Minden idők legerősebb Golfja az idei Golf R „20 Years”

Az idősebbek még emlékeznek, egykor mekkora híre volt a VR6 Golfnak, amely éppen húsz éve, 2002 nyarán ütött magának jó nagy helyet a sportos izomautók piacán. Mondhatjuk: természetesen, hiszen a 3,2 literes, 241 lovas hathengeres V-motornak már a hangja is elzsibbasztotta az embert. Menet közben pedig az összkerékhajtás, a maga idejében páratlan menetdinamikai képességek, az exkluzív dizájn és a felszereltség egy csapásra meggyőzte a vásárlókat, így a Golf R32 a tervezettnél háromszor nagyobb darabszámban kelt el.

Azóta több mint 260 ezer R-modell talált gazdára világszerte, és a Volkswagen most a Golf R „20 Years” jubileumi modellel ünnepli a Golf R sorozat huszadik évfordulóját.

A jubileumi Golf R 333 lóerős kétliteres, négyhengeres turbómotorjának teljesítménye 13 lóerővel nagyobb, mint a jelenlegi Golf R-é, így lett minden idők legerősebb Golfja. A rajongók vélhető bánatára azonban a Volkswagen csupán egy évig, 2023 közepéig kínálja Golf R „20 Years” modelljét.

De mit is tud az újdonság?

Az emelt teljesítményről már szóltunk, de azt is ki kell emelni, hogy az eddig csak extrafelszerelésként rendelhető – a Golf 8 R kínálatából ismert – „R-Performance” csomag az alapfelszereltséghez tartozik.

Ebben olyan finom dolgok vannak, mint a Járműdinamikai menedzsmenttel (Vehicle Dynamics Manager) kombinált R-Performance kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás (R-Performance Torque Vectoring), valamint a „Special” és a „Drift” menetprofil.

A „Special” menetprofilt a Nürburgring Nordschleife-szakaszán fejlesztették ki, minden meghatározó hajtásrendszer-paraméterét – a 4MOTION összkerékhajtást is beleértve – az igényes versenypályákra adaptálva. Az eredmény pedig a hatékony vonóerőátadási képességek és a fokozott menetstabilitás mellett elérhető nagyobb kanyarsebességekben mutatkozik meg. A zárt pályákra konfigurált „Drift” menetprofillal maradéktalanul megtapasztalhatók a Golf R „20 Years” performance-hajtásrendszerének képességei. Az Elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) modellspecifikus szabályzása – automatikus váltás az ESC Sport üzemmódra – és az összkerékhajtással megvalósított vonóerőelosztás révén – „Drift” beállítás az R-Performance kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzással (R-Performance Torque Vectoring) kiegészített 4MOTION összkerékhajtás rendszerében – célzott túlkormányozottsággal kiváltott és pontosan kontrollálható drift-manőverekre is lehetőség nyílik.

Az összeállítás exkluzív dizájnkülönlegességekkel is igényesebbé teszi az új modellváltozatot, a hátsó tetőlégterelő például e modell versenysport-karakterét hangsúlyozza. A Golf R „20 Years” alapkivitele 19 hüvelykes „Estoril” dizájn szerinti könnyűfém keréktárcsákkal gördül le a szerelőszalagról.

A turbófeltöltő a megfelelő előterhelés révén a motor részterhelési üzemállapotai során is folyamatosan kellő fordulatszámon dolgozik, így dinamikusabb vonóerő-karakterisztikát tesz lehetővé a gyorsítások alkalmával. A motorféküzemben nyitott fojtószelep szintén a dinamikusabb menetteljesítményeket szolgálja, a gázelvételt követő újbóli gyorsításkor ugyanis a motor forgatónyomatékának gyorsabb felépülésével jól érzékelhetően érzékenyebb gázadási reakciókat kölcsönöz az erőforrás számára. A Golf R „20 Years” ennek megfelelően még dinamikusabb a sportos menethelyzetekben.

Golf R történelem:

Golf R32 (2002)

Golf 5 R32 (2005)

Golf 6 R (2009)

Golf 7 R (2013)

Golf 8 R (2020) 

Ez utóbbi világpremierje 2020 novemberében volt, és 320 lóerős teljesítményével, valamint 420 newtonméter maximális forgatónyomatékával mindegyik korábbi Golf R modellt felülmúlja. Álló helyzetből mindössze 4,7 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás tempót, és 270 kilométeres végsebességét az elektronika korlátozza 250 kilométer/órára.