Olajcsere

Az olajcsere alapvető fontosságú a motor egészségének megőrzéséhez. A motor fém alkatrészeit bevonó olajfilm csökkenti a súrlódást, így megelőzi a kopást és a motor károsodását. Azonban az olajcsere gyakoriságáról sokszor eltérő információk keringenek, amin a különféle életkorú autók eltérő technológiái is csak bonyolítanak. Sok a tisztáznivaló tehát – vágjunk is bele!

A motorolaj funkciói

A motorolaj sok szempontból a motor lelke. Vékony bevonatot képezve csökkenti a súrlódást és minimalizálja az alkatrészek kopását. Ezen felül hűtést is biztosít – igazából duplán, mert a súrlódás csökkentésével is megelőzi a túlmelegedést. Kitölti a motor réseit, védi az alkatrészeket a korróziótól és megelőzi a lerakódások képződését, valamint tisztítja a felületeket, amelyekkel érintkezik. A jó motorolaj tehát nélkülözhetetlen, nemhiába hívja az autós szleng a legolcsóbb alkatrésznek!

Ez az alkatrész azonban rövidebb életű, mint a többi. Vajon milyen gyakran érdemes cserélni?

Az olajcsere periódus, azaz az olajcsere ideális gyakorisága

Bár keringenek egész használható ökölszabályok (például: tízezer kilométerenként cserélj olajat), sokkal biztosabb a gyártó utasításait követni. A gyártók az olajcsere periódust általában vagy kilométerben, vagy időben adják meg. Van azonban pár dolog, amit érdemes észben tartani.

Pár hasznos adalék a gyártó által megadott olajcsere periódus mellé

Ideális használat – és a realitás

A vásárlók felé kecsegtető hosszú, akár 30 000 km-es vagy hosszabb olajcserét ígérni. Az ideális használat azt takarja, hogy országúton egyenletes tempóban és fordulatszámon gurulunk a naplementébe. A legtöbb magyar autóhasználó hétköznapjai azonban tele vannak dugóban pöfögéssel, gyakori fékezésekkel és gyorsításokkal, a hideg téli reggelekről nem is beszélve. A motorolaj pedig nem kifejezetten szereti ezeket a körülményeket. Az olaj molekulái károsodnak, és egyre kevésbé töltik be a funkcióikat. Érdemes tehát inkább gyakrabban cserélni az olajat, mert még mindig olcsóbb, mint megjavíttatni vagy felújíttatni a motort.

A fenti problémára a modernebb autóknak már van megoldása. Az újabb generációs autók ugyanis folyamatosan figyelik a használatot, és ennek megfelelően javasolják a következő olajcsere időpontját az olajos kanna piktogrammal vagy az INSP / Service / Ölwechsel feliratok egyikével. Ebben az esetben már tehát a valós használat van figyelembe véve.

Kilométer, idő – egyre megy?

Nem. Ha a gyártó évenkénti vagy 10 000 kilométerenkénti olajcserét ír elő, akkor az év leteltével vigyük el olajcserére akkor is, ha csak 6000 kilométert tettünk a motorba. Miért is? Mert a motorolaj állás során is képes elhasználódni. Oxidálódik, bomlik… és már nem képes ugyanúgy ellátni a funkcióját.

A motorolaj szintjének rendszeres ellenőrzése szintén fontos. Érdemes legalább félévente, de akár ezer kilométerenként elvégezni. Ugyanis nemcsak az olaj szintje számít, hanem az állapota is! Ha például fémdarabkákat találunk benne, akkor súlyos kopás állhat fenn a motorban. A barna/fekete helyett tejszínű motorolaj például jelezheti, ha a hűtővíz belefolyt. Ebben az esetben természetesen azonnal keresd fel kedvenc autószervizedet!

Az olajcsere menete

Az olajcsere általában nem egy bonyolult beavatkozás. Fontos tudni, hogy nem csak a motorolaj kerül cserére. Hanem az olaj- és levegőszűrőket is szokás cserélni. Ezen túl pedig az olajcsere során egyéb hibák is kiderülhetnek. Az olajcsere menete legtöbbször a következőképp néz ki:

  1. A motort felmelegítik üzemi hőmérsékletre.
  2. Kihajtják az olajleeresztő csavart, és kiürítik a régi motorolajat.
  3. Kicserélik az olaj- és levegőszűrőket.
  4. Visszahelyezik az olajleeresztő csavart, és feltöltik az új motorolajjal.

Jó esetben a szakember nem talál hibát, és az egész művelet egy-két óra alatt lemegy. Ha felmerül valami hiba, akkor keresni fognak telefonon, hogy mire számíthatsz időben, illetve hogy dönts a javításról, pótalkatrészekről. Reméljük, erre nem kerül sor!

Ettől függ az olajcsere ára

Az olajcsere nem tartozik a drága „beavatkozások” közé, de egy pár tízezer forintba azért belekerül. A végleges ár függ az autótól, a cserélendő alkatrészek számától és árától, a használt motorolaj mennyiségétől és minőségétől, illetve a szerviz munkadíjától.

Bár érdemes tisztában lenni vele, milyen olaj kell a motorba (ugyebár utántöltésre is szükség lehet), hallgassunk a szervizesekre, mert tudják, mire van szüksége az autónak. Márkaszerviz esetén pedig nem is kérdés, hogy nem kerülhet akármilyen motorolaj az autóba.