Minden, amit az új generációs Toyota Hiluxról tudni vélünk

Egy január végén benyújtott szabadalmi igényből kiderült, hogy hogyan fog kinézni a világ legnagyobb számban értékesített kompakt pickupjának utódja. A Hilux nem csak formailag, de technológiai tartalmát tekintve is vadonatúj vizekre evez.

Immár több mint egy éve, hogy a Toyota vázolta globális villamosítási terveit. Akkor másfél tucatnyi, eltérő részletességgel kidolgozott modellt és prototípust mutattak be, köztük egy kompakt pickupot. Ez utóbbi formavilága nagy vonalakban a vadonatúj Tundra stílusát idézte, részleteket pedig nem árultak el a járműről, így a Toyotának nem kellett állást foglalnia az azonnal felmerülő kérdésben, hogy ez az elektromos pickup az öregedő, középkategóriás Toyota Tacoma vagy a generációváltásra szintén megérett, kompakt Toyota Hilux méretosztályában lép-e majd színre.

A kérdésre részben választ adtak azok a grafikák, amelyek egy 2023. január végén, Brazíliában benyújtott szabadalmi bejegyzésben szerepeltek. A tengerentúli sajtó azonnal a leendő Tacoma előfutáraként értelmezte az ezeken látható járművet, a józanabb gondolkodók viszont rávilágítottak, hogy Brazíliában – ahogy a világ túlnyomó részén – a Tacoma nem kapható, elérhető viszont a Hilux. A finom részletektől megfosztott grafikák tehát egészen bizonyos, hogy a Hiluxot ábrázolják – ami azonban nem zárja ki a lehetőséget, hogy a Tacoma is pont így fog kinézni.

Egészen az 1990-es évek derekáig ugyanis a Hilux volt a Toyota egyetlen globális platós kisteherautója. Észak-Amerikában ekkor gyors egymás utánban két, eltérő karakterű modellel váltották ki a típust: a T100 a nagy teherbírású haszonjárművet igénylő vevőket, a Tacoma pedig a kényelemorientált felhasználókat volt hivatott kiszolgálni. A Tacoma és a Tundra (a rövid életű T100 utódmodellje) azóta komoly fejlődésen ment keresztül. Az egykor a Hiluxnál is kisebb Tacoma mára bő fél méterrel túlnőtt testvérén, a hatalmas Tundra pedig 2021-ben teljes átalakuláson esett át: ultramodern műszaki platformja a világ egyik legintelligensebb, legbiztonságosabb pickupjává, opciós hibrid hajtáslánca pedig az egyik legtisztább üzeművé teszi.

Ez a TNGA-F platform jó lehetőséget kínált arra a tevékenysége minden területén az erőforrások optimalizálására törekvő Toyota számára, hogy visszatérjen a gyökerekhez, és közel harmincévnyi különlét után ismét egyesítse – vagy legalábbis minden eddiginél közelebb hozza egymáshoz – két kisebb pickupját. Az nem valószínű, hogy ténylegesen egybeolvadna a két modell. Sokkal valószínűbb, hogy nagyon hasonló műszaki tartalommal és formavilággal készül majd a két modell, amelyek így érdemben csak méreteikben, illetve részben motorizáltságukban mutatnak majd eltérést.

Habár így elviekben nem sok meglepetést tartogat az új Hilux – hiszen a mellékelt grafikákon is látható, tervezett dizájnjával már 2021 decemberében megismerkedtünk, a műszaki tartalomról pedig a Tundra, illetve az azzal rokon Land Cruiser 300 adhat elképzelést –, érdemes összegezni mindazt, amit tudni vélünk az autóról. A TNGA-F platform legnagyobb újdonsága a full hibrid hajtáslánc megjelenése: a 3,5 literes V6-os turbómotor köré épülő rendszert 2022-ben beválasztották az év legjobb hajtásláncai közé, de nem kevésbé fontos a vezetőtámogató funkciók és online kommunikációs rendszerek minden korábbinál szélesebb körű alkalmazása sem.

Ez utóbbiakra az időközben megjelent kémfotók alapján következtethetünk: a Hilux/Tacoma lencsevégre kapott prototípusának szinte teljesen lefóliázott műszerfalán tekintélyes méretű, fekvő formátumú érintőképernyő körvonalai voltak kivehetők. Afelől nincs kétség, hogy ezen a téren minimális lesz az eltérés a felsőkategóriás Tundra és a kisebb pickup(ok) között. Ugyanakkor feleslegesen nagy volna az autóba a 3.5 V6 alapú hibrid hajtáslánc; helyette a Toyota RAV4-ből ismerős 2,5 literes, soros négyhengeres full hibridre számítunk.  Nem kizárt, hogy a globális Hilux modellcsaládban is megjelenik ez a benzin-elektromos hajtási opció, ugyanakkor szinte bizonyos, hogy a kínálatban marad a dízelmotor – legalábbis Európában. Ne feledjük továbbá, hogy a leendő Hilux dizájnjával először egy akkumulátoros elektromos pickup formatanulmányaként találkoztunk, illetve azt se, hogy a Toyota tavaly decemberben már bemutatta egy villanymotoros, zéró károsanyag-kibocsátású Hilux prototípusát.

Ha a hibrid vs. dízelmotor kérdésben nem is jut dűlőre egymással az észak-amerikai és a globális piac, az elkövetkező években a világ minden pontján folyamatosan növekvő keresletre lehet számítani az akkumulátoros elektromos (BEV) pickupok piacán. Itt pedig különlegesen kedvező pozícióban van a Toyota kompakt platósa, hiszen legtöbb vetélytársa felsőbb méretosztályban kínál emissziómentes logisztikai megoldást az ügyfeleknek, így a Hilux/Tacoma könnyebb, olcsóbb és takarékosabb alternatívát kínálhat a villany-haszonjárművek piacán.

Fotók: Toyota, Motor1.com