Módosított előrejelzés

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2021. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról

MGE 2021. évre vonatkozó új gépjármű piaci előrejelzése

2021. előrejelzés 2020-as tényhez képest

Személygépkocsik 140 000 (126 000)10% (0%)

(ezen belül nulla lokális kibocsátású gépkocsi: 4000 (3000) 30% (8%)

Kishaszon járművek 25 000 (22 000)13% (0%)

Nagyhaszon járművek 4 000 18%

Motorkerékpárok 4 600 7%

Autóbuszok 700 10%

Közúti pótkocsik 2 750 25%

Az előrejelzések során abból a feltételezésből indultunk ki, hogy a pandémia, a megelőző vakcina megjelenésével további gazdasági nehézséget nem okoz és az élet fokozatosan normalizálódik.

Ennek jegyében a kereskedések és a szervizek rendes nyitvatartással dolgozhatnak, természetesen a hatályos járványügyi előírások teljes betartásával.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a környezetvédelmi szabványok változása miatt a személyautó meghajtás körüli kommunikáció még le nem tisztult helyzete, az ugyanerre az okra és az árfolyamra visszavezethető drágulás következtében a piac lassulása figyelhető meg, így az előrejelzés némi módosítására van szükség. A módosított előrejelzést a fenti táblázatban pirossal jelöltük. A haszonjárművek és a motorok esetében az előrejelzés újragondolásával megvárjuk a nyár végét.

Új személygépjárművek és kishaszon járművek

A teljes első forgalomba helyezés adatai, valamint a 6 hónapon belüli kivonások2021. júniusi forgalomba helyezés piac2021. júniusi kivonás utáni piac2021. év új autó forgalomba helyezés I. félév2021. év új autó kivonás utáni piac I. félév
 dbdbdbdb
Személygépjármű11361 (10%)9181 (18%)64796 (16%)46786 (5%)
Ebből tisztán elektromos219 (1%)
1230 (23%)
Plug-in hibrid405 (113%)
2045 (126%)
Kishaszon jármű2073 (15%)1669 (24%)12231 (21%)9699 (21%)

Forrás: DataHouse Kft.

A 2021. év nehezen indult el és némi visszaesést hozott a 2020. év eleji még járvány mentes év elejéhez képest a személyautók piacán. A 2020-as év második negyedévében történt jelentős visszaeséshez képest a piac helyreállt és némi növekedést mutat. A bevezetőben említett okokra visszavezethetően az év második felére a piac lassulását várjuk, ennek megfelelően módosítottuk az előrejelzést. Továbbra is elég magas, közel 30% a forgalombahelyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a Covid hatásától), vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból, nem beszélve arról, hogy ezek jelentős része a hazai szerviz szolgáltatásokat sem veszi igénybe.

Az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dieselek kárára, ami a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb lehet. A full és konnektoros hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest még mindig alacsony, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött, így a növekedési ütem jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók. A most meghirdetett elektromos autó támogatás pillanatok alatt elfogyott, így a második félévben a pályázott autók átadása várható. Üdvözlendőnek tartjuk, hogy az állam támogatja a nulla kibocsátású autókat, de jobbnak éreznénk egy a környezetterhelést és nem a meghajtási módot figyelembe vevő lépcsőzetes és folyamatos támogatási rendszer kidolgozását. Ezzel a kampányszerű támogatás káros piaci befolyásoló hatása tompítható lenne. A tisztán elektromos autók értékesítése a támogató pályázatok ellenére nagyon enyhe növekedést mutat, inkább stagnál. A plug-in hibridek piaci növekedése jelentősebb, de volumenében így is alacsony.

A használt autó behozatal továbbra is jelentős. Az I. félévben 62386 db, ami 4%-al alatta marad az új személyautók forgalomba helyezésének és ugyanebben az időszakban 5810 db (kb. 23 %-al kevesebb mint új) kishaszon jármű jött az országba. Amennyiben azonban a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, akkor a használt személyautó import mintegy 35-%-al magasabb. A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Egyesületünk üdvözli ezt a lépést és továbbiakat vár, mivel ennek az intézkedésnek a hatása – véleményünk szerint – nem elég erős.


TárgyhóKumulált
dbdb
Motorkerékpár675 (19%)2699 (17%)
Nagyhaszon jármű477 (116%)2461 (77%)
Autóbusz119 (376%)252 (-18%)
Közúti nehézpótkocsi289 (53%)1612 (42%)

A haszonjármű területen 2021 eddig jelentős növekedést hozott, meglátjuk, hogy a következő időszakban ez milyen trendet mutat és ezt követően tudunk részletesebb elemzésbe bocsátkozni. Mivel a szállítási feladatok a járvány következtében növekednek, ez indokolja a haszonjárművek megnövekedett értékesítését. Az év végi értékesítés minden bizonnyal meghaladja az előre jelzettet.

A közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében, ha lassabban is, de követi a nagyhaszonjármű piac alakulását. Következtetésekre itt is csak később tudunk vállalkozni, de annyi már most látható, hogy az előrejelzésnél nagyobb lesz az értékesítés az év végére.

Az autóbusz piacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos

szórás a jellemző, komolyabb elemzésre itt is csak több hónap után tudunk vállalkozni,

annyi azonban látszik, hogy a piac az előrejelzés körül alakul.

A motorkerékpár piac kulcs szava 2020-ban a növekedés volt és ez 2021-ben is folytatódott. Az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés gyorsabb fejlődését, így a motorkerékpár értékesítés növekedését. Ideje lenne már a robogók körüli áldatlan állapotok rendezésének, amely nem csak a piac pontosabb ismeretében, hanem a közlekedés biztonságában és rendjében is sokat segítene. Továbbra is szükségesnek látjuk e járművek azonosításának megoldását regisztrációval, vagy KGFB plakettel.