Nőtt a gépkocsisűrűség Németországban és az EU-ban az elmúlt évtizedben

    Nőtt az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma Németországban az elmúlt évtizedben az illetékes német hatóságok kimutatása alapján. Az Európai Unióban az Eurostat adatai szerint szintén növekedett gépkocsisűrűség, a legnagyobb ütemben Kelet-Európában bővült a személygépkocsival rendelkező lakosok részaránya.

    A német szövetségi statisztikai hivatalnak, a Destatisnak a szövetségi közlekedési hatóság (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) adataira támaszkodó számításai szerint 2021-ben ezer lakosra 580 személygépkocsi jutott Németországban.


    Tíz évvel korábban, 2011-ben még 517 volt ez a szám. Németországban az elmúlt tíz év alatt a forgalomba helyezett személygépkocsik száma nagyobb mértékben nőtt, mint a lakosság lélekszáma.


    A Németországban nyilvántartásba vett személygépkocsik száma növekszik: a KBA adatai szerint 2022. január 1-jén 48,5 millió személygépkocsit tartottak nyilván Németországban, többet, mint valaha. Egy évvel korábban, 2021. január elsején 48,2 millió személygépkocsi futott Németországban.


    Növekszik az elektromos meghajtású autók száma is: az idén január és július között újonnan forgalomba helyezett autók között a kizárólag elektromos meghajtásúak aránya már 13,6 százalék volt. Ez a növekvő részarány azonban csak lassan mutatkozik meg a teljes személygépkocsi-állományban: az idei év elején a Németországban forgalomi engedéllyel rendelkező személygépkocsik 1,3 százaléka volt elektromos. Egy évvel korábban ez az arány még 0,6 százalék volt.


    A növekvő regisztrációs számok a magánháztartások birtokában lévő autók növekedésében is tükröződnek. Emelkedett ugyanis a második és harmadik autóval rendelkező háztartások részaránya, míg a legalább egy autóval rendelkezőké stagnált. Tavaly a háztartások 77,9 százaléka rendelkezett legalább egy személygépkocsival, tíz évvel korábban, 2011-ben pedig 77,0 százalékuk. A két autóval rendelkező háztartások aránya viszont tíz év alatt 23,4 százalékról 27,0 százalékra, a három vagy több autóval rendelkező háztartások aránya pedig 3,7 százalékról 6,1 százalékra nőtt.


    A regisztrált autók növekvő száma megemelte a költségvetés adóbevételeit is: 2021-ben a szövetségi kormány 9,55 milliárd eurót szedett be a személygépkocsik és más gépjárművek után, bő 13 százalékkal többet a 2011. évi 8,42 milliárd eurónál.


    Németországhoz hasonlóan az Európai Unió többi tagállamában is nőtt a gépkocsisűrűség az elmúlt tíz évben.


    Az EU 27 tagállama között Németország a legfrissebb rendelkezésre álló adatok alapján a nyolcadik helyen áll az autósűrűségi rangsorban. Az EU statisztikai hivatala, az Eurostat nyilvántartása szerint a 2020/2021-es évek fordulóján Luxemburg 682 ezer főre jutó autóval vezette a listát. Olaszországban 670, Lengyelországban pedig 664 euró jutott ezer lakosra. A legkisebb gépkocsisűrűséget Romániában regisztrálták: 379-et ezer lakosra. Lettországban 390 autó, Magyarországon pedig 403 személygépkocsi jutott ezer lakosra.


    Az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma a kelet-európai uniós tagországokban nőtt a legnagyobb mértékben az elmúlt évtizedben: 2010 és 2020 között Romániában 77 százalékkal, Lengyelországban, Észtországban és Szlovákiában pedig csaknem a felével.


https://www.destatis.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/2022/09/PD22_N058_51.html