki a használtautó árak?

Már nemcsak a Das Blogon, hanem a Das WeltAuto podcast műsorán, a Neppermentes övezeten, is megismerhetik az érdeklődők a használt autó vásárlásával kapcsolatos tudnivalókat. Az adás állandó házigazdája Tőrös Balázs, a Das WeltAuto márkanagykövete, televíziós műsorvezető.

Mostanában még azok is az autóárak megugrásáról beszélnek, akik éppen nem tervezik a vásárlást, ezért ezt a kérdést járja körbe a podcast állandó beszélgetőpartnere Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, valamint az első rész vendége Karancsy László, a Porsche Buda használt autó értékesítője.

„Az elmúlt év márciusában, amikor hazánkban berobbant a világjárvány minden negatív hatása, az autókereskedelmet is sokk érte: sokan tartottak attól, hogy hasonló gazdasági válság jön, mint 2008-ban. A félelmeket táplálta, hogy tavaly áprilisban néhány finanszírozó dömpingáron kezdett autókat értékesíteni” – mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója kiemelve ugyanakkor, hogy amikor megnyithattak a kereskedések, az emberek megrohamozták a szalonokat, és nagyjából négy hónap alatt felvásárolták az akkori készletet, így a forgalomnövekedés robbanásszerű volt.

Karancsy László, a Porsche Buda használt autó értékesítője hozzátette, hogy a koronavírus-járvány kezdetén sok autó érkezett vissza a különböző visszavásárlási lehetőségek révén a kereskedésekhez, amelyek árukészlete jelentősen megnőtt, viszont a lezárások miatt a vevők nem jutottak el a kereskedésekbe. 

Eközben az új autók ára érezhetően növekedni kezdett, sőt a megrendelt modellekre való várakozási idő is megnőtt, mert a lezárások miatt az autógyárak nem jutottak alkatrészekhez.

Ebben a helyzetben a vállalkozások nem tudták új kocsikkal bővíteni a céges flottát, így elkezdték vásárolni a fiatal használt autókat. Mindezt persze észrevették a magánemberek is, és csatlakoztak a trendhez: az idősebb járműveket nem újra, hanem fiatalabbra kezdték cserélni. Ráadásul a járvány miatt olyanok is elkezdtek autót venni, akiknek korábban nem volt rá szüksége, vagy csak egy volt a családban, viszont a fertőzésveszély miatt nem akartak tömegközlekedéssel járni.

Mivel egyre kevesebb autó maradt a kereskedésekben, a beindult kereslet felhajtotta az árakat, ugyanakkor a forint gyengülése is jelentős hatással volt a vételár-emelkedésre.

A podcastot hallgatva az is kiderül, mennyivel nőtt az autók ára, melyik szegmensre milyen hatással volt az áremelkedés, és milyen típusú járműveket vásároltak inkább a vevők.

A Neppermentes övezet adásai elérhetőek a Spotify, az Apple Podcast, a Deezer, az Amazon és a Google Podcast csatornán.