Az NC750X dupla kuplungos automatikus váltója (DCT)

2021 HONDA NC750X

  • A fokozatkapcsolások időzítése a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik
  • A USER üzemmód 4 beállítást kínál fel a lágytól az agresszívig
  • Az Adaptív Kuplungszabályozás (Adaptive Clutch Capability Control) természetes váltóérzetet biztosít

A DCT-t 2010-ben, a VFR1200F motorjához társítva ismerhette meg a bukósisakos közönség, és így, 10 év elteltével bátran állíthatjuk, hogy világszerte közkedvelté vált. Bemutatkozása óta 140 ezer DCT-vel felszerelt motorkerékpárt adott el a Honda Európában, tavaly például az NC750X-vásárlók 52 százaléka döntött a Honda ultramodern erőátviteli rendszere mellett.

Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják a tulajdonosok. A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., 3. és 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet.

A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.

A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Ráadásul a DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra… 

A kormányon elhelyezett gombokkal kézzel is kapcsolható (MT üzemmód) a DCT váltó, de természetesen automatikus üzemmódban nyújtja a legnagyobb élményt. Ilyenkor négy karakterisztika közül választhat a pilóta: 1. szinten nagyon lágy a teljesítmény (RAIN beállításhoz rendelve), 2. szinten magasabb fordulaton vált a rendszer (STANDARD-hoz), 3. szinten teljesítményorientált a működés (SPORT-hoz).

Ha felhasználói üzemmódban közlekedik a vezető, maga dönthet a karakterisztikáról, illetve arról, hogy mennyire legyen agresszív a teljesítményleadás (ÁLTALÁNOSTÓL-tól SPORT-ig).

Az NC750X DCT váltójának működését Adaptív Kuplungszabályozó (Adaptive Clutch Capability Control) segíti, alkalmazásával lehetővé vált az átvitt nyomaték mértékének szabályozása. Ez természetesebb érzetet nyújt a gázadásoknál és -elvételeknél, egyszersmind kifinomultabbá teszi a gázreakciókat.

https://egyszermarlattamautot.hu/2020/11/10/het-teljesen-megujult-motorkerekpar-erkezik-a-honda-2021-es-kinalataba/