Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Nem fogja elhinni, mi segítette a futómű tervezését

Posted on 2017.08.16. By AztaCARom

Az autótervezés legmodernebb eszközei manapság a virtuálisvalóság-rendszerek és a számítógépes szimulációk. Ám a világ vezető hibrid prémium autógyártója, a japán Lexus olyan helyről merített ihletett a hatalmas várakozások övezte LC luxuskupé radikálisan új futóművének megalkotásához, amire a legtöbben álmunkban sem gondolnánk: a minden korábbinál nagyobb teljesítmény átadására képes futómű megtervezésében egy maréknyi evőpálcikának is fontos szerep jutott.

A modelljeinek legendás megbízhatóságáról és biztonságosságáról, valamint legmagasabb szintű prémium kidolgozottságáról ismert, a környezetbarát hibrid technológia úttörőjének tekintett Lexus régóta vezető szerepet tölt be az autóipari innovációk területén. A magyarországi értékesítéseit a környezetbarát full hibrid technológia népszerűségének és modelljei látványos, futurisztikus formavilágának köszönhetően az idei év első hét hónapjában 126,3%-al növelő japán prémium gyártó ugyanakkor ezúttal meglehetősen meglepő helyről merített ihletet, hatalmas várakozások övezte szupersportkupéjához, az LC-hez.

Koji Sato főmérnök mindvégig azon volt, hogy az LC a lehető legnagyobb mértékben hasonlítson az LF-LC tanulmányautóra, ami az új modell alapötletét adta. A tanulmány dizájnjának fontos elemei voltak a nagyon mélyre húzott motorháztető és a nagy kerekek, így ezt a látványt az LC formavilágában is mindenképpen meg kellett őrizni. Csakhogy ehhez egészen újszerű első futóművet kellett konstruálni, ami nemcsak kiváló rugózást és útfekvést biztosít, hanem el is fér a kifejezetten szűk helyen. A feladat tehát adott volt, és Hideyuki Masumo vezető mérnökre várt, hogy megoldást találjon. Mivel a jól ismert kettős keresztlengőkaros vagy rugóstagos rendszerek ide túl nagynak bizonyultak, valami egészen különleges dologgal kellett előrukkolnia.

“Mivel meg akartuk tartani az alacsonyan húzódó motorházfedelet, ám a 21 colos kerekekről sem voltunk hajlandók lemondani, Sato-san gyakorlatilag lehetetlent kért tőlünk.” – meséli Masumo. “Normális esetben ez véget nem érő vitákhoz is vezethetett volna, ám miután alaposan áttanulmányoztam egy többlengőkaros futómű virtuális metszeti képét, rájöttem, hogy mit is szeretne elérni valójában. És ez részben az evőpálcikáknak is köszönhető.”

A Lexus többlengőkaros első futóművének tervezőjeként Masumo észrevette, hogy az LC-be beépítve a rendszer öt lengőkarjának mindegyike másként viselkedik. Ezt evőpálcikák segítségével mutatta be csapatának, hogy aztán minden mérnök elkészíthesse és tanulmányozhassa saját makettjét, amíg teljesen át nem látják az új futómű-geometria működését. Ezt követően még hat kemény hónapot töltöttek azzal, hogy a konstrukciót tökéletessé csiszolják. Masumo többlengőkaros futómű-rendszerét az teszi olyan hatékonnyá, hogy dupla felső és alsó karokat alkalmazott, a bekötési pontokat pedig áthelyezte. Ez addig sosem látott szabadságot biztosított a tervezőknek, akik így pontosan olyan kifinomult felfüggesztést alkothattak, ami az LC-hez illik.

“A rendszer öt lengőkarjának gyönyörű elhelyezése tette lehetővé, hogy a teljes futóművet mélyebbre helyezhessük a karosszérián belül.” – magyarázza a nem mindennapi kreativitásról tanúbizonyságot tett mérnök. “A hagyományos megoldásoknál a felső lengőkarok bekötési pontja általában a kerekek fölött található, de az új rendszerben a kart nem kellett olyan magasan rögzíteni, így megmaradhatott az LC alacsonyan húzódó motorházteteje.”

