Mit tudnak a legegyszerűbb hibridek?

A hibrid szó ma szinte mindenkinek ismerősen cseng. A lágy hibid, mild hibrid szavakra azonban már sokan értetlenül forgatják a fejüket. Elektromos autókról van szó, nem? Mitől lágy? Mennyire drága egy ilyen autó, és mik az előnyei? Tarts velünk, és minden kérdésedre választ kapsz!

Ismétlés: a hibrid autók

Az elektromos autók megjelenésével párhuzamosan hibrid modellek is feltűntek. Ahogy a nevük is jelzik, ezek a belső égésű motoros autók és az elektromos autók keverékét jelentik. A hibrid hajtásláncú autók rendelkeznek egy hagyományos robbanómotorral, illetve egy elektromos motorral. Ez utóbbit egy akkumulátor hajtja meg, és az elektromos hatótáv az akkumulátor méretétől függ. A hibrid autók nagy előnye az alacsonyabb üzemenyag fogyasztás, ugyanis ezek a járművek képesek regeneratív fékezésre. A hibrid autók a magyar jogban elektromos autónak minősülnek. A lágy hibridek már nem, a későbbiekben tisztázzuk is, hogy miért.

Regeneratív fékezés: a hibrid és lágy hibrid autók szuperereje

A regeneratív fékezés lényege, hogy fékezéskor az autó mozgási energiáját visszatáplálják az akkumulátorba. Ezt legtöbb esetben egy generátor segítségével teszik meg. Hogyan képzeld ezt el?

Gondolj például egy szélerőműre, ami mozgási energiából hoz létre áramot. Nos, az autó kereke ugyanúgy forog, mint a szélerőmű lapátjai, és ezt a mozgási energiát egy hasonló felépítésű generátorral ugyanúgy árammá lehet alakítani. Tehát miközben fékezed az autót, mellé energiát “spájzolsz be” az akkumulátorba. Regeneratív fékezés nélkül ez az energia a fékrendszer “fűtésére” megy el, és lényegében kidobtuk az ablakon a korábban gyorsításra használt energiát, azaz üzemanyagot.

Innen már könnyen sejthető, hogy ez az energiamegtakarítás hol fog jól jönni: alacsonyabb lesz a fogyasztás. Főképp városi közlekedés során, ahol sokat kell gyorsítani és fékezni, érezhetően kevesebbet fogyaszt egy hibrid autó.

Ennek nemcsak a pénztárcánk fog örülni. Hanem a környezetünknek is jót teszünk, ugyanis kevesebb szén-dioxidot és káros anyagot fogunk a légkörbe bocsátani. Az EU-n belül pedig fontos szempont az is, hogy a gyártók le tudják-e szorítani az autó fogyasztását 95 g CO2/g alá.

Mit kell érteni ez alatt?

Hogy flotta szinten, tehát a gyártó összes gyártott autóját nézve el kell érni ezt az átlagos értéket. Ha nem sikerül, akkor egy plusz díjat kell fizetniük. Amitől pedig ismét a fogyasztók által vásárolt autók lesznek drágábbak. A gyártók azért is preferálják a hibrid modelleket, mert segítségükkel sokkal könnyebben elérik ezt az értéket, így nem kell büntetést fizetniük, és olcsóbban adhatnak el autókat.

A hibrid tehát szuper dolog!

Mi a különbség a hibrid és a lágy hibrid vagy mild hibrid autók között?

A sima hibrid autók képesek tisztán elektromos üzemre. Ez típustól és kategóriától függően eltérő elektromos hatótávot jelent, és ehhez egy elég nagy kapacitású akkumulátorral van szükségük. Egy elég komoly akkumulátor pedig drága és nehéz, így a bekerülési költség is magas, és az autó fogyasztását is megdobja valamivel. Természetesen így is nettó előnyről van szó, de említést kell tenni ezekről a tényekről.

A mild hibrid autók ezzel szemben nem képesek tisztán elektromos üzemre. Csupán indításkor és gyorsításkor használják fel az akkumulátorban eltárolt energiát. Mivel a hagyományos robbanómotorok hatékonysága pont gyorsításkor, alacsony fordulatszámon alacsony, nagyon jól jön nekik a segítség. Kevesebbet fognak fogyasztani, és kisebb lesz a károsanyag-kibocsátás.

A lágy hibridek vagy mild hibridek előnyei a városi közlekedésben domborodnak ki leginkább. A városi közlekedés során jóval kevesebbet fogyaszt egy hibrid vagy lágy hibrid autó.

A mild hibridek vagy lágy hibridek előnyei

  1. A lágy hibrid autók tehát regeneratív fékezéssel energiát takarítanak meg, és ezt az energiát induláskor és gyorsításkor felhasználva rásegítenek a belsőégésű motor működésére.
  2. Emiatt nemcsak a fogyasztás lesz kisebb, de a motorok élettartama is nő. Emellett nő a fékrendszer élettartama is, ugyanis a generátor leveszi róla a terhelés egy jelentős részét.
  3. A nagyobb élettartam pedig alacsonyabb szervizköltségeket jelent.

A technológia további előnye, hogy a mild hibridek kis kapacitású, emiatt olcsó és könnyű akkumulátorokat használnak. Emiatt kedvezőbb árú, egyre szélesebb körben elterjedt technológiáról van szó. A számos pénzben kifejezhető előny mellett pedig sokkal simább, olajozottabb lesz az autó elindulása és a gyorsítás, így a vezetési élményhez is jobb.

További érdekességek a lágy hibridek elektronikájáról

Akit érdekel a villanyautózás, jó eséllyel jártas már kicsit az elektromos autók akkucsomagjában használt elektronikában. Tudja például, hogy egy elektromos autó akkumulátort nem lehet teljesen feltölteni vagy lemeríteni, mert csökkentené az akkumulátor élettartamát és kapacitását. Ezt egy bonyolult elektronikai szabályozórendszer segítségével teszi meg. A mild hibridekben ugyanez a megoldás működik: bár jóval kisebb akkumulátorokról van szó, a gyártók így gondoskodnak róla, hogy minél tartósabbak legyenek.

Ezen túl az elektronika feladata az is, hogy (majdnem, lásd a fenti bekezdést) teljesen feltöltött akkumulátor esetén a következő gyorsításba ennek egy részét beletáplálja. Így utána ismét lesz szabad kapacitás, hogy a következő fékezéskor képes legyen energia eltárolására.

schiller