Motorkerékpárosok közlekedésbiztonsága

Közismert, hogy a kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat és a segédmotoros kerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve. Ugyancsak kockázatnövelő tényező, hogy a kétkerekű járművek instabilabbak a négykerekűekhez képest, továbbá láthatóságuk, észlelhetőségük is korlátozottabb. Ezek a kockázatok is szükségessé teszik a motorkerékpáros közlekedés biztonságára való kiemelt odafigyelést.

A motorkerékpáros közlekedés, mint a legjelentősebb közlekedésbiztonsági problémák egyike, a közösségi és a hazai közlekedésbiztonsági programokban egyaránt megjelenik. Az Európai Bizottság által a 2011-2020. évek közötti időszakra vonatkozó közlekedésbiztonsági programjában a „motorkerékpáros közlekedés biztonsága” egyike lett a hét fő stratégiai elemnek.

Az ezredforduló után a járműpark jelentős változáson esett át, a motorkerékpárok száma jelentősen emelkedett. A KSH 2019. december 31-i adatai alapján hazánkban a regisztrált motorkerékpárok száma 185 943 volt, ami több mint kétszerese a 2001. évi állapotnak.

Magyarországon a motorkerékpárosok közlekedésbiztonsága az elmúlt időszakban változóan alakult, a motorkerékpárosok által okozott balesetek száma az elmúlt években növekedett, a meghalt motorosok száma 2017-ig csökkent, viszont 2018-ban már emelkedett, 2019-ben pedig jelentősen több motorkerékpáros vesztette életét, mint a megelőző évben. Az idei évben az elsődleges adatok alapján 2020. szeptember 15-ig 28 motoros vesztette életét közúti közlekedési balesetben.


201120122013201420152016201720182019
Balesetben részt vevő motorkerékpárok száma1379135613491278134413471306*1429*1486*
Motorkerékpárosok
által okozott
balesetek száma
668681658597638639600
668
766
Meghalt motorkerékpárosok száma52395858504843
49
67*

*Rzs adat

2019-ban bekövetkezett 16 627 személysérüléses balesetből 766 esetben volt a baleset okozója motorkerékpáros (aránya: 4,6 %, amely emelkedett a korábbi évekhez képest, 2018-ban 3,9 % volt.).

A motorkerékpáros balesetek jellemző okai az elmúlt években változatlanok voltak. Ezek közül kiemelekedik a sebesség nem megfelelő alkalmazása (55-60%), melyet az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása (18-20%), valamint a szabálytalan előzés (7-10%) követ.

A motorkerékpárosok által ittasan okozott balesetek száma 2015-ben 72 volt, azóta csökkent, 2016-ban ez a szám 49-re, 2017-ben 51-re, 2018-ban 48-ra, 2019-ben 47-re módosult.

Az előzőek alapján nem véletlen, hogy a motorosok kérdéskörét a hatályos hazai Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram is kiemelten kezeli.

A motorkerékpáros közlekedés biztonsága javításának területei

Tény, hogy a motorkerékpárosok közlekedésbiztonságának javítása kizárólag komplex jellegű fellépés által érhető el, hiszen a szabályozás, a biztonságos közlekedési struktúra, a nagyobb védelmet nyújtó motorkerékpárok forgalomba hozatala, a közúti ellenőrzések végrehajtása, és a baleset-megelőzés egyaránt fontos területek ahhoz, hogy eredményeket lehessen elérni.

Tekintettel arra, hogy a közúti balesetek túlnyomó része (több mint 99 %-a!) emberi hibára vezethető vissza, ezért az emberi tényező fejlesztése a motoros közlekedés biztonsága javításának a kulcsterülete.

A motorkerékpáros közlekedésbiztonság javítása terén van egy olyan terület, amely még nem kapta meg a kellő figyelmet: ez pedig a vezetéstechnikai képzés területe. Különösen fontos ezt hangsúlyozni tavasszal, hiszen a téli időszakban, néhány hónapos kihagyás után még a rutinos motorosok járműkezelésében is hiányosságok merülhetnek fel, továbbá tompulhatnak a reflexek. Érdemes lehet ilyenkor egy rövidebb motoros vezetéstechnikai képzéssel felfrissíteni a tudást, ismételten begyakorolni a kezelési és fékezési technikákat, melyek nem kívánatos eseményektől, balesetektől és sérülésektől menthetik meg a motorosokat.

Az önkéntes jelentkezésen alapuló vezetéstechnikai képzések fontossága, annak biztonsági szerepe megkérdőjelezhetetlen, ezért az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság
(a továbbiakban: ORFK-OBB) is támogatja, és hangsúlyozza ennek a fontosságát. Az ORFK-OBB a vezetéstechnikai tréningre történő eljutását, illetve motoros rendezvényeket is rendszeresen támogatja (pld. Open Road fest, Balatonride).

Végezetül említést kell tenni arról, hogy a motorkerékpárosok nem csak a járműveiket, azok műszaki állapotát ellenőrizzék, hanem magukat készítsék fel a biztonságos közlekedésre.

Fontos hogy a motorosok különösen fokozott óvatossággal közlekedjenek, és soha ne feledjék, hogy a közúti közlekedés védtelen közlekedői közé tartoznak.