Negyven éve történt

Rallye Paris–Dakar, 1. bis 20. Januar 1983. Mercedes-Benz 280 GE Rallyefahrzeug der späteren Sieger Jacky Ickx und Claude Brasseur. Fahraufnahme. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 83F46) Paris–Dakar Rally, 1 to 20 January 1983. Mercedes-Benz 280 GE rally car of the later winners Jacky Ickx and Claude Brasseur. Action shot. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: 83F46)

A Mercedes-Benz 280 GE megnyeri a Párizs–Dakar-ralit

  • Nagy sikert aratott Jacky Ickx és Claude Brasseur a sivatagi kalandban
  • A motor és az aerodinamika 12 000 kilométeres futásra és 20 napra van optimalizálva
  • A Mercedes-Benz a kamionok besorolásában is nyer

40 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz diadalmaskodott a világ legnehezebb rallyján: Jacky Ickx autóversenyző és társpilótája, a színész Claude Brasseur megnyerte az 1983-as Párizs–Dakar Rallyt.
Mercedes-Benz 280 GE. A projektet a Mercedes-Benz France irányította. Németországból a cég mérnökei segítettek a terepjáró motorjában és aerodinamikájában.

Abban az időben a Párizs–Dakar-rali világszerte nagy vonzerővel bírt. Ötödik alkalommal került sor erre. Több száz kalandor 1978-ban indult először a francia metropoliszból Szenegál fővárosába. A startra 1983. január 1-jén kora reggel került sor a párizsi Place de la Concorde-on. Körülbelül 20 rendkívül megterhelő napi szakasz után sivatagokon, például a Szahara déli részén és Niger északi részén található Ténérén keresztül az erősen megfogyatkozott résztvevők mezőnye elérte az Atlanti-óceán partján fekvő Dakar városát. Az autók, teherautók és motorok besorolásában résztvevők 10-12 ezer kilométert tettek meg a célig.

A „Párizs–Dakar” kezdetei óta vonzza a neves autógyártókat, hogy versenyezzenek az afrikai sivatagban. A látványos kalandot az egykori autó- és motorversenyző, Thierry Sabine alapította és szervezte. 1986 januárjában egy helikopter-balesetben életét vesztette. Az esemény a mai napig tart; ma „Dakar Rally”-nak hívják, és jelenleg Szaúd-Arábia sivatagi régióiban zajlik. Korábban 2009 és 2019 között Dél-Amerikában rendezték meg.

A Mercedes-Benz 280 GE „Paris–Dakar” motorja
A Mercedes-Benz France vezette a 460-as modellsorozat nyertes Mercedes-Benz 280 GE-jének előkészítését. Gunter Latour ügyfélszolgálati menedzser jó kapcsolatot ápolt a Mercedes-Benzzel Untertürkheimben. A projekthez Georg Berkmann diplomás mérnököt bízták meg, akinek fő felelősségi köre a személygépkocsi-motorok haszongépjárművekben történő égési folyamata volt. A 280 GE kemény rally-használatához átdolgozta a kétbütykös hathengeres M 110 motort. Már 1977-ben egy Mercedes-Benz 280 E a 123-as modellsorozatból ezzel a sportos erőforrással megnyerte a motorsport történetének talán leghosszabb rallyját: Andrew Cowan, Colin Malkin és Mike Broad megszerezte az első helyet a London–Sydney rallymaratonon. több mint hat hét és körülbelül 30 000 kilométer után.

Georg Berkmann az M 110 136 kW-os (185 LE) alapváltozatát választotta alapjául. Az 1982-es és 1983-as Párizs–Dakar-ralira még több erőt akart ugratni. Összehasonlításképpen: az 1979-ben piacra dobott Mercedes-Benz 280 GE M 110-e 115 kW-ot (156 LE) fejlesztett ki. A mérnök eredetileg a 280 SL (R 107) teljesítménynövelésére szánt vezérműtengelyekhez folyamodott. Így a „Paris–Dakar” motor 145 kW (197 LE) körüli teljesítményt ért el. Az egyik szokatlan megoldás a 123-as modellsorozat kombi hidraulika szivattyúja volt a szintszabályozáshoz: a motorsport G modellben a kézi sebességváltó hűtésére szolgált.

Az afrikai kontinens sivatagaiban való működés fő problémái a szélsőséges hőmérséklet, a por és a rossz üzemanyagminőség. Először Berkmann a motor légbeömlőjét helyezte át a belső térbe. Ott általában alacsonyabb a hőmérséklet és kisebb a levegő portartalma. A benzin rossz minőségére egy egyszerű, de hatékony szert választott. Négy évtizeddel később így meséli: „Sárga és piros jelzéseket tettem a gyújtáselosztóra. Így a vezetők gyorsan beállíthatták a gyújtás időzítését, ha a motor kopogna a rossz üzemanyagminőség miatt.” Hogy ez gyors legyen, és ne kelljen a megfelelő szerszám után kutatni, a leleményes mérnök egy négymilliméteres imbuszkulcsot erősített a gyújtáselosztó közelében lévő láncra. Jacky Ickx is alapos volt. Felkészülése során minden relét felcímkézett, hogy gyorsan felderítse a hibákat.