A felfüggesztés minden egyes elemét gondosan tanulmányozták, hogy a rendszer valóban optimális teljesítményt nyújtson – vagyis hogy ne csak gyorsan és engedelmesen reagáljon a kormánymozdulatokra, hanem sima és kényelmes rugózást is biztosítson. Az irányíthatóság és a rugózási komfort közti kényes egyensúly kialakítása szintén komoly kihívást jelentett, amire Masumo így emlékszik vissza: “Mivel az LC egy luxus sportkupé, nagyon fontos volt a sima és egyenletes rugózás. És éppen az az új futómű-rendszer egyik remek tulajdonsága, hogy kiválóan rugózik, miközben jól érzékelhető jelzéseket küld a vezetőnek az útfelületről.”

A fejlesztés során az LC futóművének teljesítményét többször is összehasonlították leendő vetélytársaival. Minden elemet részletesen kielemeztek és tökéletesítettek; így születtek például az innovatív kettős (felső és alsó) gömbcsuklók is, amelyek azonnal, a volán elfordításának pillanatában továbbítják a kormányzási nyomatékot. Így az LC nemcsak jobb, hanem egyenletesebb kormányzási nyomatékot is biztosít, mint vetélytársai. Masumo máltán büszke rá, hogy csapata sikeresen oldotta meg ezt a szokatlanul nehéz feladatot.

“Ennek a rendkívül kifinomult és modern futómű-kialakításnak köszönhetően az autó menetteljesítménye ugyanolyan kiváló lett, mint az irányíthatósága. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a vadonatúj Lexus LC pontosan úgy reagál a vezető parancsaira, úgy uralható és úgy irányítható, ahogyan azt egy autórajongó elvárja egy vérbeli sportkupétól.”

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:futómű, közlemény, LC, Lexus, Lexus LC

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A tökéletes zenei élményt napi autózás közben
Next Post: A Nissan bejelentette az új Qashqai és X-Trail árait

Kapcsolódó cikkek

  • Azt, tudtad az ülésekről? Ctrl+C - Ctrl+V
  • Még tágasabb, intelligens belsőtér-kialakítással és ultramodern kényelmi funkciókkal érkezik a vadonatúj Hyundai KONA Bemutató
  • Elstartolt a BMW „Moving Minds” kampánya, világhírű társalkotók perspektíváival a BMW iX és BMW i4 modellekről Ctrl+C - Ctrl+V
  • Az éjszakai kábelrágó Ctrl+C - Ctrl+V
  • Michelisz Norbi a Hyundainál folytatja Hírek
  • További 31 új CAF-villamossal bővül a fővárosi járműflotta Hírek

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Új csúcskategóriás okoseszközöket mutat be a Huawei Európában
  • A Sony 2023-as tévéi
  • Vetman – A szuper állatorvos
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Két betegség kapcsolata, amik világszerte millióknak okoznak kellemetlen és fájdalmas tüneteket a mindennapokban
  • Van képünk hozzá (23.03.26.) – Peugeot 508 SW
  • Van képünk hozzá (23.03.25.) – Silk FAW Hongqi S9
  • Van képünk hozzá (23.03.24.) – Lexus GX
  • Amikor, nem az utasok szavaznak… Az év légitársaságának választották a Wizz Airt
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • A Volkswagen Atlas így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Az idei esztendő a válságállóság és a válságkezelés tesztje lesz
  • A Subaru Ascent abszolváltaa mérsékelt átfedésű IIHS töréstesztet
  • A kutyák és az emberek agya hasonlóan dolgozza fel a környezet hangjait – a tesztek alapján
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • Életbe lépett a rovarfehérjékkel kapcsolatos új szabályozás
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT