• Egyéb

Nyers, kezeletlen biogázzal tesztelik a Scania motorokat

Innovatív biogázos kísérletek terén folytat együttműködést a Scania Engines hulladékból kommunális célra energiát előállító svéd vállalatokkal.

Nem új keletű, hogy hulladékból biogázt állítanak elő, amelyet járművek üzemanyagaként, illetve fűtésre hasznosítanak. A Scania pedig már évek óta foglalkozik a biogázzal, mint alternatív és fenntartható energiaforrással. Azonban néhány innovatív kísérlet, amelyben a vállalat részt vesz, továbbfejlesztheti a technológiát áramfejlesztéshez.

A linköpingi energia-újrahasznosító specialistával, a Tekniska verken céggel együttműködve a Scania Engines jelenleg az egyik olyan motorját teszteli, amely nyersgázzal, azaz „kezeletlen” biogázzal üzemel. Ez azt jelenti, hogy a gázt nem tisztítják, illetve finomítják a szennyvíz, a szén-dioxid és más részecskék eltávolításával, mint a járművek üzemanyagaként előállított sűrített földgáz esetében. Ehelyett közvetlenül kivezetik az erjesztőkamrákból, amelyek lebontják a szerves hulladékot, hogy nyers állapotában felhasználhassák a Scania motor üzemanyagaként. Több mint 600 órányi tesztelés során vizsgálják meg, hogy a motor hogyan teljesít.

A nyers biogázos megoldás reményteljes eredményei

A Scania azt reméli, hogy ha a motor nyersgázzal is tud üzemelni, akkor még gyorsabbá és olcsóbbá válhat az áramfejlesztéshez használt biogáz előállítási folyamata, és egy újabb értékes alternatív energiaforrás jelenhet meg újrahasznosított anyagból.

Az ötlet azonban még csak a kísérleti fázisnál tart, magyarázta Holger Mattsson, a Scania Engines projektkoordinátora.

„Két éve dolgozunk együtt a Tekniska verken céggel, kezdetben sűrített földgázzal foglalkoztunk, majd 2017 elején elkezdtük a teszteket a nyersgázzal” – mondta. „2017 szeptemberében hajtottuk végre a tesztelés utolsó fordulóját, a következő hónapokban pedig kiértékeltük az eredményeket.”

A Scania és a Tekniska verken egyesíti erőit

Erik Nordell a Tekniska verken fejlesztőmérnöke, aki a Holger Mattssonnal és scaniás csapatával végzett munkát koordinálta. Élvezte az együttműködést, amely akkor kezdődött, amikor a Scania megkereste a Tekniska verken céget, mint Svédország legnagyobb biogáztermelőjét. A Tekniska verken könnyedén rá tudta szánni a projektre
termelési kapacitásának öt százalékát.

„Nagyon elégedettek vagyunk az együttműködéssel, mivel nagyon könnyű volt a
Scaniával együtt dolgozni” – mondta. „Ha bármikor probléma merült fel, akkor azt közösen
oldottuk meg, viták nélkül. Élmény volt egy olyan vállalattal dolgozni, amely Svédországban
és Európában is vezető szerepet tölt be az áramfejlesztők terén.”

A Tekniska verken a járművek üzemanyagaként használt sűrített földgáz (CNG)
előállításában jeleskedik. A vállalat tulajdonosa, Linköping városa kizárólag CNG-vel
üzemelteti az autóbuszos közlekedési rendszerét. Habár a Tekniska verken nem feltétlenül a
nyersgázt helyezi a középpontba, Erik Nordell szerint a cég erősen érdeklődik a tesztek
eredményei iránt.

„Ezt érdekesnek találtuk” – mondta, „és szerettük volna megtudni, hogy hogyan
alkalmazható a biogáznak ez a fajtája, ezért kíváncsiak vagyunk a tesztek eredményeire.”

A Telge Återvinning a hulladékból előállított gáz felhasználását teszteli a Scaniával

Otthonához még közelebb a Scania a Södertälje Tveta nevű városrészében működő és
Södertälje önkormányzatának tulajdonában álló, hulladék-újrahasznosítással foglalkozó
Telge Återvinning céggel is együttműködést kezdett. A Scania kezdeményezésére a páros
teszteket folytat, hogy megvizsgálja, a Scania motorjai hogyan üzemelnek nyersgázzal –
azaz olyan gázzal, amelyet közvetlenül a hulladéklerakókból nyernek ki.

Ennek során a forráshelyéről közvetlenül nyerik ki a gázt, finomítás vagy feljavítás nélkül
úgy, hogy lyukakat fúrnak a Telge deponált hulladékába. Habár Tveta az 1990-es években
leállította a hulladéklerakást, a szerves hulladék lebomlásának melléktermékeként keletkező
biogáz az elföldelés után akár 30 évig is rendelkezésre áll még.

Holger Mattsson izgatottan vizsgálja a tvetai teszt nyújtotta lehetőségeket. „A világon
mindenütt vannak hulladéklerakók” – mondta, „és ha hatékonyan tudjuk hasznosítani az
ezekből a forrásokból közvetlenül származó gyengébb minőségű gázt, akkor az hatalmas
lehetőséget jelent a piac és a fogyasztók számára.”

A MOTOR TÍPUSA

 Scania 16 literes, V8-as, kisnyomású sűrített földgázzal való üzemelésre készítve
áramfejlesztéshez. Percenkénti fordulatszáma 1500 és 1800 közötti, primer
teljesítményszintjei 333 és 426 kW közöttiek.
 COP (folyamatos üzemi teljesítmény): 330 kW (50 Hz), 350 kW (60 Hz).
 Gázellátási nyomás: 50 mbar.