Mit tudnak azok, akik bringával és vonattal ingáznak?

Tudják, hogyan kombinálják a legoptimálisabban a vonat nyújtotta gondtalan kényelmet, és a mindennapi kerékpározás örömét. Szerencsére mindenkinek egyre több lehetősége nyílik erre.

Megszokhattuk már, hogy egyre több olyan vasúti szerelvény közlekedik, ahol tudunk kerékpárt szállítani, és mind többen élünk is ezzel a lehetőséggel. A MÁV legfrissebb adatai szerint tavaly a vonattal kerékpárt szállítók száma 35 százalékkal volt magasabb, mint az előző évben, június utolsó hétvégéjén 12 ezer utas vitte magával a kerékpárját. Ezek az adatok ugyan nagyrészt a hétvégi kerékpáros túrázóknak köszönhetők, de hétköznap is mind többen használják a vonat-bicikli kombinációt a munkába járásra, főként a nagyobb városok vonzáskörzetében, 2021. június 27-ig 420 ezer kerékpáros utas volt a vonatokon.

De vajon miért? Mit tudnak ők, amit mások – például a Budapestre ingázók kétharmada – nem? Például, hogy hiába indulnának autóval, ha az utakon csak a torlódás fogadja őket munkába menet. 

Tudják, hogy ha a vonat-kerékpár vagy kerékpár-vonat, sőt kerékpár-vonat-kerékpár kombinációt választják, búcsút mondhatnak a dugóban ücsörgésnek. Sőt, kiaknázhatják mindkét közlekedési eszköz előnyeit: nem csak időt, benzint és parkolódíjat spórolhatnak, de vonaton utazva még van idő átolvasni a reggeli híreket, átnézni az e-maileket, vagy csak pihenni még egyet, kerékpáron pedig feltankolhatnak boldogsághormonokkal, karban tarthatják fizikai, egészségügyi állapotukat, nem utolsó sorban rengeteg szennyező anyag felesleges kibocsátását előzhetik meg, sőt barátságosabbá is tehetik a várost.

Szerencsére egyre több lehetőség is van arra, hogy kihasználjuk a vasúti-kerékpáros intermodialitás előnyeit. Még csak arra sincs feltétlenül szükség, hogy minden reggel magunkkal vigyük a vonaton a kerékpárunkat – amit amúgy egyre több járaton tehetünk meg -, hiszen sorra épülnek az elővárosi állomásokon a B+R kerékpártárolók, ahol egész napra otthagyhatjuk a drótszamarat. A Budapest Fejlesztési Központ például áprilisban jelentette be, hogy nyolc vasútvonal 50 megállójában több mint nyolcezer kerékpártároló épül Budapesten és az elővárosokban a MÁV-Volán-Csoporttal közösen, valamint a HÉV-vonalak mentén a közeljövőben.

A városba beérve pedig választhatjuk a tömegközlekedést vagy még inkább a több nagyobb településen elérhető közösségi kerékpárokat, mint amilyen Budapesten a Mol-Bubi, Győrben a GyőrBike, Pécsen a Pécsike és így tovább. Választhatjuk persze a két kerékpáros megoldást is, amikor indulási és érkezési állomásunkon is vár minket egy-egy saját kerékpár a tárolóban lezárva.

Az biztos, hogy bárhogy is választunk, a vasút és a kerékpár kombinációjánál – tekintetbe véve az egyéni és társadalmi előnyök összességét -, nem egykönnyen találhatunk fenntarthatóbb, kényelmesebb, egészségesebb, környezet-, város- és pénztárcabarátabb módszert az ingázásra. Azt pedig, hogy erre minél többen ébredjenek rá a bringazzamunkaba.hu kampányai is segítik.