Optimalizált aerodinamika
A továbbfejlesztett motorral a 280 GE 175 km/órás végsebességet ért el. Ez 25 km/órával volt gyorsabb, mint a standard változat. Az előző év tapasztalatai után azonban Berkmann biztos volt abban, hogy ez a tempó nem lesz elég az 1983-as győzelemhez: 1982-ben a Mercedes-Benz 280 GE a harmadik (Jean-Pierre Jaussaud/Michel Brière) és az ötödik (Jacky Ickx/Claude Brasseur) helyen végzett a Párizs–Dakar-ralin. De a motorteljesítmény radikális növelése megbízhatósági okokból szóba sem jöhetett. Berkmann mérnöktársához, Rüdiger Faulhoz fordult, aki különféle versenysportkocsik és a C 111-IV aerodinamikáját fejlesztette ki. Ez a rekordot döntő autó több mint 400 km/h-t ért el a nardói világrekordok során 1979-ben.

A 280 GE aerodinamikájának optimalizálása érdekében Faul pragmatikus megközelítést alkalmazott. „Vettem magamnak néhány 70 milliméter átmérőjű műanyag szennyvízcsövet a sindelfingeni üzem építési osztályán” – írja utólag. Csőszegmenseket rögzített a szélvédő köré, és ily módon jelentősen optimalizálta az áramlási mintát ezen a területen. Hátul Faul a tető és a hátsó oldalfalak feltűnő meghosszabbítását választotta. A cégen belül ez a jelentős karosszéria-változtatás a „kis buszmegálló” nevet kapta. A mérések drasztikusan optimalizálták a légellenállást. Az untertürkheimi szélcsatornában végzett mérések azt mutatták, hogy a cd-érték az eredeti 0,52-ről 0,41-re csökken, ami 20,5 százalékos csökkenést jelent. Georg Berkmann így összegez: „Az aerodinamikai változásoknak köszönhetően a végsebesség bő 20 km/órával közel 200 km/órára nőtt, miközben az üzemanyag-fogyasztás 5 literrel csökkent 100 kilométerenként.”

Jacky Ickx és Claude Brasseur
Az 1945. január 1-jén Brüsszelben született Jacky Ickx az 1960-as évek végétől az 1980-as évek végéig az egyik legjobb autóversenyző volt. 1966 és 1979 között nyolc nagydíjat nyert a Forma-1-ben, 1970-ben pedig második lett. 1969 és 1982 között hatszor nyerte meg a 24 órás Le Mans-i versenyt. A Párizs–Dakar-ralin a győzelme mellett 1983-ban a belga az ötödik helyen végzett Mercedes-Benz 280 GE az előző évben és a második 1986-ban. „1982-ben fedeztük fel a 280 GE-t. Fenntartások nélkül megbízhatja a mérnököket – ez a Párizs–Dakar-rali haszna” – magyarázta Ickx egy interjúban nem sokkal az 1983-as győzelme után. Ráadásul nagyon jól kijött másodpilótájával, Claude Brasseurrel. „Nem egyszerűen kollégaként kezdtük, hanem cinkosként. Ez minden bizonnyal alapvető volt.” Brasseur, aki 2020-ban hunyt el, akkoriban az egyik leghíresebb francia film- és tévészínész volt.

Az 1983-as Párizs–Dakar-rali
A Mercedes-Benz France részvétele a Párizs–Dakar Rallyn már 1982-ben meghozta gyümölcsét a harmadik és ötödik hellyel. Az első tíz jármű között, amely áthaladt a célvonalon, két további 280 GE-s és egy Mercedes-Benz prototípus is volt. 1983-ban 193 autó, babakocsi és teherautó, valamint 111 motor száguldott a Franciaországtól Algérián, Nigeren, Burkina Fasón, Elefántcsontparton, Malin és Mauritánián keresztül Szenegálig tartó 12 000 kilométeres távon. A legfontosabb navigációs segédeszköz az iránytű volt. A mezőny legkiemelkedőbb kezdői, Jacky Ickx és Claude Brasseur korán átvették a vezetést a 280 GE-vel. Az agadezi (Niger) szakasz befutója előtt Ickx komoly erőkiesést észlelt a motorjában. Egy csapattársa motorját kapta. A komplett nagyobb szerelvények cseréje egy másik versenyautóra megengedett. Ezt követően Ickx visszatért a megszokott gyors tempójához.

A napi 20, 300-1000 kilométeres gyorsasági rally megerőltetése miatt sok résztvevő kiesett: a technikai felszerelés meghibásodott; a motorosokat érintő balesetek vagy balesetek megtizedelték a mezőnyt. Néhányan a puszta kimerültségtől adták fel – vagy azért, mert sok órás sivatagi vándorlás után már nem értek el időben a színpadi célba. Mindössze 61 személygépkocsi és teherautó, valamint 28 motor ért célba. Ickx és Brasseur voltak a kimerült, de ünnepelt győztesek a Dakar strandon. A további Mercedes-Benz G modellek az ötödik, hatodik és nyolcadik helyen végeztek. A márka még kettős győzelmet is ünnepelt: Georges Groine, Thierry de Saulieu és Bernard Malfériol Mercedes-Benz 1936 AK összkerékhajtású teherautóval (261 kW/355 LE) jutott a legjobb teherautóként Dakarba.