• Egyéb

Nincsenek véletlenek a Toyota gyártja a legjobb hibridet

Az év legkiválóbb új hajtásláncait sorra vevő Ward’s 10 Best Engines listáján négyhengeres benzinmotorral szerelt hibrid rendszerével szerepel a Toyota. Ám bármilyen meglepő, nem a Priusról van szó.

Ha hibridről esik szó, legtöbbünknek a Toyota, azon belül pedig a Prius jut az eszébe. Ez húsz év és több mint négymillió eladott példány után természetes, de a globális első fecske mellett ma már több tucatnyi hibrid modell található a japán márka kínálatában, és ezek egyre nagyobb arányban képviseltetik magukat az eladásokban. Hogy mennyire sokszínű – és minden árnyalatában ütőképes – a Toyota hibrid palettája, arról jól tanúskodik a nyugati félteke egyik legnagyobb jelentőségű autóipari díjának, a Ward’s 10 Best Engines választásnak az idei végeredménye.

Az észak-amerikai újdonságokat minősítő díj (más hasonló konstrukciókkal szemben) nemcsak a bevezetés idejéhez köti a nevezést, hanem a motor árához is: a hajtásláncnak elérhetőnek kell lennie legalább egy megfizethető típusban – magyarul a hatalmas költséggel megépített, exkluzív motorcsodákat nem veszik egy kalap alá azokkal a nagy mennyiségben eladható erőforrásokkal, amelyek (sok kicsi sokra megy alapon) hosszú távon érdemben befolyásolhatják az autóipar károsanyag-kibocsátását.

A Ward’s 1994 óta minden évben összeállított toplistájának másik különlegessége, hogy pontosan azokat az értékeket méri, amikkel a felhasználók szembesülnek saját autójuknál: laboratóriumi mérések helyett szubjektív benyomások, kulturált futás, nyomaték- és teljesítmény-leadás szerepel a vizsgálati pontok között – és persze értékelik azt is, hogy mennyire előre mutató egy adott konstrukció.

Ezek után nem csoda, hogy bár a díjakat kizárólag az USA-ban kapható autók között osztják ki, a vetélkedés és az ott elért eredmények mégis globális jelentőséggel bírnak. Idén különösen sok volt például a díjazottak között a környezetbarát hajtáslánc: egy konnektorról tölthető (plug-in) hibrid, egy akkumulátoros és egy hidrogén üzemanyagcellás villanyautó, valamint egy hagyományos full hibrid modell léphetett fel a dobogó legfelső fokára.

Utóbbit a Toyota Camry 2.5 literes, 208 lóerős hajtáslánca nyerte el – annak a hibrid rendszernek az új generációja, amelyet Európában is jól ismerünk a Toyota RAV4 Hybrid, illetve a Lexus számos hibrid modellje (GS 300h, IS 300h, NX 300h) fedélzetéről. A Ward’s általában kíméletlenül kritikus tesztelőinek egyetlen érdemi kifogást sikerült felhozni ellene: véleményük szerint a Camry radikálisan sportos formaterve túl sok lehet a hibridet vásárló ügyfelek egy részének.

Ami előtt viszont megemelték a kalapjukat, az a valós körülmények között is teljesíthető 5,1 literes vegyes átlagfogyasztás („soha nem sikerült 5,9 fölé tornáznunk a fogyasztást” – fűzték hozzá az értékelésben).

A benzinmotorok világában páratlanul kedvezőnek számító, 41 százalékos termikus hatásfok, valamint a tény, hogy az ultra takarékos működés a legcsekélyebb mértékben sem von le az autó élvezetes vezethetőségéből, akár sportosságot, akár kifinomult viselkedést várunk tőle. Van tehát élet a Priuson túl, nem is akármilyen. És bár a világ legelső hibrid szedánja továbbra is mértékadó marad a piacon, nem árt tudni, hogy a Toyota más méretben, más szegmensben is a piac legkiválóbb hibrid hajtásláncát kínálja.

Fotók: Toyota, wardsauto.com